Oneminde skrev:
Så jag kan vara Arkitekt, Snickare, Byggherre och Rörmokare.. hmm. Sen finns det ju en rad andra yrkestitlar som jag annars sysslar med som kakelsättare, golvläggare, målare och tapetserare m.m.

Det jag plockar ut av denna info är att jag genom att använda rekommendationer och regelverk kan installera VA men hoppa över anslutningen som en rörmokare får genomföra tillsammans med kontroll innan detta steg. Och då antar jag att det kanske inte är vanligt men att det sker på detta sätt, precis som att vi själva kan installera kopplings dosa i vägg medan elektrikern drar / monterar kabel kanalen m.m.
Nja! Allt som har med el att göra är behörighets krav på eller att du monterar under överinseende av en behörig elektriker. Till det räknas även allt som har med rör och dosor att göra, även röret i marken för inkommande servis. Just el är väldigt hårt reglerat med lagar.
 
Jag börjar förstå att det är så. Är i regel så van att det ska finnas inspektörer och dokument på allt. Dokumentation kommer man inte undan dock, kanske inte till en början, men det finns alltid någon som kommer fråga och särskilt om det uppstår problem längre fram.
 
Du får göra allting i ett hus utom att installera el. Sen kan försäkringsbolagen ställa krav på att vissa installationer t ex i våtrum måste vara "fackmannamässigt" utförda för att man ska få ut full ersättning vid skada. Men om du klarar det själv så är det inget hinder.
Jag resonerade med en god vän om varför det var så - en hypotes. Nämligen, betraktar man el som en produkt så är den i utgångspunkten 100% dödlig. Att överleva elchock från 230vac system är mer eller mindre tur då vi pratar mA för att hjärtat ska stanna även om merparten någon gång har genomlidit en chock.

Vatten är inte direkt dödligt, att spika genom handen är inte direkt dödlig etc. Finns förmodligen flera argument om varför el måste vara så pass strängt. Sen kommer jag inte syssla med det då jag vill att saker ska göras på ett ordentligt sätt. Däremot så har jag inga betänkligheter med att installera dosor, kabelkanal och el-central i samråd med elektriker. Dessa produkter installeras utan att elen finns och då är det lugnt. Men att dra kabel och koppla in lämnar jag över, inte bara för att Svensk lag eller försäkringsbolag kräver det men för att det är säkrast så.

Vidare så har jag jobbat med våtrum. Till och med gjort om efter "fackman" och resultatet blev mycket bättre. Vet man vad man gör och dokumenterar eller kan styrka hur du bar dig åt och vilket/vilka system du använde så brukar det gå bra.
 
Redigerat:
Är beredd att hålla med dig. Troligen är el reglerat så hårt pga den dödliga utgången som kan bli resultatet av felaktig inkoppling, både direkt och indirekt av brand.

Är det bara OK med den som skall skriva på föranmälan och färdiganmälan att du drar rör och dosor är det inga problem. Men se till att ha det skriftligt så den inte backar när du är klar med allt.
 
Robert-san01 skrev:
Är beredd att hålla med dig. Troligen är el reglerat så hårt pga den dödliga utgången som kan bli resultatet av felaktig inkoppling, både direkt och indirekt av brand.

Är det bara OK med den som skall skriva på föranmälan och färdiganmälan att du drar rör och dosor är det inga problem. Men se till att ha det skriftligt så den inte backar när du är klar med allt.
Ja precis. Man avtalar med elektrikern i enlighet med ritningar om vad kunden kan göra och skriver kontrakt.
 
Det är nog rätt osannolikt att du hittar en elektriker som går med på att du själv drar rör och sätter dosor och skriver kontrakt på det, eftersom det är olagligt. Däremot finns det nog en och annan elektriker som kan gå med på det efter muntlig överenskommelse.
 
f91jsw skrev:
Det är nog rätt osannolikt att du hittar en elektriker som går med på att du själv drar rör och sätter dosor och skriver kontrakt på det, eftersom det är olagligt. Däremot finns det nog en och annan elektriker som kan gå med på det efter muntlig överenskommelse.
Beror nog lite på. Vissa är stela och andra flexibla. Jag sitter och funderar på lösningar. Ska som jag nämnde ha Hampabetong som isolering tillsammans med I-balk i väggar, golv och tak. Hampabetongen är steget efter att stommen är på plats, så fasad kan ej monteras innan. I och med detta så finns det två val. 1: dosor och kabelkanal monteras innan gjutning. 2: Är att bygga ut väggen med läkt/ribba så att doser, kabelkanal, rör m.m. ligger i en skikt mellan hampabetongen och fibercement skivorna.

Men nu har detta inget med ursprungsfrågan för tråden att göra, men väldigt intressant.
 
K
Att dra el i hampbetongen kan ju göras på flera sätt. Antingen låter du elektrikern vara med och dra elen i stommen så fort den är rest och du börjar blanda till betongen (ditt alt 1), annars kan du ju låta elektrikern (eller själv) fräsa spår i hampbetongen där du vill ha dina ledningar (mitt alt 1 :) ). Eller som du själv skrev, regla upp och dra elen bakom regelverket (ditt alt 2)!
 
Kallebo skrev:
Att dra el i hampbetongen kan ju göras på flera sätt. Antingen låter du elektrikern vara med och dra elen i stommen så fort den är rest och du börjar blanda till betongen (ditt alt 1), annars kan du ju låta elektrikern (eller själv) fräsa spår i hampbetongen där du vill ha dina ledningar (mitt alt 1 :) ). Eller som du själv skrev, regla upp och dra elen bakom regelverket (ditt alt 2)!
Jag kom underfund med att montera läkt mot I-balkens insida (även golv och tak) där dosor, kabelkanal samt vattenrör dras. Det blir sålunda en luftspalt mellan H.B och fibercement skivan, Cemboard eller Farmacell. Detta gör att H.B gjutning sker helt oberoende, att senare lägga till, modifiera eller bygga om el och vatten kommer då att gå som en dröm. Just nu vet jag inte vilken/vilka dosor det blir, så läkt djup är inte bestämt. Dock så blir det att ta reda på detta lite längre fram.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.