Vi ska ta över en fastighet där det är en pågående byggnation.
Enligt kommunen kommer vi behöva skicka in nya handlingar, ritningar, nya byggherrar, ny kontrollansvarig osv för att få ett nytt startbesked.

Vi har funderat på att ändra lite i säljarnas planer på huset så nu känns det som att vi är inne på ett helt nytt bygglov.
För de få kostnadsuppgifter jag hittar på enbart startbesked (och eventuellt tekniskt samråd) skiljer sig fruktansvärt åt.
Men det känns som det kommer bli lika dyrt som ett helt nytt bygglov.

Någon som varit med om att behöva ansöka om nytt startbesked?
 
Vad är skälet till att ni skall behöva ett nytt startbesked? Har bygget möjligen pågått för länge?
 
Nejdå, bygglovet är ett år gammalt, men som jag förstod byggnissen på kommunen var vi tvungna att ha ett nytt startbesked eftersom vi är nya ägare?
Hade inte jag haft misstankar om att startbesked saknades hade jag aldrig ringt.
Då hade vi redan börjat byggt, iaf färdigställt garaget utan en tanke på nytt startbesked!
 
Tycker det låter märkligt att startbeskedet skulle följa ägaren. Jag skulle nog dubbekolla det, ring exempelvis en annan kommun och fråga.
 
Jaa, jag kände lite så jag med, men det är så mycket man inte vet!
Tack, det var en bra idé, ska testa det!
Ha en bra helg!
 
är det så märkligt?
jag tänker att ts blir ny byggherre med allt ansvar det formellt innebär. Bygget behöver kanske ny KA, då det är gamle ägaren/byggherren som har kontrakt med den nuvarande. Det är väl bara formellt och förhoppningsvis fortsätter gamle KA för ts räkning. Men det vore konstigt om inte kommunen behöver dessa uppgifter. Då blir det väl i praktiken ett nytt startbesked eftersom bygget saknar byggherre och KA och därmed kontrollplan.
eller tänker jag fel? utgår bara från det vi behövde ange. Men frågan är om de kan ta ut full kostnad för det? Sa de vad kostnaden skulle bli?
 
När du lägger fram det så! Så absolut! Jag frågade om det gick ha kvar samma ka då hans namn fanns med i bygglovet, det var inga problem.
Inget om några kostnader men då de ville ha in nya skisser, planer, ja allt kan jag bara gissa att det kommer braka iväg!
Därför jag undrar lite om det inte är lika bra att göra nytt bygglov så får vi göra alla ändringar vi vill.

Det är byggt en grund, en torpargrund så alla möjligheter finns att byta plats på avlopp och så.
Vi funderar att behålla storleken på huset, längd, bredd, höjd, taklutning, sedan ändra planlösningen och fönster, dörrar. Och då är vi inne på nytt bygglov vad jag förstått efter att ha försökt hittat information om ändringslov.

Som sagt. En djungel detta! Och alla era svar hjälper en verkligen!
 
hur har det gått? hur gick ni vidare?
Kan man få ett nytt bygglov när det finns ett på fastigheten? Det borde inte gå tänker jag, eller?
 
Vi har inte kommit så mycket längre. Är så många andra saker som måste ordnas först.

Men enl. kommungubben måste vi ha nytt startbesked då vi blir nya byggherrar och det kan jag förstå.

Sedan har vi passat på att ändra lite saker vad gäller planlösning och fasad, uppvärmingsalternativ (säljaren hade räknat med ir element - vi ska gräva jordvärme) samt byggkonstruktion (säljaren hade tex tänkt sprayisolering) så det känns som det kan bli nytt bygglov med nytt tekniskt samråd då det ändå är lite saker vi vill ändra.
Vad jag förstått av andra så kan ett ändringslov knappt hjälpa för att byta placering på fönster.

Vi ligger ju utanför planelagt område och har långt till grannar, så det är det man kan hoppas på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.