Vet inte den terminologiska skillnaden mellan drivhus och växthus men....:

Jag bor i växtzon 7/8 och har fipplat lite med ett mindre trädgårdsland och äntligen kommit fram till att: det här är ju inte ett dugg roligt. Det jag tycker är roligt är att plocka färska kryddväxter att laga mat med, resten dvs. kultivera, så, vattna, plocka miljarder ogräs, klura på vad som är ogräs och det jag sått är inte roligt, jag gör hellre nåt annat.

Mina behov av yta är rätt små då det jag är intresserad av är kryddväxter för smaksättning, ingen potatis eller lök och sånt så mina tre kvadratmeter jag haft är tillräckligt. Jag funderar nu på att konstruera ett litet drivhus att ha i källaren på en död yta. Jag tänker mig ett skåp med 3-4 hyllor, belysning i hyllplanen, ventilation, och ett system för lämplig värme (t.ex liten värmefläkt med termostat).

På de nördigare forum jag läst har man rekommenderat att ha en bunke med sniglar i drivhuset för att säkerställa tillförsel av koldioxid men så avancerade ska vi inte vara... Lite ventilation så får det gå ändå.

Skulle jag få till detta kan jag ha färska grejer året runt i teorin, och med köpt matjord ska jag aldrig behöva plocka ogräs igen. Snickra och klura tycker jag om så den biten känns inte jobbig.(y)

Så till frågan: har någon här gjort något liknande eller har tips på vad man ska tänka på? Vad jag läst så fungerar LED-ramper fullgott till växtljus, det man ska ha koll på är färgtemperaraturer för optimal verkan.

Tips?


EDIT: Innan skämten börjar hagla, nej, jag ska faktiskt inte odla droger.
 
Redigerat:
Hur varmt har du det vanligtvis i källaren? Inte säkert att du kommer behöva en massa extra värme utan att det räcker med en öppen lagerhylla och armaturer på varje våningsplan. Kryddväxter är ju inte allt för kräsna när det kommer till värme.
 
Jag har använt en lysrörsarmatur för att hjälpa plantor som jag drivit upp på senvintern och våren. I mitt fall har plantorna stått i ett fönster med en del dagsljus och lysrören har bara kompletterat. Det gör uppenbart skillnad även om jag inte haft "rätt" sorts lysrör. Skall det vara i en källare utan tillgång till dagsljus bör du förmodligen ha dagsljuslampor. Jag har sett angivet att de som i mer professionell skala odlar på vintern använder ungefär 250W belysning per kvadratmeter. Satsar du på något i närheten av det lär du snarare behöva en fläkt för att kyla skåpet än för att värma det. Jag använde en armatur med tre 58W kallvita lysrör och bordet med växter var nog större än en kvadratmeter.
 
gaffa skrev:
EDIT: Innan skämten börjar hagla, nej, jag ska faktiskt inte odla droger.
:) måste erkänna att det var precis det jag tänkte :)
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag har källarkallt i källaren... Och vintertid är det bara ett par plusgrader så jag tänkte väl faktiskt isolera "skåpet" för att kunna hålla bra temperatur, då kanske ljuskällorna ger nog värme (även LED ger ju värme när man börjar tala lite storlek och watt).

Tänkte väl försöka med LED eller lågenergi för att inte kråkelda för mycket, med riktiga odlingslampor kostar väl basilikan lika mycket som i butik när man är färdig.

Spånar lite på: lagerhylla av metall med näthyllor för att slippa mögel som lär bli i ett träskåp. Bygga in detta på lämpligt vis, reflekterande väggar för att studsa runt ljuset. Lysrör eller LED-ramper under hyllplanen, odlingslådor på näthylllorna som är lätta att dra in och ut. Vattning blir med vanlig blomkanna, skulle projektet bli lyckat kanske man drar ett bevattningssystem men det kändes som överkurs nu.
 
Du har inte helt enkelt möjlig het att ställe kryddkrukorna på ett fönsterbräde eller två?

Att odla i källaren är nog dömt att misslyckas, om det inte är mögelsvamp man vill ha.
 
Det går att sätta lysrörsarmaturer på undersidan av hyllorna i lagerhyllan. Jag har läst någonstans att det är bättre med vitmålade väggar för att reflektera ljuset än att sätta dit speglar. Det är ingen stor skillnad i ljusutbyte mellan LED och lysrör. När jag senast jämförde några var det till lysrörens fördel, men LED har utvecklats snabbt så det kanske är omvänt nu. Det borde vara billigare med lysrör.

Det brukar sägas att man även skall ha en timer så att inte ljuset står på dygnet runt. Växterna mår bättre om de får vila på nätterna.

Så här kan det se ut i min hall på våren. 3 x 58W kallvita lysrör. Dagsljusrör lär vara bättre, men dessa satt i armaturen när jag fick den.
Växter under lysrörsarmatur på köksbänk med trädgårdsverktyg och pallkragar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Känns som lysrörsarmaturer är rätt väg, LED-ramper för syftet verkar väldigt dyra.
 
Avemo skrev:
...
Så här kan det se ut i min hall på våren. 3 x 58W kallvita lysrör. Dagsljusrör lär vara bättre, men dessa satt i armaturen när jag fick den.
[bild]
Men det där är väl knappast odlat för lite kryddgrönt i soppan?
Tror mera att du förgror för att plantera ut.

För övrigt får dina plantor mycket naturligt dagsljus genom fönstret också.
 
KnockOnWood skrev:
Men det där är väl knappast odlat för lite kryddgrönt i soppan?
Tror mera att du förgror för att plantera ut.

För övrigt får dina plantor mycket naturligt dagsljus genom fönstret också.
Precis. Det är allt jag har provat. Tomatplantorna vänder sig mot ljuset. Är det mulet en dag så böjer de sig inåt mot lysrören. Skiner solen böjer de sig utåt. Och det märks stor skillnad på plantor som inte haft extraljuset. Jag vet inte om mina lysrör skulle duga för en källarodling, men det är fullt möjligt att odla i en källare.

Att odla med konstgjord belysning är ingenting nytt eller konstigt. Till exempel odlas grönsaker på sydpolen året runt inne på Amundsen Scotts forskningsstation. Både i norra Sverige och Finland odlas det med konstbelysning på vintern.

http://www.atl.nu/lantbruk/odlar-tomater-vid-polcirkeln-aret-runt/

För djupare kunskap om odling utan dagsljus i mindre skala kan man läsa en del på forum för ljusskygga odlare. Att odla kryddor i en källare lär inte vara svårare än att odla cannabis i en källare.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Är nog mest en fråga om att få tillräckligt mkt ljus så plantorna blir "knubbiga" och inte långa och rangliga.
Jag skulle satsa på dagsljuslysrör.
 
Avemo skrev:
... Att odla kryddor i en källare lär inte vara svårare än att odla cannabis i en källare.
Nej, kanske inte.
Men det är nog ett annat kilopris på persiljan och på hampan.
Och det påverkar nog hur mycket resurser man vill lägga på odlingen... :cool:
 
  • Gilla
Sara Samuelsson och 1 till
  • Laddar…
Även om du inte själv tänkte bli en ljusskygg odlare kan du ha glädje av deras expertis... De verkar vara vetenskapliga och kräsna typer som har koll på ljusflöden och värmeutveckling och annat som man behöver veta om man ska odla i en källare. När jag marknadsundersökte växtlampor till vår förkultivering och övervintring hamnade jag på Professional Grow, som har information om alla sorters växtbelysningar, odlingstält för att reflektera ljus och hålla värmen etc. Till slut köpte jag en MH-lampa på 250 W med armatur från dem, levererad i ett neutralt paket... :rolleyes:
 
Växter genererar en del fukt, en del mer en andra. Tomater är ett exempel på växter som dricker mycket och "svettas" mycket. Jag skulle vara försiktig med källarodling om ventilationen är begränsad och/eller svår att justera.

OT: Angående Professional Grow som nämns ovan, så köpte jag plastkrukor till min tomatodling därifrån. Det var riktigt billigt. Plastkrukorna stank dock verkligen "kemi". Jag tvättade dem och hängde ut dem på vädring i två veckor innan jag klarade av att ha dem inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.