Skall vinterförvara ett olivträd och ett citrusträd i ett mörkt förråd utan fönster.
Temperaturen ligger kring 5 grader.

Vilken typ av lampa fungerar för att ersätta solljuset?
Jag ser att det finns speciella växt-lampor som är ca 5ggr dyrare. Är det ett måste?

Fungerar en vanlig LED? Kall- eller varmvit?
Kan den vara på dygnet runt eller behöver jag timer?

Tacksam för svar :)
 
BirgitS
Redigerat:
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Vid 5 grader kan det inte behövas väldigt mycket ljus för växterna lär inte växa något, så vanliga billiga lysrör blir säkert bra. De bör inte vara tända dygnet runt.
Lite tips:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för svaret, skall läsa länkarna strax. Just lysrör blir lite jobbiga att montera där. Jag har en armatur med fäste för vanlig skruvsockel. Funkar en lågenrgilampa eller LED? Är bara rädd att hamna på fel våglängd.
 
Länkarna som BirgitS bifogat är bra.

Det behöver så vitt jag begriper inte vara särskilda växtlampor, men det måste vara riktigt ljust tillräckligt många timmar, dvs omkring 10 timmar per dygn, INTE dygnet runt. Några billiga LED-lampor med bra styrka bör funka utmärkt och är mycket driftsnålare än lysrör.

Mycket ljus är nämligen viktigt för dessa två trädtyper som behåller löven under vintern.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
När det gäller LED så ha de ofta ett betydligt smalare färgspektrum än vanliga lampor och skall man använda dem som växtlampor brukar de blandas i lite olika färger utefter det spektrum som växterna behöver.

Lågenergilampor är ju egentligen lysrör så de kommer att fungera bättre, de har bredare spektra. Vad träden behöver för färger på ljuset är ju lite olika men läs på så bör du nog kunna hitta en lämplig lågenergilampa.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
BirgitS
En lågenergilampa är ett böjt lysrör. Men bara en lampa kanske har lite svårt att lysa upp alla blad på två "träd"?
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Bortse från websajtens inriktning och köp detta billiga "lilla" utmärkta lågenergikit som jag har haft i 3 år, lampan däremot fick jag byta nyligen efter 2 vintrar (dyr - 300:-+...). En vanlig timer behövs också, tror att olivträd behöver ca. 12-14h ljus per dag?: http://www.professionalgrow.se/sv/lagenergi-kit-125w-bla-ink-ref-stick-kontakt

Jag har varianten med röd blomningslampa för att få mina gardenior att blomma så ofta som möjligt... =) http://www.professionalgrow.se/sv/lagenergi-kitt-125w-rod-ink-ref-stick-kontakt
 
Jag kör med Osram Flora lysrör till mitt olivträd (och andra växter som chili och dyl.). Det brukar faktiskt sätta nya blad även under vinterhalvåret.
 
Lysrör är helt klart det enklaste alternativet om man inte vill köpa "professionell utrustning". Glödlampor funkar inte alls, "vanliga" LED är förvisso energieffektivt men "bara" halva energikonsumtionen mot lysrör, så det relativt höga inköpspriset gör det mindre lämpligt för en engångsbrukare, speciellt med tanke på att man då bäst gör sig själv en tjänst och köper "riktig" odlarutrustning så man får rätt färgspektrum, kompaktlysrör funkar lika bra som lysrör, men har inte samma "breda" ljusbild, så för att täcka upp en yta krävs flera ljuskällor av denna typ och jag vet inte om det känns försvarbart.

Det antyds att du tänkt använda en befintlig armatur i taket, då bör du veta att växterna bör sitta nära ljuskällan, ett bra avstånd är ca 10cm eller däromkring. Jag hade monterat en kort dubbelarmatur (typ 2x18W) i snören eller liknande från taket, så kan man anpassa avståndet till växterna lätt genom att justera lampan. Koppla armaturen till en stickpropp som du sedan matar genom en timer.

Tycker runt 8-10h låter vettigt med tanke på dygnets längd i de delar där dessa växter växer, utnyttja dygnets ljusa timmar då ljusläckage från en förhållandevis "stark lampa" i vintermörkret kan störa på oväntat sätt. Det beror ju såklart på var växten står.

Håll utkik efter ohyra och glöm inte att även vilande växter ska ha lite vatten då och då, men står de så kallt borde de klara sig.:)

Kul att veta hur det funkar med detta för jag har själv varit lite fundersam över hur man bäst löser övervintring för växter av denna typ.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag har tidigare använt lysrör från en akvarieaffär, de hade vilket spectra de avgav på förpackningen. Använde dem till citrus.
 
Keexet skrev:
Lysrör är helt klart det enklaste alternativet om man inte vill köpa "professionell utrustning". Glödlampor funkar inte alls, "vanliga" LED är förvisso energieffektivt men "bara" halva energikonsumtionen mot lysrör, så det relativt höga inköpspriset gör det mindre lämpligt för en engångsbrukare, speciellt med tanke på att man då bäst gör sig själv en tjänst och köper "riktig" odlarutrustning så man får rätt färgspektrum, kompaktlysrör funkar lika bra som lysrör, men har inte samma "breda" ljusbild, så för att täcka upp en yta krävs flera ljuskällor av denna typ och jag vet inte om det känns försvarbart.

Det antyds att du tänkt använda en befintlig armatur i taket, då bör du veta att växterna bör sitta nära ljuskällan, ett bra avstånd är ca 10cm eller däromkring. Jag hade monterat en kort dubbelarmatur (typ 2x18W) i snören eller liknande från taket, så kan man anpassa avståndet till växterna lätt genom att justera lampan. Koppla armaturen till en stickpropp som du sedan matar genom en timer.

Tycker runt 8-10h låter vettigt med tanke på dygnets längd i de delar där dessa växter växer, utnyttja dygnets ljusa timmar då ljusläckage från en förhållandevis "stark lampa" i vintermörkret kan störa på oväntat sätt. Det beror ju såklart på var växten står.

Håll utkik efter ohyra och glöm inte att även vilande växter ska ha lite vatten då och då, men står de så kallt borde de klara sig.:)

Kul att veta hur det funkar med detta för jag har själv varit lite fundersam över hur man bäst löser övervintring för växter av denna typ.
Stort tack för toppensvaret. Jag ska återkoppla hur det går!
 
Våra citrusträd står inomhus, har gjort så flera år, de kan tappa bladen om man inte gallrar ur kronan, ge dem lite mera näring och vatten om du har dem varmare än 5-10 grader, det har du inte (du skrev 5 grader), vi har 15-18 där våra citrusträd står. Skall jag vara riktigt ärlig har vi hanterat dem helt fel under vintersäsongen, det verkar inte spela någon större roll, de tar sig fint varje år, vi använder inget extra ljus än dagsljuset. Citronträd kan lätt tappa bladen när de väl börjat bli blekgröna, de slår nya knoppar, så det är ingen fara om de blir helt kala. Bladen tar vi reda på, fryser in eller torkar och har i thairätter.
Annars fick du de bättre länkarna av BirgitS.
Mvh P-A
 
Otsef skrev:
Jag har tidigare använt lysrör från en akvarieaffär, de hade vilket spectra de avgav på förpackningen. Använde dem till citrus.
Jag har prövat med båda varmvita, kallvita och dagsljus i olika kombinationer och allt har funkat bra, men skulle jag välja idag och dessutom kanske bara ha två rör i armaturen så skulle jag välja dagsljuslysrör. Akvarierören är säkert bra, men inte nödvändiga om man nu beaktar en kostnadskalkyl i sammanhanget.
 
Jag provkörde med riktiga dagsljusrör för grafisk industri (Just 6500K Ra99), men måste ändå säga att Osrams Floura var bättre i och med att växterma satte nya blad med dessa. Ljuset är "rosatonat" och inte särskilt trevligt att vistas i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.