Ja du har räknat fel. Med dina siffror 1,5 x 30 x 4,5 får jag drygt 900 kWh/år.
 
Dvs 972 kWh/år med dina siffror 200 dagar per år.
-10 grader ute är väl väl kallt under 200 dagar? Korpilombolo? Strikt bör man väl räkna medeltemperaturen ute då det blir förluster? Dvs kallare ute än inne? Och då solen inte hjälper till, Dvs då du måste förbruka ström eller ved.

Gissar att din vinst kanske är 500 kWh/år per 4,5 m2 fönsteryta.
 
4,5m2 är det 3-4 st fönster?
 
Jag gör samma beräkning som TS för att försvara mitt fönsterbyte på hus från 1909...

Jag tror TS skrev han INTE kommer byta, utan bara vill veta vad det kostar.

Jag byter från treglas tillbaka till 100 år gamla fönster med lösa innanfönster. Hittills bara bytt 2st, men hoppas med tiden byta alla. Känslan och utseendet ger en otrolig skillnad, fattar inte hur någon kan byta bort de gamla fönstren när det dessutom är en dålig affär. För mig är det förstås en dålig affär, men det är ju mycket i livet där man betalar extra för något som är vackert och fint, så varför inte fönster? Om man tex sparade 200 kr per år på att byta till ett skitfult köksbord, hur många skulle göra det? Men fönster byter man för tiotusentals kronor för att sen spara hundralappar.
 
  • Gilla
Ammmi och 12 till
  • Laddar…
Först vill jag säga att jag absolut inte tycker man ska byta fönster om man har ett fint gammalt hus med gamla fina fönster. De är väl värda att bevara och även det estetiska är viktigt.

Men med det sagt kan man ju inte enbart räkna på en besparing i minskad elförbrukning för att försvara (eller kritisera) ett fönsterbyte. Skulle ju vara som att bara titta på skillnad i bränsleförbrukning vid byte av bil.

Vi hade ett gäng 80-talsfönster i vårt 60-talshus, när vi köpte det. De hade vi fått renovera med 2-4 års mellanrum om vi hade behållt dem, med kostnader och arbete som följd. Med nya fönster som är underhållsfria ett bra tag och med ökad komfort och bättre utseende är det lätt att försvara. Även ekonomiskt.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Hellgun, håller med. Det viktiga är att folk förstår att de flesta aldrig kan räkna hem ett fönsterbyte ekonomiskt.

Med underhållsfria fönster följer nog att man har 30 år med minimalt underhåll och därefter ett troligt byte igen. Men eftersom många bor kortare än 30 år i sitt hus kan man ur personlig synvinkel betrakta dem som underhållsfria under sin boende tid. Men efter 30 år är nog en eventuell värdehöjande effekt borta, och på ett sekelskifteshus är det nog i de flesta fall värdesänkande att byta till moderna fönster...
 
Det där med kulturvärde måste väl avgöras från fall till fall. "Alla" fönster är ju inte värda att bevara bara för att de är gamla.
Är fönsterna täta och fina är det en sak, men enligt mig är många gamla fönster byggd i samma form så att säga, inte håller tätt, släpper igenom ljud och ser likadana ut som alla andra. Bara genom att titta ut genom mitt vardagsrumsfönster nu så ser jag 5 äldre hus med identiska fönster.

Jag valde att slänga ut mina fönster i mitt hus från -54 och sätta in nya. Folk gnällde på det och tyckte att renovering var bättre. Nu sitter jag här med 11 stycken moderna träfönster med tre glas, gas, lätta att öppna/stänga och vända för tvätt samt är väldigt ljudtäta. Tillsammans med en balkongdörr med vanligt handtag och säkerhetslås gick detta på ganska precis 30 000.

Är det sen viktigt att man tjänar igen investeringen genom sänkta kostnader någon annanstans så kan jag tänka mig ett flertal investeringar som görs som sällan tjänas in. En kamin t.ex.

Byt om det känns befogat och behåll om det känns bra.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Det går att sätta in energiglas även i gamla fönster som ger en ökad isolerande efffekt. Något att tänka på om man ska renovera fönster.

Även sett en intressant variant där man satt en tunn (1mm) plastglasskiva mellan kopplade tvåglasfönster för att få en slags "fattig mans treglaseffekt". Där har man ju inte den isolerande effekten av gasen som finns i vanliga treglasfönster, men lockar ändå. Verkar billigt och enkelt. Har någon provat?
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Finns ett otal olika beräkningar gjorda på värdet och återbetalningstiden för fönsterbyten. Räkna med minst 35 år och ju effektivare fönster (men då dyrare) desto längre återbetalningstid. Min personliga åsikt är att byte av fönster är en av de sämsta "investeringarna" men kan göra på hus ur rent ekonomisk synvinkel. Tror att de flesta byter pga att man struntat i underhåll längs resan förrän att det skulle vara en bra miljöåtgärd. Bättre att satsa på bergvärme och bra radiatorer samt en extra innerruta att få bort instrålningen.

Kika på sid 21 i den här rapporten.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:723972/FULLTEXT01.pdf
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
N
Vill man minska värdet på sitt gamla hus med förster som hållit i över 100 år så skall man sätta in nya "underhållsfria" fönster som håller i kanske 30 år.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Om vi bortser från fall med "kulturvärde" och förstår att det är svårt att räkna hem nya fönster ur energibesparingsynpunkt, så finns det faktiskt andra fördelar med att byta, man får mindre kallras och så dämpas ljud utifrån mycket bättre. Det är svårt att sätta ett värde på komfort, men jag tycker att man ska ta med detta i "beräkningen".
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
@Keld, genom att byta inre glaset och sätta bra tätningslister blir gamla fönster förvånansvärt bra. Dessutom är inte 3-glas (som många byter till) speciellt bra för ljudisolering, då ska det till 2+1 med akustiskglas, har både kopplade 2-glas, fönster med lösa innanfönster, 3 glas, 2+1 och ett där innanfönster bytt till akustiskglas och ett 2+1 som är gjort från början (antar jag) för att dämpa ljud(insatt av SJ). Endast det sista utmärker sig speciellt. Det är knäpptyst i det rummet. Det konverterade med löst innanfönster skulle jag utan att ha någon mätning att luta mig mot subjektivt kommer 2a.
 
Redigerat:
N
Keld skrev:
Om vi bortser från fall med "kulturvärde" och förstår att det är svårt att räkna hem nya fönster ur energibesparingsynpunkt, så finns det faktiskt andra fördelar med att byta, man får mindre kallras och så dämpas ljud utifrån mycket bättre. Det är svårt att sätta ett värde på komfort, men jag tycker att man ska ta med detta i "beräkningen".
Att bo i ett 100 år gammalt hus med löstagbara innerfönster, som tas bort på sommaren, är en upplevelse. Man hör fåglarna sjunga och att se ut genom dessa fönster med originalglas med deras naturligara ojämheter är en lisa för själen.

Med insatta innerfönster under den kallare delen av året får man en fin ljudisolering med 15 cm mellan glasen.

Läs gärna Byggnadsvårdsföreningens utvärdering av fönsterbyte.
 
  • Haha
twoody
  • Laddar…
Bor i ett vedeldat hus på 2x135 kvadrat, byggt i slutet av 1800-talet med 20 fönster 1,5x0,5 m + 14 liggande fönster 1x0,5 m. Alla original från 1880.
Tar ut de stora fönstren som sitter 2 och 2 samt några 3 och 3, varje vår och sätter tillbaks dem, putsade och med nya eterneller och fönsterlav i september. Använder klisterremsor doppade i mjölk för att täta springorna. Gör av med ca 20 m^3 ved per år.
Har funderingar på bergvärme och fönsterbyte, men
vad ska man då göra på dagarna?
 
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
N
Mitt i prick!
 
  • Gilla
Peter Lustig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.