Jag kör med en Raspberry Pi 2 + RaZberry + Rfxtrx433e + Domoticz. Det funkar stabilt 👍
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det får väl börja dra ihop sig till en beställning från m.nu för min del.
 
Även jag har en tellstickNET, finns det något sätt att logga temperatur/luftfuktighet så man får grafer osv.? Gärna via nån hemsida, tidigare hade jag en app till min Android men har bytt till iPhone nu...
 
Buuzzz skrev:
Kom på en följdfråga, OM man köper en "centralenhet" som nu ska styra vilket system man nu väljer kan man då utan större problem byta "centralenhet" om det nu kommer en bättre som bygger på samma system?
För Z-wave så är svaret ja. Du kan återanvända mottagare och sensorer då de använder en definierad standard.
För 433-prylarna finns ingen standard utan tillverkarna av mottagare och sensorer kan själv konstruera och designa radioprotokollet. Kontrollenheten kan sedan ha stöd för ett eller flera av dessa protokoll.
Vill du enkelt komma igång och inte lägga massa pengar eller tid på att sätta upp systemet, så skulle jag säga att Telldus nya startpaket "Basic" med Tellstick Net ver.2, tre nya runda mottagare för 1400 kr är lämpligt.
Köp några temp/fuktighetsmätare för några hundra kronor och du har ett bra system för en låg kostnad.
Du har systemet upp och körandes på mindre än 30 minuter.
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
SSSS skrev:
Även jag har en tellstickNET, finns det något sätt att logga temperatur/luftfuktighet så man får grafer osv.? Gärna via nån hemsida, tidigare hade jag en app till min Android men har bytt till iPhone nu...
Telldus har börjat öppna upp för loggning. När du är inloggad i Live, så välj sidan
http://live.telldus.com/sensor/index2
Då kan du editera dina sensorer för att aktivera loggning och även visa grafer.
 
  • Gilla
synvinkelhaken och 2 till
  • Laddar…
engs
nikasp skrev:
Jag köpte en Tellstick Net i väntan på Telldus Znet Pro som aldrig kom men nu blir det nog en Lite v2. Sugen på Z-wave och mer möjligheter. Tänder och släcker en massa belysning och faktiskt har det funkat extremt bra med Net:en så känns nästan fånigt att byta ut den.
Var också sugen på en ZNet Lite v2. Läste lite och upptäckte att den är begränsad om man inte har ett pro konto a €25/år...
Skicka SMS, det kan de väl ta betalt för även om det känns lite 90-tal. Men begränsa OCH-kommandon utan pro? Har aldrig haft ett hemautomationsystem så vet inte hur ofta det är aktuellt men det känns spontant väldigt begränsande.


Följande kräver pro-konto:
Skicka SMS-meddelanden
Skicka automatiserade SMS-meddelanden från ditt Telldus Live!-konto. Du får några krediter med ditt abonnemang och du kan köpa fler krediter när du behöver.

Skicka epost-meddelanden
Skicka automatiserade epost när något triggas i ditt Live!-konto. Kanske ett säkerhetssystem för temperaturen i kylen?

Motorvärmare
Gör så att motorn är varm precis när du behöver din bil. Med denna funktionen startar motorvärmaren automatiskt vid rätt tid beroende på utomhustemperaturen.

URL-händelser
Kalla på URL:er från dina händelser

Använd OCH i händelsevillkor
Kombinera flera villkor med OCH

Sensorvärden uppdaterade oftare
Sensorvärden uppdateras oftare i databasen. Icke-Pro-konton begränsas till uppdatering var 10:e minut medan Pro-konton uppdateras var 5:e minut. Alla värden pushas fortfarande till Telldus Live! och till tredjepartsapplikationer.

Tidig tillgång
Få tidig tillgång till nya funktioner
 
Redigerat:
etompau skrev:
Telldus har börjat öppna upp för loggning. När du är inloggad i Live, så välj sidan
[länk]
Då kan du editera dina sensorer för att aktivera loggning och även visa grafer.
Åhh tack för info, det visste jag inte (y)
Antar att det är "Spara historik" som man ska ha ibockat?

Inställningsfönster med alternativet "Spara historik" markerat, röd pil pekar på kryssrutan.
 
SSSS skrev:
Åhh tack för info, det visste jag inte (y)
Antar att det är "Spara historik" som man ska ha ibockat?

[bild]
Ja det är korrekt.
 
engs
engs skrev:
Men begränsa OCH-kommandon utan pro?
Ursäkta tjatandet samt min egencitering, men om jag förstår det rätt kan man alltså med Telldus inte lägga till t.ex. denna funktion. (utan pro).

Rörelsesensor detekterar OCH efter solnedgång = Lampa kök till på minimal dimnivå i 2 min.
Alt.
Rörelsesensor detekterar OCH ljussensor under X Lux = Lampa kök till på minimal dimnivå i 2 min.

T.ex. för att automatisera led-ljus på natten.

Har väntat på lite ver 2 för jag gillade idén att kunna kombinera zwave och 433 beroende på applikationen. Men om detta ovan stämmer får jag nog söka vidare efter en annan controller.
 
Det är inte riktigt korrekt. Du sätter upp en eller flera triggers, i ditt fall aktivering av rörelsesensor, sedan kan du tillföra ett eller flera villkor som måste vara uppfyllda. I ditt fall har du ett villkor (solen är nere) som måste vara uppfyllt för att händelsen ska utföras, så detta fungera bra utan några OCH-villkor.

Du kan ha flera villkor med ELLER-funktion utan att abonera på Pro.
 
nikasp
engs, det där ska nog inte vara något problem utan Pro och ser ut såhär. I mitten är villkoret "om solen är uppe/nere" (med offset på tiden om man vill). Jag har ingen rörelsesensor än men tänkte själv fixa det inom någon månad.

Skärmdump av användargränssnitt för smart hem styrning med kategorierna Triggers, Conditions och Actions.
 
engs
Tack till etompau och nikasp. Misstänkte att jag missförstått något då jag tyckte att man borde sett fler klagomål i trådarna om såpass simpla funktioner inte fungerat.
 
Ursäkta att jag kommer in och kapar tråden lite, men kan tycka att ämnet är ganska lika.

Jag har tänkt skaffa mig en Tellstick (frågan är vilken modell, troligen Tellstick Znet lite v2, eller). Detta för att skapa scenarion för belysningen hemma, men även senare kunna koppla på ytterligare funktioner.
Det som jag undrar är vilka produkter ska jag köpa? Jag har idag ett nyrenoverat hus med LED-spottar i taket kopplat till nya knappar med fjädring som också är dimmringsbara (med fjäder som sagt), alla kondensatorer (heter det väl?) till dessa sitter på vinden. Kollat runt lite vilka jag ska ha, men får olika bud om vad jag ska ha?!?!
Har tittat på Nexas inbyggnadsprodukter men har inte helt kart för mig vilken jag ska ha? Har ju dimmer funktion i mina spottar, sätts Nexan vid tryckknappen eller sätter jag den på vinden efter kondensatorn (räcker ens signalen igenom isolering och tak samt klarar prylarna kylan)?

Har en ytterligare grej, jag har ett FTX och värmepump som jag gärna hade kopplat in i mitt system. Ventilationen har möjlighet till Modbus-uppkoppling (inte mitt expertisområde direkt) och värmepumpen är kopplad till nätet och jag kommer åt den via deras app, som för övrigt är sjukt "out of date" (det är en thermia).

Hoppas någon kan hälpa mig med svar på dessa frågor :)
 
K
Nizze, kolla med husdata.se, dom bör ha ett moduskompatibelt interface till din VP.
Både fläkten och VP bli ju Modbus slavar, så du behöver en Modbus Master för RS485 som kan polla värdena från dina slavar. Sådana finns i alla möjliga olika utföranden som kan kommunicera på olika sätt.

Vilken master som kan tänkas fungera med Tellstick vet jag inte, det får någon annan chima in.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nilzze skrev:
Ursäkta att jag kommer in och kapar tråden lite, men kan tycka att ämnet är ganska lika.

Jag har tänkt skaffa mig en Tellstick (frågan är vilken modell, troligen Tellstick Znet lite v2, eller). Detta för att skapa scenarion för belysningen hemma, men även senare kunna koppla på ytterligare funktioner.
Det som jag undrar är vilka produkter ska jag köpa? Jag har idag ett nyrenoverat hus med LED-spottar i taket kopplat till nya knappar med fjädring som också är dimmringsbara (med fjäder som sagt), alla kondensatorer (heter det väl?) till dessa sitter på vinden. Kollat runt lite vilka jag ska ha, men får olika bud om vad jag ska ha?!?!
Har tittat på Nexas inbyggnadsprodukter men har inte helt kart för mig vilken jag ska ha? Har ju dimmer funktion i mina spottar, sätts Nexan vid tryckknappen eller sätter jag den på vinden efter kondensatorn (räcker ens signalen igenom isolering och tak samt klarar prylarna kylan)?

Hoppas någon kan hälpa mig med svar på dessa frågor :)
En kondensator är det säkert inte som du har på vinden. En kondensator är en komponent som lagar elektrisk energi, dock så lite att det inte skulle lysa särskilt länge i dina spottar.

Tror att det kan bli svårt att få ihop något enkelt till ditt system.Sannolikt har du ett eller flera drivdon för LED på vinden, som sedan dina impulsbrytare är anslutna till.
Det enda ur Nexas sortiment som kanske skulle passa är deras mottagare för 1-10 V styrning
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/mspot-1-10v

Nexa har inga inbyggnadsmottagare för anslutning till en impulsbrytare.

Du får ge lite mer info om vad du har för grejor, bilder och/eller länkar till dina produkter så går det kanske bättre att ge något svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.