Vi ska renovera köket. Har aldrig gjort något sådant innan utan bara målat luckor, väggar och lagt nåt golv så detta blir verkligen annorlunda.

Jag har funderat lite, i vilken ordnin görs allt? Tänk om v gör något och så skulle något annat gjorts innan.

Vi ska slå en vägg så jag antar att vi gör det samtidigt som vi river det gamla köket och sen får en elnisse komma? För där går el i väggen vi ska slå?
Men spisen sitter fast det är ej kontakt. Får man ta loss sådant själv?
Stod nåt om att noööa måste vara framdragen för nya spisen, vad betyder det, hur vet man om man har det? Nya spisar sätter man dem oxå i väggen, finns det inte bara med kontakt?
Men när man tar loss blandare och diskbänk måste ju vatten stängas av. Men ej i hela huset utan bara i köket. Fixar man sådant själv el måste en rörmokare komma bara för att fixa det och ta loss blandaren?
vilken ordning sätter man upp allt sen?
ja berätta gärna lite :)
 
T
Först och främst bor du i lägenhet eller hus?

Allt elarbete kan du ju överlåta till "elnisse" så det behöver du inte bry dig om. Han tar hand om spisen också.

Brukar ju finnas avstängningsventil i köket om inte huset/lägenheten är riktigt gammalt och blandaren kan du ta bort själv.

Annars blir ju ordningen bakvänd när du ska bygga upp allt igen ;)
 
tank77 skrev:
Först och främst bor du i lägenhet eller hus?

Allt elarbete kan du ju överlåta till "elnisse" så det behöver du inte bry dig om. Han tar hand om spisen också.

Brukar ju finnas avstängningsventil i köket om inte huset/lägenheten är riktigt gammalt och blandaren kan du ta bort själv.

Annars blir ju ordningen bakvänd när du ska bygga upp allt igen ;)
vi bor i radhus.
Vi har ingen avstängningsventil i köket tyvärr, det är nog sen 70 talet. Hur gör man då?
då får man ha hit elnisse två gånger, först o dra allt o koppla ur spis o sen koppla in allt igen.
 
Mockaren stänger av vattnet å monterar avstängningsventiler/pluggar ventiler e ju bäst om ni vill kunna stänga av vattnet i framtiden till blandaren.
Elnisse kan montera upp ett uttag för den nya spisen då han e där första gången.
Sen om de e monterat en stickpropp på den nya spisen el inte e olika.
 
smiler skrev:
Mockaren stänger av vattnet å monterar avstängningsventiler/pluggar ventiler e ju bäst om ni vill kunna stänga av vattnet i framtiden till blandaren.
Elnisse kan montera upp ett uttag för den nya spisen då han e där första gången.
Sen om de e monterat en stickpropp på den nya spisen el inte e olika.
ok så dår får jag ta dit en rörmokare innan man drar i det, sen får han väl komma igen när blandaren ska dit?

men om det är en sådan spis som ska sitta fast i väggen ej kontakt då måste väl elnisse göra det?
 
T
Nallis skrev:
ok så dår får jag ta dit en rörmokare innan man drar i det, sen får han väl komma igen när blandaren ska dit?

men om det är en sådan spis som ska sitta fast i väggen ej kontakt då måste väl elnisse göra det?
Om du går in på elavdelningen på detta forum hittar du svar på din fråga och det grundligt, använd sökfunktionen bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.