Vi ska bygga nytt och håller på med bygglovsansökan. Jag vet att man får bygga friggebod/-ar totalt 15 kvm + attefall 25 kvm utan senare bygglov. Men finns det någon fördel med att redan nu rita in ett mindre förråd (säg 7 kvm) på situationsplanen i bygglovsansökan? Jag tänker att om man får ett formellt bygglov på sitt hus och ett första litet förråd så kanske man har kvar hela sin rättighet att bygga en friggebod på 15 kvm senare? Eller har man då ändå "förbrukat" ett antal kvm, dvs det är ingen nytta att rita in förrådet på ansökan?
 
Mikael_L
Reglerna för friggebodar och atterfallare är att dessa komplementbyggnader får uppföras (så länge de inte störs av starndskydd) helt utan beaktande av detaljplan och redan utnyttjad byggrätt.

Bygger du med bygglov en komplementbyggnad som är liten som en friggebod men den är uppförd med bygglov, inte med friggebodsreglerna, så är din byggrätt för friggebod fortfarande outnyttjad.

Så ja, bygger du komplementbyggnader med bygglov nu kan du sedan uppföra friggebod och atterfallshus sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ozzys Gozze och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har rätt i ditt resonemang. Friggebodar är per definition bygglovsbefriade komplementbyggnader så har du bygglov för en byggnad så är den inte en friggebod.
 
  • Gilla
Ozzys Gozze och 1 till
  • Laddar…
Har du bygglov på något räknas det inte in i "friggebodsytan" så du kan alltså ha två friggebodar på 15m2 om du har bygglov på den ena
 
  • Gilla
Ozzys Gozze
  • Laddar…
Slutsatsen till TS är alltså att det är en tydlig fördel att rita in förråd och inkludera det i bygglovet. Detta under förutsättning att man inte ställer till det så det blir problem med utformning och placering av förrådet.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Perfekt! Tack alla för snabba, kloka och positiva svar! :)
 
Dessutom kan du bygga förrådet direkt om du har bygglov. Då kan du ha grejer där under byggtiden. Friggeboden får du inte bygga förrän bostadshuset har slutbesked.
 
  • Gilla
Ozzys Gozze
  • Laddar…
K
Jag pratade med kommunen om det var ok att ställa upp ett litet förråd på 6m2 på tomten så vi kunde ha ritningar, verktyg och andra regnkänsliga saker under tak. Det var inga problem!

Hur fungerar det med ett bygglov för förråd? Måste det inte ha slutbevis för att användas?

Vettigare med min modell i så fall. Huset står på plattor så skulle kommunen ändra sig får det flyttas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.