Hej!

Håller på att renovera köket och skall ha gashäll med gasolflaskor. Vi skall ha flaskorna utomhus intill huset?
Gas installationen tänkte jag leja bort, men tänkte jag skulle svetsa ihop utomhusdelen själv.
Någon som vet hur en sådan plåtlåda skall se ut och hur det är med ventilationshålen i lådan.
Räcker det med borrade hål i bottnen?
Måste lådan vara i plåt eller det är godkänt med annat matrial??
Någon som har snickrat ihop en sådan låda själv??

Tacksam för tips!!

Mvh David R.....
 
förutsätter att det är gasol du ska ha, och mig veterligen behöver ett ev skåp inte se ut på något speciellt sätt.

Installationen får du oxå göra själv om du vill, det är inga större konstigheter, men känner du dig osäker så kan det ju klart vara bäst att anlita en fackman.

tänk på att du inte får ha mer än en flaska inkopplad på anläggningen (inte ens med frånskiljare!!) utan dispens.
 
pappskallen skrev:
förutsätter att det är gasol du ska ha, och mig veterligen behöver ett ev skåp inte se ut på något speciellt sätt.

Installationen får du oxå göra själv om du vill, det är inga större konstigheter, men känner du dig osäker så kan det ju klart vara bäst att anlita en fackman.

tänk på att du inte får ha mer än en flaska inkopplad på anläggningen (inte ens med frånskiljare!!) utan dispens.
Då skulle alltså en "låda" i trä vara godkänt för gasol tuber? Pappskallen, har du vetskap om flaskornas storlek man får ha på tomten, inomhus har jag för mig det är 2st P11 flaskor, får man ha större utomhus eller då krävs dispens?
 
den info jag fått är att förutsättningarna är domsamma som inomhusförvaring, reglerna finns på nätet, men är ganska omfattande, finns dock ett enklare sätt att få raka svar på alla dina frågor, och det är att ringa till gamo gasol i göteborg, dom är duktiga och ger raka svar.
031-843624

http://www.gamogasol.com/
 
pappskallen skrev:
den info jag fått är att förutsättningarna är domsamma som inomhusförvaring, reglerna finns på nätet, men är ganska omfattande, finns dock ett enklare sätt att få raka svar på alla dina frågor, och det är att ringa till gamo gasol i göteborg, dom är duktiga och ger raka svar.
031-843624

[länk]
Tack för tipset!!!
 
När det gäller gasol så är det två p11or som gäller. Förvaringsutrymmet får se ut hur som helst. Kan dock vara bra att ha ventilation lågt ned, om gasolen skulle läka ut. Det finnsinga krav på vem som får göra installationen, tänk dock på att använda grejor som är gjorda för gasol.
 
Hur är det med isolering på vintern när det blir många minusgrader, måste lådan isoleras. Noteras ska att den skall stå intill ytterväggen?
En annan fråga, hur lång drivstid är där på en p11 flaska om lagar mat 1gång om dagen på spishällen? (ugn el)
 
På landstället har vi P11 till köket, och med 4-5 vuxna och 3 barn som

kokar kaffe/tevatten på morgonen, fm, em och kväll
kokar potatis/pasta kväll
steker/värmer ngt på lunch och middag

samt värmer allt diskvatten (diskar 2-3 ggr per dag)

räcker flaskan ca 4 veckor.

Inget vidare mått kanske på driftstid i permanentboende, men så ser det ut för oss.

/alacs
 
dave_R skrev:
Hur är det med isolering på vintern när det blir många minusgrader, måste lådan isoleras. Noteras ska att den skall stå intill ytterväggen?
En annan fråga, hur lång drivstid är där på en p11 flaska om lagar mat 1gång om dagen på spishällen? (ugn el)
lite isolering skadar inte, dock ska det till riktigt svinkallt väder för att den ska frysa, dessutom är det i stort sett bara den gasol som är i slangstumpen till flaskan som fryser.
räkna med att en P11 räcker ca ett halvår.

Ps. poängterar det igen: du får ha två flaskor förvarade, men bara EN inkopplad på anläggningen åt gången!
 
Det går alldeles utmärkt att ha större än P11. Det krävs bara lite pappersarbete och en installatör som tidigare nämnda Gamo Gasol. Räddningsverket inspekterar och Statsbyggnadskontoret skriver under ansökan.
Har själv två P19 (inkopplade samtidigt) för att orka förgasa till 9,5kW-hällen när den går på full gas (ehehe!)
 
Jag har läst nånstans här att man ska ha så stora flaskor som möjligt för att förgasningen ska hinnas med, räcker P11 då ?

Är det någon vits med att isolera röret med gas ? behövs det ?

Henrik
 
tallmilan skrev:
Jag har läst nånstans här att man ska ha så stora flaskor som möjligt för att förgasningen ska hinnas med, räcker P11 då ?

Är det någon vits med att isolera röret med gas ? behövs det ?

Henrik
Franför allt skall du inte använda glasfiberflaskor. De leder värme dåligt. Klassisk plåtflaska är bäst. Alu-flaska är onödigt eftersom du inte alltid kan få den utbytt mot en fylld dito.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.