hsd skrev:
En liten reflexion bara, hur många pannrum och garage lider av oljespill
Många! I varje fall om vi pratar om små mängder från mätglaset, eller från slangbyte till brännare etc.
 
MagHam skrev:
Många! I varje fall om vi pratar om små mängder från mätglaset, eller från slangbyte till brännare etc.
Då pratar vi om centilter.

TS pratar om 50 LITER.

Hur stor yta tror du det täcker om du häller ut 50 LITER på en plan yta !!!!!.

Betänk också att densiteten för eldningsolja är ca 0,80-0,82 kg/lit dvs mycket tunnare än vatten och har därför egenskapen att den tränger in i olika porösa material lättare.

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.2064837-kranvattnet-kan-vara-fororenat-av-diesel
 
Redigerat:
Jag bedömde inte TS olycka. Svarade bara på hsd:s fråga.
 
Redigerat:
Om det nu är en sådan katastrof så borde man fundera på hur mycket olja som sprids på grusvägar när tankbilar kör och sprayar marken med en oljeblandning för s.k. dammbindning. Angående 50 liter så är väl det ungefär vad som typiskt kan läcka ut från en dieseltank vid en bilolycka. Vad jag vet så inskränker sig typisk sanering efter en olycka att sand eller annat materiel strös på för att samla upp ytlig olja. Det som hunnit rinna ner i marken struntar man i om det inte handlar om vattenskyddsområden möjligen.
 
lbgu skrev:
Om det nu är en sådan katastrof så borde man fundera på hur mycket olja som sprids på grusvägar när tankbilar kör och sprayar marken med en oljeblandning för s.k. dammbindning. Angående 50 liter så är väl det ungefär vad som typiskt kan läcka ut från en dieseltank vid en bilolycka. Vad jag vet så inskränker sig typisk sanering efter en olycka att sand eller annat materiel strös på för att samla upp ytlig olja. Det som hunnit rinna ner i marken struntar man i om det inte handlar om vattenskyddsområden möjligen.
Jag tolkar som om TS har sugit upp ca 50 lit. Vet vi det totala utsläppet? :confused:
 
roland53 skrev:
Jag tolkar som om TS har sugit upp ca 50 lit. Vet vi det totala utsläppet? :confused:
Läser jag TS första inlägg så står det tydligt att 40-50 liter blev utspillt. Uppenbarligen vill du tolka det på något annat sätt, men av det som står borde du inte kunna missuppfatta som du verkar vilja göra. Jag antar att tankbilschauffören hade ganska bra koll på hur mycket som rann ut då de har mätare för hur mycket de tömmer ut.
 
Nej jag vill inte missförstå något. Jag försöker få ett begrepp om mängden spill och mängden upptorkat.

Om det finns pålitliga uppgifter om detta så kan man
möjligen från detta dra slutsats hur stor mängd som eventuellt kan ha hamnat ner i betongplatta (eller under) och/eller i eventuella brunnar.
 
Men hur var då källargolvets beskaffenhet? Är det en småsprucken gammal sunkig kalkstensporös platta med brunnar till stenkista eller är det en stenhård fräsch slipad betongplatta utan sprickor och defekter?

Skulle jag spilla 50 l diesel på min källarplatta (i något av rummen utan brunn) så skulle jag inte för ett ögonblick oroa mig för något annat än olägenheten av dålig lukt om jag gjort som TS skriver.

Om det däremot är ovan nämnda sunkplatta vore väl situationen annorlunda.
 
roland53 skrev:
Nej jag vill inte missförstå något. Jag försöker få ett begrepp om mängden spill och mängden upptorkat.

Om det finns pålitliga uppgifter om detta så kan man
möjligen från detta dra slutsats hur stor mängd som eventuellt kan ha hamnat ner i betongplatta (eller under) och/eller i eventuella brunnar.
Men det enda TS var tydlig med var att 40-50 liter runnit ut, så jag förstår inte varför du ifrågasätter det. Sen har jag viss förståelse att TS antagligen prioriterade att få upp så mycket som möjligt och antagligen inte la tid på att mäta volymer. En del är kanske även i oljedränkta trasor m.m. där det är svårt att uppskatta volym.

Så mer än säg 40 liter kan det knappast handla om, säkerligen mycket mycket mindre om nu inte TS har jordkällare eller en golvbrunn som tagit hand om det mesta. Därför min jämförelse med en bilolycka där liknande mängder kan rinna ut i naturen utan att det orsakar omfattande saneringsåtgärder från myndigheternas sida. Alltså är detta knappast någon större miljökatastrof som du vill få det att verka som.
 
roland53 skrev:
Betänk också att densiteten för eldningsolja är ca 0,80-0,82 kg/lit dvs mycket tunnare än vatten och har därför egenskapen att den tränger in i olika porösa material lättare.
Nu blandar du väl ihop densitet och viskositet? Densitet <1 säger ju bara att den är lättare än vatten (flyter på vatten), inte nödvändigtvis att den är tunnare eller mer lättrinnande.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om det nu är en sådan katastrof så borde man fundera på hur mycket olja som sprids på grusvägar när tankbilar kör och sprayar marken med en oljeblandning för s.k. dammbindning.
Jag har aldrig sett att det har spridits olja på grusvägar för dammbindning, däremot har jag många gånger sett att det har spridits ut salt för dammbindning.
 
Diesel har en oanad förmåga att suga in i gamla betonggolv.
Har varit nere i gamla pannrum som byggts om decennier sedan till annat ändamål men fortfarande luktar det diesel i dem. Vet inte om man kan komma undan en bortbilning av golvet. Kanske med flytspackel och spärrfärg.
 
BiFuel skrev:
Nu blandar du väl ihop densitet och viskositet? Densitet <1 säger ju bara att den är lättare än vatten (flyter på vatten), inte nödvändigtvis att den är tunnare eller mer lättrinnande.
Ja, en tankevurpa :surprised:
 
roland53 skrev:
Jag har aldrig nämnt ordet miljökatastrof. Det är närmast du väl som har nämnt detta i tidigare inlägg :wow:
Du har i tråden försökt skrämma TS med åtal om miljöbrott, kraftigt sänkt fastighetsvärde m.m. Lite överdrivet när det handlar om en mindre mängd olja som eventuellt läckt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.