Hej alla husägare :) Köpt hus nyligen och står inför en hel del stora renoveringar. Innan jag börjar med "lull lull" vill ja ha en bra "grund". Har bytt hela fasaden som var rötskadad, det jag står inför nu är dränering, badrumsrenovering (+stammar) samt byte av fönster. Är inne på att även byta avloppstammar i källargolvet för att ja ska lägga klinker i källaren, men det är ingen brådis.
Nu till mina funderingar:

När jag dränerar, är det värt att byta avlopp/vattenledningar samtidigt? De går såklart under betongtrappen till entren... huset är byggt 1955 och det mesta är orginal. Inga problem idagsläget med avlopp eller vatten, så det är ju förebyggande då.

Avloppsrören i källaren är långa, det är 5 brunnar i källaren och uppskattad längd på hela slingan är 15 meter minst, inget svårt jobb egentligen men har småbarn så funderar på att leja bort en del av det iaf..., Tror ni det håller ett par år till eller hur är det med 50tals gjutjärnsrör? Känns gediget men surt att renovera och behöva riva upp om ett par år.

Sen är det en massa beteckningar i ritningen ja funderar på, har förstått en del genom google.

"br 300", brunn radie 300mm
"kv 20" kallvatten radie 20
"vv 20" varmvatten radie 20
"A 76" Avlopp radie 76

Vad kan "brtl 225" betyda?, samt "tvs 20" står under "br 225" som är brunn radie 225mm

På tomten är det ritat ett avlopp för regnvatten från hängrännorna, dom går till "rvbr 400" Antar att det är nån sorts rensbrunn för dessa? Får försöka gräva fram den.. :)

Hoppas nån orkar läsa och svara ! Tack
 
aa ja menar diameter, dumt av mig ! Ska fundera lite mer kring beteckningarna, snöar alltid in på detaljer... ;)
 
E
Ta in en vvsfirma eller en spolfirma som kan filma i avloppen och kolla över skicket på dem. Kan vara bra att få statusen på rören så slipper du oroa dig. OM rören klarat sig fint i 62 år så är det inga problem att ha det så ett par år till så kan du ta det i samband med att du ändå ska göra ordning i källaren .
 
Lite så ja tänker kring allt, har de stått i över 60år klarar de la ett tag till, så källaren är väl ingen prio men tänkte ta in lite offerter ändå, skadar ju inte. Kan vara smart som du säger att filma, då vissa brunnar inte använts på många år då garaget under huset sattes igen och det byggdes rum istället med lock över brunnen. Den första brunnen i slingan ligger dock utanför huset i källarnedgången där regnvatten samlas, så den måste fungera bra och de förutsätter ju att hela slingan är tät, annars drar ja in regnvatten i källaren... :p
 
Hmm.. Var nere i källarn i ett avlopp idag, lyfte bort locket och nån tung gjutjärnsklump ca 20cm lång, där var vattnet, ner ca 40 cm till, känns som hela röret är bortrostad och marken under huset nås.. Kan de vara så illa?
 
E
Vi har ett hus från 1940 - talet och jag bilade upp källarbrunnen i somras och brunnen såg ganska rostig ut men det hade inte bitit i själva godset, mer som ytrost. Rören däremot såg ut som nya fast av gjutjärn och inte av plast så det har nödvändigtvis inte bara med åldern att göra vilket skick dem är. Det bör inte vara så illa att dom går ut direkt under plattan. Är det inte så att det är någon typ utav gammalt vattenlås då? En kopp som håller vattennivån och ett "lock" över det så det inte luktar avlopp i hela källaren.
 
gustav89 skrev:
Hmm.. Var nere i källarn i ett avlopp idag, lyfte bort locket och nån tung gjutjärnsklump ca 20cm lång, där var vattnet, ner ca 40 cm till, känns som hela röret är bortrostad och marken under huset nås.. Kan de vara så illa?
Verkar som du hittat en gammal oljefälla. Är det ett gammalt garage där avloppet finns?
 
BerraBo skrev:
Verkar som du hittat en gammal oljefälla. Är det ett gammalt garage där avloppet finns?
Nej men pannrummet, pellets idag men olja för många år sen. Ska kolla upp det! Lite kul att undersöka hur allt ligger till i huset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.