Hej,

Jag är i valet och kvalet att bygga hus nu när jag letat i 3 år utan att finna bra begagnat. Eftersom jag aldrig ens funderat i dessa banor behöver jag lite råd.
Huset jag vill bygga är ett Modulenthus av typ Lidingö 3, detta skall byggas på en tomt (1000m2) i det mest atraktiva området i en mindre stad nära Göteborg. Från tomten kan man tillochmed se sjön. Bruttopriset jag fått nu ligger på ca 3,3 mille nyckelfärdigt, detta blir = ca 22.000 / m2. Jag tycker att detta är mycket pengar och undrar vad banken kommer att värdera huset till när det är färdigt? Har inget att jämföra med eftersom alla kåkar runt om är relativt nybyggda lyxvillor och ej varit till salu ännu. Jag och min sambo tjänar ca 55.000 / månad brutto tillsammans vilket jag också känner lite osäkerhet kring eftersom huset blir såpass dyrt. Har ni några tips som kan lugna mig?

 
Har ni någon kontantinsats?
Jag tror inte att lånet är några problem att klara av med era inkomster.
Dock det du ska tänka på är att om husleverantörene säger att ni får huset för 3300tkr nyckelfärdigt så kommer det att tillkomma en del i alla fall. Inget hus är någonsin nyckelfärdigt från början. Ni kommer att vilja göra flera tillval samt att det är mycket möjligt att det tillkommer markarbete, bygglov m.m. Så kolla upp det med huslverantören vad det verkligen är som ingår. Ingår kakel o klinker, golvvärme, isolering, m.m.

Lycka till
 
Hej,

Jag väntar på den färdiga kalkylen som skall komma under dagen. Husbyggaren har sagt att detta pris inkluderar allt, även det arbete som finns med tomten då det är dom som äger den, men det är klart vi får väll se. Vi har ca 300.000 att kasta in kontant. Den största skräcken jag känner är att jag tycker 3.300.000 låter som fruktansvärt mycket pengar. Fast begagnade hus i liknande storlek i sämre områden ligger ju runt 2 - 2,5 miljoner.

Är det vanligt att banken värderar bygget lägre än den faktiska byggnadskostnaden efter produktion, eller är jag väldigt försiktig i mitt tänkande?
 
Banken värderar oftast huset till byggkostnaden alt något högre. Detta gäller dock i Stockholm men det borde ju va något liknande i Göteborg.
Som jag sa tidigare så får ni inga problem att klara det ekonomiskt, däremot så tycker jag inte att hus+tomt låter så billigt. Men det beror ju helt på om området ni ska bygga i betingar ett högre pris av sig självt.
Än en gång kolla vad det är som tillkommer (tillval), sen måste du tänka på att tomten kostar en del att iordningställa och om ni vill ha garage så kostar det mellan 100-200tkr.

Sammanfattningsvis så tror jag inte det blir några problem att klara av det ekonomiskt dock så tycker jag att ni ska kolla upp vad andrahandsvärdet blir på huset. Om ni av någon anledning måste sälja precis när huset är klart, får ni tillbaka era pengar då.

Jag kan ju tycka att det låter lite dyrt för ett hus som inte är så stort och som dessutom inte ligger i någon storstad. Men som sagt jag har ingen koll på huspriser utanför Stockholm.

Vet inte om detta var till någon hjälp men... tänk på att de flesta husföretag vill sälja hus och de kommer ofta med rätt trevliga kalkyler från början, men börjar man grotta så tillkommer det både den ena och andra kostnaden. Kolla upp om bygglov, bygganmälan, utsättning, kvalitetsansvarig, byggel m.m. ingår. Tänk också på att lagfart och pantbrevskostnader tillkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.