Har försökt att räkna ut vad en besparing på att byta till nya fönster skulle ge bara för roligt. För i verkligheten så kommer det inte att ske. För mina fönster är ifrån 1700/1800-tal. Men skulle vara bra att veta utifall en försäljare skulle ringa eller dyka på mig nu när jag ska till en Bomässa I Gävle.

U-värdet på mina är ca 2,5 enligt forskning på Lunds tekniska högskola. Fönsterytan är 4,5 m2.
Har hittat att man ska räkna ut det så här " U-värdet x temperaturskillnaden x arean "

Säg då att ett nytt fönster har u-värde 1. Då borde jag räkna så här för att få reda på besparingen 1,5 x 30 x 4,5 alltså ca 200w per dag om skulle jag räkna med att det blir medeltemperaturen -10 i 8 månader. Då blir besparingen 48 kWh.

Men går jag till den här sidan http://www.energifonster.nu/sv/fakta/rakna-ut-din-energibesparing.aspx så blir det helt annat. Närmaste ort är då Gävle. 800 till 900 kWh spar jag då.

Vad är det som är rätt? För jag måste ha räknat helt fel. Kan någon hjälpa mig att förklara hur man ska räkna!

Men min slutsatsen är, fast att jag spar 900kWh så blir det inte mer än 1m3 ved, 300 till 500 kr per år. Så efter 30 till 50 år då skulle dom nya fönsterna vara betalt.
 
Du sparar 1.5*30*4.5 = 200 W (effekt)
MEN
det går 24 h/dygn -> 200*24 *365*8/12 = 1170 kWh / år (energi)
med dina siffror
mvh
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Fast man skall nog inte räkna årsmedeltemp, utan medeltemp under den tid av året man har uppvärmning. Det kanske är 8 månader, men du har knappast -10 i medel under 8 månader
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fast man skall nog inte räkna årsmedeltemp, utan medeltemp under den tid av året man har uppvärmning. Det kanske är 8 månader, men du har knappast -10 i medel under 8 månader
Nej, det är inte ens -10 under den kallaste månaden :)
 
Vore katastrof att kassera så gamla fönster om de är i något sånär skick, du förstör riktiga kulturvärden.
Fönstren kanske ser risiga ut, men det är riktigt kärnvirke i gamla fönster så det brukar inte vara några problem att renovera och för den lilla besparingen så tar det lååång tid att få igen investeringen i nya, kolla med med någon som kan byggnadsminnesvård innan du gör något dumt
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Du kan aldrig räkna hem byte av fönster med minskade uppvärmningskostnader hur mycket fönsterförsäljare än vill tuta i dig det. den övningen har jag räknat på dussintals gånger. Bara de gamla fönsterkarmarna är någorlunda lufttäta.
Jag bytte fönster bara därför att de gamla från 80-talet var riktigt dåliga och utgjorde inga kulturvärden. Jag valde bort alla dyra tillsater som Argon, energibeläggningar mm för de räknar sig inte heller hem. Speciellt när jag har relativt billig bergvärme.
 
  • Gilla
Ammmi och 6 till
  • Laddar…
Ja, riktiga gamla fönster är alltid värda att renovera, de går ju dessutom alltid utåt, så att de går att vädra med. Här är det fönster från tidigt 70-tal, som på grund av land annat för korta plåtar och för litet takutstick, utöver den dåliga kvaliteten på träet, har ruttnat bort, dessutom är fönstren 110 cm breda och inåtgående vilket omöjliggör vädring ens med en minimal springa.

Härligt att kunna vädra, att det är bättre U-värde får man se som en bonus.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Jag tyckte att det blev fel ett bara räkna 1,5 x 30 x 4,5 per dag, men när det var per timme stämde det bättre. Sen att jag räknade på -10 var att då tänkte jag att jag inte har räknat för snålt i alla fall. Så det kanske bara skulle bli 800 kWh jag skulle spara, bara att veta om det kommer någon som försöker att sälja nya fönster.

Jag har börjat på att renoverar fönsterna nu i sommrast och det är bara nertill på ytterbågarna som är dålig, så då tar jag virke ifrån andra fönster jag har köpt som är så dålig att dom inte går att renovera. Roligt men det tar lite tid.

Tack för svaren :)
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Hur ser konstruktionen ut på de fönsterna som är från 1700-1800 talet? 2,5 i U-värde känns extremt bra för så gamla fönster.
Att räkna hem kostnaden för ett fönsterbyte genom bättre u- värde går inte på många många år.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Intressant detta tycker jag.

Då menar jag att förlusten i förhållande till fönsterstorleken jämförs med 1m3 ved eller en återbetalningstid på 30-50 år.

Med ett sådant resonemang måste intresset för den totala energiförbrukningen vara totalt ointressant, eller?
I dagens samhälle kanske resonemanget borde kallas vårdslöst eller nåt?

Hur stor del i % av förlusten genom fönstren på 4,5m2 är husets totala förbrukning?
Var ligger huset, hur många kwh förbrukar huset per år och hur stort är det?
 
sune73 skrev:
Intressant detta tycker jag.
...
Var ligger huset, hur många kwh förbrukar huset per år och hur stort är det?
Och sist men inte mist: Vad kostar de nya ersättningsfönstren att tillverka?
I pengar och i förbrukad energi?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
sune73 skrev:
Intressant detta tycker jag.

Då menar jag att förlusten i förhållande till fönsterstorleken jämförs med 1m3 ved eller en återbetalningstid på 30-50 år.

Med ett sådant resonemang måste intresset för den totala energiförbrukningen vara totalt ointressant, eller?
I dagens samhälle kanske resonemanget borde kallas vårdslöst eller nåt?

Hur stor del i % av förlusten genom fönstren på 4,5m2 är husets totala förbrukning?
Var ligger huset, hur många kwh förbrukar huset per år och hur stort är det?
För varje energi-inverstering i huset måste man kunna räkna en vettig återbetalningstid. Det kan vara mellan några månader upp till hundra år, och då måste man ta ställning om det lönar sig. Återbetalningstiden är oftast mycket svårt att beräkna då den beror på en mängd framtida okända faktorer (elpris, räntekostnader, värmebehov mm). LED-lampor räknade inte sig för bara tio år sedan men nu finns knappast någon som ifrågasätter de ur kostnadssynpunkt.
Sedan finns ju andra faktorer som mys, samvete, estetik mm som inte går att prissätta. Min första VP var svår att räkna hem, min andra var självklar.
De flesta fönster efter 60talet är förbrukningsvaror. Det finns hundratals trådar om estetiken på ny fönster, det finns något för alla smak och budgetar. Nyblivna husägare har kanske inte alltid kunskap till rätt beslut. Men här på forumet finns hjälp!
 
KnockOnWood skrev:
Och sist men inte mist: Vad kostar de nya ersättningsfönstren att tillverka?
I pengar och i förbrukad energi?
Just det jag var ute efter, Vad kostar de gamla att åtgärda?
I pengar och i förbrukad energi?

Undrar vad TS använder för att värma sitt hus?
 
Men... Har du så gamla fönster så byt för guds skull inte bort dem!!! Vet inte hur dina ser ut eller ditt hus för den delen men generellt så får du aldrig lika bra kvalitet eller lika fina. Se till att de är väl omhändertagna och täta ordentligt och var glad för vad du har! 🙂
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.