Har börjat kolla lite mer på elmätaren nu den senaste tiden efter installation av L/L-värmepumpen osv...

Vi flyttade in i huset 18:e aug 2005 och då läste dom av elmätaren.. På fakturan så beräknar dom att vi ska använda 5000kwh/år :surprised:

Är ju inte mycket alls för en villa på ca 120kvm från 1943 som kör elvärme...

Läste av elmätaren idag och vi har använt 2660kwh sedan inflytten, alltså ca 40kwh/dygn..

Vi är 2 vuxna + 2 katter + hund + dator + ny kyl (A) + Ny frysbox (A) + Liten TV + Lågenergilampor i hela huset + 110l vv från 1990.

Eldar ibland i keddyn annars går L/L-Pumpen..

Vad bör jag beräkna våran totala elförbrukning till? Blir ju mer nu under vintern och mindre på sommaren om vi kan låta bli att köra kyla på L/L-pumpen :)
 
Det är ju jätte svårt att beräkna elförbrukning. en mitt råd är att ha koll på mätaren i förhålande till det som står på fakturan så att du inte skenar iväg i förbrukning och får en sky hög räkning senare. men 5000 kw/år är väldigt lite tror att man brukar ha nått sånt om man inte har el värme dvs bara hushållselen.
 
Vi gör av med 7000 kwh bara i hushållsel...

Sen gör vi av med ytterligare 25-30000 kwh i pellets....
 
Vi har en beräknad årsförbrukning på 18400kWh för ett år. Det ger ca 50kWh/dygn.
Gammalt dåligt isolerat hus  i 2 plan + 1 rum på vinden med elvärme i nordvästra Dalarna, ca 180 kvm utan källare. Gjutjärnskamin på bottenplan, kamininsats på andra våningen, 2 pers + katt.
Vi kommer inte att göra slut på så många kWh, ligger just nu ca 1 månadsförbrukning efter beräknat  ;)
 
Hej
Elbolag har en speciell förbrukningskurva som du kan använda för att räkna om en månadsförbrukning till helårsdito. (Gäller om man har elvärme)
Jämtkratfts ser ut så här: (Kanske varierar lite geografiskt ?)

Procent av årsförbr:
Januari 14,5%
Feb 12.10 %
mars 11.10
April 9.00
Maj 5.60
juni 3.60
Juli 2.60
Aug 3.20
Sept 5.20
Okt 8.6
Nov11.00
Dec 13.5

Denna brukar stämma väldigt bra och kollar man mot två månader kan man räkna ut ganska säkert.
Om ni har 2660 på sep-okt-nov (Cirka)=24.8 % av årsbehovet bör ni väl hamna på mellan 10 och 11000 per år om jag tänker rätt ( Vilket inte är säkert).
Ganska lite elförbr. tycker jag.

MVH/ lob
 
ahh.. nice.. har ju dock varit ganska varmt denna höst så de siffrorna jag har beräknat är nog lite låga...

Vi snålar dock väldigt mycket med elen just nu :)
 
Har beräknat fram att vi kommer att göra av med 17000-18000kwh/år enligt den där beräkningen...

Bytte idag elbolag till det billigaste på www.pricerunner.se.. slapp abbonemangsavgift på 240kr/år + sänkte från 92öre/kwh till 83öre/kwh..

Sparar då ca 1800kr/år..

Alltså från rörligt till ett fast pris med 1-års avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.