Jag har ett gammalt funkishus som är tilläggsisolerad på insidan i några rum i sutterängplan. Inga fuktproblem, ta i trä. Men jag undrar följande;
Man läser ju att man kan råka ut för problem om man tilläggsisolerar gamla putsade på insidan, eftersom fukt då kan stanna kvar i väggen, som sedan frostsprängs.
Nå, nu har jag ju just denna lösnining på några ställen, och det verkar vara problemfritt (gissar att min tilläggsisolering i gillestugan kan vara från slutet 60-talet). Är detta en skröna, eller är det någon som sett detta IRL?
Visserligen är min källare betonghålsten, i stockholm, kanske beror det på var man bor, och kanske skulle det kunna bero på vad som bär putsen.

??
 
Om man får eller inte får skador beror på isoleringens tjocklek. Är det bara en tunn isolerskiva så kanske gör det ingen skada men blir isoleringen för tjock och väggen för kall på utsidan så kan det sluta med frostskador i putsen.
Är det isolerat på insidan i källaren så skulle jag vara mer orolig för fukt mellan stenvägg och isolering än för frostsprängningar på utsidan. Kontrollerat bakom golvlistor ?
gaia
 
I mitt fall så är tilläggsisoleringen på insidan ungefär tio cm. Fast jag förstår inte varför detta skall vara ett problem öht? Om man tex lägger en fuktspärr (plast el likn) så borde ju inte det vandra någon fukt inifrån-ut? Nya hus har ju tex puts på cellplast. Eller är det utfrån kommande fukt som skulle vara boven i dramat? Isf, återigen, nya hus som är välisolerade borde väl ha samma problem?

Vad gäller ev fuktproblem i väggen, så har detta rum även uppreglat trägolv, så den som byggde utmanade verkligen moder natur :D Fast efter 30-40 år så finns det inte någon dålig lukt eller så i detta rum. Dock skall nog allt rivas ut någon gång under nästa år, eftersom gillestuge-looken inte är min kopp kaffe. Time will tell.. :)
 
vespaman skrev:
Eller är det utfrån kommande fukt som skulle vara boven i dramat? Isf, återigen, nya hus som är välisolerade borde väl ha samma problem?
Ja, det är fukten utifrån som är boven. För att förklara det kort: Vanlig puts kan ta in och lämna ifrån sej fukt utan att den skadas av själva fuktvandringen. Fukten jagas bort av solvärmen och värmen som kommer inifrån huset. Isolerar man inifrån så blir väggen kallare på utsidan och torkar inte ut lika snabbt. Fuktig vägg isolerar myyycket sämre! Kommer frosten medan väggen är fuktig så sprängs putsen. Det gäller putsade väggar som ligger ovan mark och är utsatta för skiftande väder. Kalk- och kalkcementputs som sitter på gamla hus kan hantera moderata mängder fukt men måste ha möjlighet att torka emellan.

Nya hus har oftast vattentätt plastputs ovan frigoliten som skall hålla huset tätt och 100% torrt och tillåter ingen fuktvandring. Fuktvandring i sådan fasad kan bli kostsam :'(.

I källaren finns det annan problematik - markfukt som kommer underifrån från normalfuktig mark  som huset står på. Den fukten är minimal men får inte stängas i golv och vägg med tätt ytbehandling i ett hus som inte är fuktisolerat underifrån.
1/Det finns skador orsakade av för tätt ytbehandling och oftast syns  först efter många år att plastfärgen börjar släpa från tättmålat vägg och golv i en källare som i övrigt är väldränerat. Målar man med färg som andas och lägger fex klinker på golv ( andas genom fogar) så ser man aldrig några skador - dom små mängder vandrande markfukt avdunstar och vädras och ställer inte till katastrof :). Dom skador brukar vara mest synliga i väggar närmast golvet.
2/När putsen ramlar av källarens ytväggar liggande under markytan och fukt i golv är permanent synlig på grund av för högt grundvattennivå är en helt annan och mycket allvarligare problem ... med dränering.
Det är såna förklaringar jag har läst mej till och observerat i det verkliga livet i mitt eget hus . Som tur var så  gällde här pkt 1/ och jag slapp dränera om :)
gaia
 
OK, då är jag med. Så i mitt fall, så är antingen de 10centimetrarna så pass lite att väggen ändå torkar, eller så är det så att vädret här i krokarna har benådat huset?

Ena väggen är under balkongen, så där kommer det aldrig någon direkt regn väta åt, men den andra väggen är en oskyddad vägg åt öster. Har inte bott här tillräckligt länge för att ha koll på om väggen blir blöt ibland.

Tack för förklaringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.