Jag antar att det här är något jättesjälvklart men för mig är det långt ifrån uppenbart vart detta utspelar sig.

För övrigt får det mig att tänka på då man spelade Sim City 2000 och kom på att man behövde bygga något kul där det redan finns byggen. Fram med bulldozern bara (i spelet). När det klagades för mycket på det i media så stängde man bara av tidningsprenumerationerna i menyn. :p
 
Inget ovanligt, sker vid varenda större infrastruktur projekt,
 
hsd
Var och tittade på ett fint hus en gång, funderade varför det var så billigt och med eftersatt underhåll när jag vände bilen så såg jag på andra sidan av vägen x2000-dubbelspår :eek:
 
Redigerat:
hsd skrev:
Var och tittade på ett hus en gång,
Tack för att du delar med dig ;)
 
  • Gilla
Mcfoster och 3 till
  • Laddar…
hsd
Jäkla mobil. :surprised:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi ska inte ha något jäkla snabbtåg! Pengarna behövs för underhåll och utbyggnad av befintligt järnvägsnät. Mest eftersatt är sträckan Stockholm-Oslo och då i synnerhet Kristinehamn-Kil som är i akut behov av dubbelspår. Sträckan där snabbtåget ska byggas har redan idag dubbelspår och ibland mer därtill hela vägen.

Om vi får ett hållbart järnvägsnät med tillgång till stabil internetuppkoppling hela vägen snor man enkelt alla resenärer från flyget.
 
Höghastighets tåg byggda mitt inne i Samhällen jag tror jag smäller av...Vi behöver inte höghastighetståg när bilarna är självkörande...och de behöver inte gå i genom samhällen heller för morgondagens tåg kommer inte stanna o stå stilla på stationer... Tänker ingen på att människor o bagage ska ju komma till stationerna o då sitter man ju redan i självkörande bilar????
 
Håller med Anna_H.
Innan dom ens funderar på att bygga snabbtågsspår så borde dom först se till att det gamla fungerar även när det ligger 1 löv på spåret,0.1mm snö eller för varmt ute, för mörkt, för regnit eller för fint väder.. även kontaktledningarna borde byggas bättre så att dom inte rivs ner av varannat godståg som hände senast idag och stängde ner halva skånes järnvägsnät....

Hade allt det varit löst då hade man kunnat fundera på snabbtåg
 
Squall Leonhart skrev:
Jag antar att det här är något jättesjälvklart men för mig är det långt ifrån uppenbart vart detta utspelar sig.

För övrigt får det mig att tänka på då man spelade Sim City 2000 och kom på att man behövde bygga något kul där det redan finns byggen. Fram med bulldozern bara (i spelet). När det klagades för mycket på det i media så stängde man bara av tidningsprenumerationerna i menyn. :p
Detta spel minns jag mycket väl!! Finns det någonstans att köpa nu?
Trafikplaneringen i Blekinges residensstad påminner mycket om hur mina söner (då 8 och 10) drog fram gator i Sim City.
 
Vad är syftet med tråden, behövs ny järnväg eller rätten att lösa in fastighet?

Är det inlösen av fastighet så är det något som måste göras om infrastruktur ska kunna utvecklas. Någon kommer att drabbas och förhoppningsvis får man en rimlig ersättning.
 
Enligt den nya infrastrukturpropositionen ska underhåll av befintlig järnväg prioriteras framför höghastighetståg.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Detta spel minns jag mycket väl!! Finns det någonstans att köpa nu?
Trafikplaneringen i Blekinges residensstad påminner mycket om hur mina söner (då 8 och 10) drog fram gator i Sim City.
Det finns att köpa på gog.com. En fantastisk sida där gamla spel går att köpa, testade på moderna maskiner, och helt utan kopieringsskydd. Även priset är föredömligt. Helt lagligt, är väl kanske bäst att tillägga.
 
pelpet skrev:
Enligt den nya infrastrukturpropositionen ska underhåll av befintlig järnväg prioriteras framför höghastighetståg.

Fast nu fick dom väll int nog med pengar, så dom räknade med att bara kunna hålla det i samma skick som innan dvs inga pengar till förbättringar.

Fast vi i norr är ju van med att varken vägarna eller rälsen är farbara
 
AndersS skrev:
Vad är syftet med tråden, behövs ny järnväg eller rätten att lösa in fastighet?
Kanske både och. Man kan ju tycka att det är OK att lösa in fastigheter ifall motivet är vettigt. Men för ett järnvägsprojekt som antagligen inte är särskilt välmotiverat så kan man tycka att det är fel. Läser man debatten så känns det som att ett drivande motiv är att konkurrera med flyget för att järnvägen är miljövänligare.

Det skulle vara intressant att få reda på hur många gånger man kan flyga mellan Stockholm - Malmö för att komma upp i samma utsläpp som hela detta bygge lär orsaka. Min gissning är att man kan flyga väldigt många gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.