Hej

Jag har 6 takstolar av "A" typ, de är från 1916.

Är det någon som har en formel för beräkning av styrkan, dvs kan jag ta bort kattvinden och bjälken?

Se bifogad skiss.

MVH Kristoffer
 
det tro jag inte...
 
I princip kan du ta bort kattvinden och bjälken. Det förutsätter att ytterväggarna är bärande, vilket de rimligen är i ett hus från 1916. Ytterväggarna består antagligen av stående plank eller liggande timmer. Sedan måste högbenen ha någotsånär vettiga dimensioner. Taklutningen på endast 28 grader är ovanligt låg för ett hus från 1916 och bidrar till ett större nedböjande moment i högbenen än vad som är vanligt.
 
Tack

Väggarna är 80mm liggande plank, 3 1/4 tum.
Jag har hittat en arkitekts/konstruktionsbyrå som lovade att räkna på det.

Överliggarna är 165x65mm


Mvh Kristoffer
 
Då bör det inte vara några problem!
 
Hej

Har du möjligen ngn dokumentation, dimensioneringstsbell eller liknande eller är det baserat på din erfarenhet?

K
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
vilken bjälke vill du ta bort?



den övre är en del av takstolen och den undre håller ihop väggarna, kanske inte rasar direkt men risk att det kalvar blir det ju...

jag är tveksam.

/ATW
 
Redigerat:
Hej

Nej hanbjälken och överarmarna skall vara kvar, det är stödet( kattvind/förråd) som skall bort.
Frågan är om man skall lämna kvar den översta bjälken i nuvarande förrådsvägg.

K
 
Skall försöka svara lite utförligare senare idag.
 
Först ett varningsord: Gamla hus är inte så systematiskt byggda som moderna hus (det mesta byggt efter 1950). Man kan inte utgå ifrån att allt ser likadant ut hela vägen.
Teoretiska kunskaper samt kunskaper om äldre byggnadsteknik kombinerat med praktisk erfarenhet är en bra grund för att uttala sig om detta problem.
Hanbjälken (den horisontella bjälken) är till för att förhindra att inte ytterväggarna kalvar ut. Den tar inte upp några vertikala laster och kan ersättas med en stång eller en stållina. Högbenen (de lutande takstolsbjälkarna) tar upp de laster som taket utsätts för och för ner dessa laster till ytterväggarna som i sin tur för ner dem till grunden. Lasten på ett högben bestäms främst av takets egenvikt och förekommande snölast. (I Mölndal räknar man med 1,5 kN/kvm, dvs ca 150 kg/kvm för snölast) Sedan påverkas högbenets last av dess lutning. Ju större lutning desto mer av lasten blir en normalkraft som verkar i högbenets riktning och som man kan bortse ifrån i detta fall. Man måste också känna till avståndet mellan takstolarna. Det finns takstolsvarianter som även har stödben, men då ser det lite annorlunda ut än vad ritningen visar. Dina högben är antagligen sågade i dimensionen 3x7 tum, möjligen med lite undermått, vilket var en mycket vanlig dimension förr. Min slutsats är att du utan problem kan ta bort väggen till kattvinden. Det är dock inte fel att be en kompetent person titta på förhållandena.
 
Tack för input!

Jag har bett en konstruktör titta på det... hoppas på svar till veckan men jag är enig, man kan ta bort väggarna utan problem.

Får se vad en kontruktör med modernt synsätt/beräkningsmetod kommer fram till.

MVH Kristoffer
 
Fick väl inget vettigt ur konstruktören... :(. Just nu vet jag inte hur jag gör, bort med allt eller lämna en bjälke som stöd.

MVH KP
 
Jag kan räkna hållfasthet och jag skulle aldrig komma på tanken att ta bort åsarna. Översta bjälken i kattvindsväggen är nämligen en ås som skall bära taket. Tar man bort den pressar väggbandet ut och takstolsbommarna böjs....... nej det går inte.
Om åsarna är för klena för att bära mellan tvärgående mellanväggar måste de bytas till grövre.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för input

Och frågan är då vilken dimension åsarna skall vara. Just nu är det inte mycket kvar av 2 av de 4 fd kattvindarna varav en inte ligger an mot takstolen.
Delvis isolerat tak med träbjälkar och till synes skadad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre takstruktur med träbjälkar och isolering synlig, tecken på byggnadsrenovering och omarbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


K
 
Man ser ganska klart på bilderna att "åsarna" har tillkommit senare än själva takstolen. De fungerar ju inte ens som upplag. Vindsgolvet är ju heller inte utformat för att ta upp de vertikala laster som skulle bli resultatet om takstolarna vilade på "åsarna". Takstolarnas dimensioner är så rejäla och c/c avståndet mellan dem så kort att de bör klara av att bära taket. Jag skulle ta dit en äldre arkitekt som har erfarenhet av gamla hus. Sådana finns det rätt gott om i dina hemtrakter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.