Hej,

Nybliven husägare med tvättstuga som aldrig blir varm. Orsaken är inkommande rör från spygaten ligger öppet i en brunn med vattenlås. Det blåser friskt om brunnen. Jag skulle vilja ha ett tätt lock, finns det? Gallret som ligger där nu är 245mm? Brunnen är från 1974.

Eller finns det något bättre sätt att täta detta på?

Hoppas på er hjälp.

>Thomas

Vitt plastgaller för brunnslock med hålmönster på svart golv, delvis öppet för rördel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnen i en tvättstuga med öppet rör och vattenlås som blåser kall luft, i behov av tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Var kommer spygattröret ifrån?
Är det från dräneringen eller är det källardörrens brunn?

Protte
 
Spygatten är källardörrens brunn. Trappan är överbyggd med tak och enda gången(mer eller mindre) vatten rinner igenom är när man tvättar trappan etc.
 
Jag kan föreslå en tunn gummimatta under locket/gallret på källardörrens brunn.
då går det att släppa iväg tvättvattnet om man lyfter på gummimattan.

sedan måste det vara vatten i vattenlåset, annars kommer det att dra in luft från avloppssystemet (det är också kallt)

Protte
 
Hej,

Tyvärr går inte ditt förslag så lätt att genomföra då gallret är fastgjutet i plattan. Däremot skulle en litet tyngre matta ovanpå kunna fungera. Just nu sitter en ica påse i inkommande hål.

Naturligtvis ska det finnas vatten i låset, men det behövde rensas har jag tömt det och låtit det torka. Det finns vatten i det nu... :)
 
Redigerat:
ICA påse är väl inte helt fel, även om jag tror mer på en från COOP :D

Om det kommer lite vatten så rinner det nog förbi kassen, så det är väl en lösning tills vidare.

Protte
 
En fortsättningsfråga:

Jag har nu för avsikt att byta brunnen i rummet då den är på sista versen. Allt vatten i rummet kommer att tas bort men spygatten kommer att finnas kvar(den kommer inte att bytas). Finns det något lock till de jafo brunnar som har ett 40mm inlopp ovan vattenlåset?

Eller hur ska man koppla spygatten för att få det att fungera utan att kyla ner halva huset? Att koppla den på dräneringen är inget alternativ då källaren är mer än 3m under marknivå.

Tacksam för era idéer.

Hälsningar
Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.