Hej,

Min hustillverkare har gjort energiberäkning, dimensionering och nu borrat hålet för bergvärmepumpen.

Pumpen som ingår som har kapacitet 12kW (angiven effekt vid DVUT -18 C = 10.6kW). Borrhålet blev 146m aktivt djup (speficikt effektuttag 32W/m) vilket verkar kort.

Jag har väl egentligen två frågor:
1) Hustillverkaren säger att borrhålet är dimensionerat efter husets energi och effektbehov. Det låter konstigt - ska inte djupet vara dimensionerat efter värmepumpens kapacitet så att man inte riskerar att behöva fördjupa om man vill ta ut mer i framtiden ? Jag fick inga frågor ang. framtida planer eller andra tillämpningar som jag vill använda pumpen till.
2) Räcker verkligen 146m aktivt djup ? Enl hustillverkaren har deras program räknat ut detta och pumpen kommer leverera 10.6kW vid DVUT, men de kunde inte förklara i mer detalj. Om hålet ger 32W/m blir det ju endast 4,67kW - det måste va nått jag inte förstår här.

Stort tack för hjälp!
 
Jag kan inte förstå hur de räknar för att det ska bli 32 W/m specifikt uttag?? Är dock ingen expert på bergvärme. Ett borrhål på ca 200 m tycker jag hade varit rimligt med golvvärme i huset och dagens bergvärmepumpar med COP 4. Detta utan att extra-dimensionera för framtida planer. Eller är värmepumpen väsentligen överdimensionerad för huset? Vad är husets effektbehov och DVUT? Ett mer utförligt svar med ev energiberäkning kan förmodligen gå att få hjälp med på www.varmepumpsforum.com. Finns delforum för Energibrunnar respektive Berg-/Markvärmepumpar.
 
Redigerat:
Ang. 32 W/m: Som jag fattat det är det en uppskattning utifrån var i landet man befinner sig och möjligtvis med hänsyn till markens beskaffenhet. Det är hustillverkaren som givit siffran, det verkar rimligt i relation till annat jag läst. Dock vore det intressant att veta hur man får 10,6 kW ifrån 146m och 32 W/m? Den person jag talat med kunde inte svara på det, det är programmet som räknar så.

Min (okvalificerade) gissning - det jag vill få dubbelkollat - är att pumpen klarar kapaciteten, men att borrhålet är för snålt tilltaget.

Fastighetens effektbehov är 10,6 kW, DUT = -18. Inkommande köldbärartemp medel = 0,0.
Pumpens dokumentation har en graf som visar effekt vs. temp och det lutar från 12 kW ner mot typ 10 kW vid mycket minus (ungefärligt, liten graf), så pumpen verkar OK.
 
4,67kW är energin som tas från borrran sen tas ca 1/4 del från elnätet. Lite beroende vart huset ligger så låter det underdimensionerat med så högt effektbehov men det kan vara ok att dimensionera efter huset effektbehov men då finns ingen marginal för tex utbyggnad men det bryr sig troligtvis inte hustillverkaren om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.