Hej
Skulle behöva lite råd och vägledning angående ventilationen i ett badrum som ska renoveras.

Som frånluften i badrummet ser ut nu:
Kvadratisk frånluftsventil i vägg som behöver renovering eller byte inför badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma typ fast i vardagsrummet:
Gammalt kvadratiskt ventilationsgaller med synliga damm- och smutsansamlingar på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet ska kaklas på golv och vägg. Lägenheten sitter i en flerlägenhetsfastighet (bostadsrätt) och har självdrag.
Hantverkaren säger att detta måste tas bort och göras om till en rund ventil. Jag skulle allra helst vilja ha kvar det ventilgaller som satt där ursprungligen för att behålla lite av charmen. Detta verkar inte möjligt enligt hantverkaren.

Stämmer detta, eller måste jag vara lite mer påstridig om att jag vill ha kvar den?

MvH Newbuild
 
Ser inget problem att den skulle kunna vara kvar.....vad har han för argument att den måste bytas till en rund.
Hela kanalen upp är ju fyrkantig......finns ju för övrigt även fyrkantiga nya ventiler....
Och det är ju faktiskt lättare att få snyggt med kaklet jmf mot en rund. (även om det inte är ngt problem)
 
Lite OT, men får du sätta en fläkt på ventilen? Så får du säkert 10x bättre luft i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.