Vi bor i ett 2-plans sutteränghus byggt på 80-talet.
Vi ska ta bort en vägg som löper under nocken på den övre våningen.
Jag pratade med en byggare om detta och han sa att jag kunde riva väggen och blotta reglarna så skulle han komma och ordna resten och sätta upp limträbalkar istället för väggen.
När jag började riva väggen så upptäckte jag att den inte var reglad som en "normal" bärande vägg är, den är byggd i ett element med enbart 12mm spånskiva med spånskivereglar 12x76mm c 700mm.
Detta kallas tydligen enligt byggnadsdels beskrivningen ådalshus element , något som jag inte hört talas om tidigare.
Byggaren jag pratade med hade väldigt svårt att tro att en sådan typ av konstruktion skulle kunna vara bärande iom att den är utförd i spånskiva (tänk vad som händer med spånskiva vid fuktskada tex) men jag har denna konstruktion på samtliga innerväggar på övervåningen, där nere är det reglat som vanligt.
Samma konstruktion är det även i vindsbjälklaget fast med 19x198mm reglar i spånskiva.

Jag har tyvärr inte någon ritning på huset, jag håller på att försöka få tag på det men vet inte riktigt vart jag ska vända mig då de firmorna som var inblandade i byggandet inte finns kvar idag.
Men nu undrar jag om denna vägg är bärande eller inte, om inte är då takkontruktionen självbärande och vilar på ytterväggarna?

//Micke
 
Hej!

Har inga bra tips om dina mystiska balkar och väggar, men ett tips om ritningarna. Någon borde rimligtvis ha lämnat in bygglovshandlingar när huset byggdes, så kolla på Stadsbyggnadskontoret om inte de har några ritningar på ditt hus.

Vi hittade intressanta papper där som vi inte fick av vårt hus förre ägare.

/pinebar
 
Jag har haft en likande upplevelse i vår bostadsrätt. Ville byta från spånskiva till gips då det blev sprickor i skarvarna med spånskivan. Sagt och gjort, jag bytte.

Konstruktionen av väggarna var minst sagt konstig. Reglarna var kapade nästan igenom (allihop) och sedan hade man spikat på en regelbit vid sidan av sågsnittet som om man hade ångrat sig (på alla reglar!!!).

Jag förstod att detta inte kunde vara en bärande vägg men när jag upptäckte att alla väggar i lägenheten som gick vinkelrätt mot husets långa ytterväggar var spånskiva och alla som gick parallellt ytterväggarna var gips så blev jag fundersam.

Kontaktade stadsbyggnadskontoret och hittade bygglovsritningarna.
Där stod det att de väggar som var spånskiva inte var bärande men väl att de var vindstabiliserande och därför inte fick rivas.

Är medveten om att det var flera år sedan du postade din fråga, men om jag hittade den så kanske någon annan gör det och då kanske mitt inlägg kan hjälpa.

Må gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.