Har en bekant som har ett luktproblem i sitt hus som han inte vet hur han ska avhjälpa riktigt, tänkte fråga om tips och råd här.

Lukten påminns vara lite elak, dock ej mikrobiell.

70-talshus med krypgrund. Tryckta syllar. Cuprinolad bärlina.
Tidigare varit problem med klimatet i grunden, så en sorptionsavfuktare har installerats 2012.
Fuktkvot uppmäts till maximalt 10% i syll samt bärlina/blindbotten.

Inspektionshål insida yttervägg. Gips/plast/isolering/träregelstomme ej behandlad eller tryckt.

Huset har endast självdrag, insats i öppen spis vilket ger minskat självdrag och dålig köksfläkt (a4 papper fastnar ej).

Min teori är ju att lukten trots allt kommer från krypgrunden, även fast de har avfuktare med konstant undertryck.
 
Redigerat:
Det har funnits en typ av tryckimpregnering där jag om jag minns rätt startas en kemisk process om den blir blöt. De ska ge elak lukt och processen påstås inte upphöra om samma virke torkas riktigt torrt utan den fortgår och avger obehaglig lukt.

Nu är det ju avfaktare med undertryck installerat. Konstant undertryck kopplar jag till att det kanske fanns lukt vid installationstillfället förutom förhöjd fukt. Jag har sett en hel del information om detta på nätet om allternativa åtgärder. Där undertryck ibland nämns som lösning. Baksidan med undertryck kan vara att varm luft dras ner från bostaden till en svalare trossbotten och grund.. när luft kyls ökar luftfuktigheten och det kan fälla ut kondens på material som inte ska bli fuktigt innan luft+fukt når krypgrunden. Teoretiskt kan något ytterligare blivit fuktigt och detta startat elak lukt på ny plats.

Jag har förstått att vissa byter ut detta virke för att få bort källan där kemiska lukten kan uppstå.

Det skulle kunna finnas en annan förklaring. När servades avfuktaren senast?

Har fläkten snurrat sen 2012 har många tillverkare en komponent som tröttnar efter 10 000 timmar vilket är en vanligt klassad driftstid på komponenten även om jag även tex sett klassning på 1000 och 30 000 timmar.

Det blir inte korrekt teknisk beskrivning men man kan säga attden tröttnar successivt efter passerad livslängd. Är det en sådan fläkttyp så tappar motorn vridet och luftflödet genom avfuktarn minskar. Det gör i så fall att både torkad luftvolym och våtluftvolym=den som blåses ut och skapar undertrycket minskar. Minskan volym luft i undertrycket skulle kunna släppa upp lukt som tidigare hållits undan. Som jag förstått går komponenten sällan helt sönder utan tappar successivt kraft vilket ger tröttare och tröttare fläkt. Detta är inte komplicerat utan rätt kunskap och ett instrument kan mäta och kontrollera komponenten snabbt.

Vet du fabrikat och modell på avfuktaren? (Mest nyfiken då familjen har ett par stycken)

Det kan finnas någon som har en annan fläktteknik men det går nog rätt snabbt att reda ut genom ett samtal till rätt servicefirma.

Detta kanske bidrar något för att komma närmare orsak och verkan
 
S
Steg ett = luktar det nere i krypgrunden? Samma lukt?
Stef två = stäng av avfuktaren när han åker till jobbet, luktar det värre när han kommer hem?

Två bra sätt att se om lukten kommer från krypgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.