Hej på er!

Jag ska gräva ner en elkabel (EKKJ) från huset till carport/uthus. Hur många mm² ska den vara på. Jag ska ha elcentral i uthuset samt ett 3-fas uttag.
 
Jag ska även ha ett par lampor och vanliga 220 uttag.
 
Det är precis så som jag tänkt mig.

3x6/6 eller 4x6/6?
 
måste bli 4 va?
 
eller 3x6/6 (gemensam jord och nolla)
 
ska du bara ha lite bel + några uttag räcker det gott me 2,5kvmm om du sen väljer 3 eller fyrledare är beroende på om du lägger den innan eller efter jordfelsbytaren du matar den ifrån..........ska du ha jordfelsbrytare även iuthuset stoppar du ner en Ekkj 3*2,5+2,5
 
Tack för svaren!

det får bli 6mm² kabel
 
Det räcker bra med 2.5mm² kabel om huvudsäkringarna är på 16A och det inte finns några planer på att säkra upp till större säkringar.

Om huset inte har elvärme så ska man ha väldigt många storförbrukarprylar för att 3*16A inte ska räcka och bli över.

Tänk på att om huset har elvärme så finns det ofta en strömvakt som känner av hur mycket ström hela huset drar, och anpassar elvärmen därefter så att huvudsäkringarna inte löser ut. Om du har ett hus med en "elstolpe" en bit ifrån huset, och har strömvaktens avkännare där elmatningen kommer in i huset, och dessutom gräver ledning från "stolpen" till den nya förbrukaren, så kommer den inte med i strömvaktens avkänning.

Om det är långt avstånd mellan huset och "stolpen" så kan det vara värt att överväga att flytta strömvaktens avkännare istället för att dra kabel från huset till nya förbrukaren (om stolpen är mycket närmare), eftersom strömvaktens avkännare ofta klarar sig med en fyrledare med klenaste ledararea som över huvud taget är godkänd för elinstallationer (gissningsvis 4x1.5mm², att jämföra med från 2.5mm² till 6mm² för matningen in till huset och till det nya uthuset).

Fast, i dagens läge är kanske det bästa att slå av elvärmen och värma upp huset på annat vis :)
 
Riktigt så enkelt är det inte !

Om du tänker lägga en ny kabel till en central och vill ha ett fyrledarsystem är den minsta arean på kabeln du kan och får ha 3x10/10, PEN ledaren dvs gemensam jord och nolla får aldrig understiga 10 kvmm.
Villa du ha 6 kvmm får du vackert lägga 4x6/6.

Om du utgår från en befintlig central med 5 ledarsystem måste du fortsätta med femledare, du får aldrig gå ner dvs från 5 till 4 ledarsystem. Från 4 till 5 ledarsystem går dock bra.

Men all denna information är väl ändå överflödig eftersom du inte skall göra jobbet själv.
All fast installation som tex kabelförläggning ligger under bethörighetskravet får endast utföras av en behörig elektriker.
 
Nej, informationen är inte överflödig eftersom jag har ett antal meter 3x6/6 liggande.
 
jumjum skrev:
Riktigt så enkelt är det inte !

Om du tänker lägga en ny kabel till en central och vill ha ett fyrledarsystem är den minsta arean på kabeln du kan och får ha 3x10/10, PEN ledaren dvs gemensam jord och nolla får aldrig understiga 10 kvmm.
Villa du ha 6 kvmm får du vackert lägga 4x6/6.

Om du utgår från en befintlig central med 5 ledarsystem måste du fortsätta med femledare, du får aldrig gå ner dvs från 5 till 4 ledarsystem. Från 4 till 5 ledarsystem går dock bra.

Men all denna information är väl ändå överflödig eftersom du inte skall göra jobbet själv.
All fast installation som tex kabelförläggning ligger under bethörighetskravet får endast utföras av en behörig elektriker.
Hrm den reglen om pen ledare >10mm2 är sänkt nu i de senaste föreskrifterna, men kvarligger vid genomgång av explosionsfarliga rum.
 
Fooney: Menar du nya svensk standard ?
Föreskrifterna är juh på väg att försvinna

Har letat och letat men bara hittat att pen ledar area måste vara minst 10mm2

Vore jäklit bra om det du säger stämmer men ja måste veta säkert.
 
fooney skrev:
[quote author=jumjum link=1095224267/0#13 date=1095533967]Riktigt så enkelt är det inte !

Om du tänker lägga en ny kabel till en central och vill ha ett fyrledarsystem är den minsta arean på kabeln du kan och får ha 3x10/10, PEN ledaren dvs gemensam jord och nolla får aldrig understiga 10 kvmm.
Villa du ha 6 kvmm får du vackert lägga 4x6/6.

Om du utgår från en befintlig central med 5 ledarsystem måste du fortsätta med femledare, du får aldrig gå ner dvs från 5 till 4 ledarsystem. Från 4 till 5 ledarsystem går dock bra.

Men all denna information är väl ändå överflödig eftersom du inte skall göra jobbet själv.
All fast installation som tex kabelförläggning ligger under bethörighetskravet får endast utföras av en behörig elektriker.
Hrm den reglen om pen ledare >10mm2 är sänkt nu i de senaste föreskrifterna, men kvarligger vid genomgång av explosionsfarliga rum.[/quote]
:-/ :-/ :-/ :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.