Hej, jag har ett projekt där jag vill styra en arduino som ska kommunicera med Twitter med en fysisk knappsats. Knappsatsen, men inte arduinon, skall vara på ett ställe där det inte finns ström, så den behöver vara batteridriven.

Har någon en pekare till var man skall börja kolla för att bygga knappsatsen och dess kommunikation med arduinon? Borde ju redan finnas, men hittar inget bra när jag googlar.
 
Att det är just arduino hjälper nog inte i detta fallet, du behöver nog bygga det själv (om det inte finns ngn lämplig byggsats)

At slå igån elektronik med en softbutton är rätt standard (http://www.mosaic-industries.com/em...n-switch-turn-on/latching-toggle-power-switch).
utmaningen blir förstås att du antagligen vill att denna knappsats då skall kommunicera (via Bluetooth eller liknande??) med huvudenheten. Och då har du utmaningar med timeouts, "boot"-tider osv - dvs det skall slås på och kommunicera omedelbart ?

Du kanske då måste bygga ngt slags buffer om användaren förväntar sig tex att en kod skickas - så att den kan skickas så fort allting har kommit upp (kan ju ta några sekunder) - alternativt så måste användaren vara medveten om att man "startar" kanpparna och sen, efter att ha fått ok (tex en grön diod eller nått) så kan man knappa koden

/K
 
Går det med IR ljus (fri sikt?) eller måste det vara radio.
Finns färdiga radiomoduler med serie in, serie ut.

Protte
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Use case är att jag vill ersätta den tavla som sitter i trapphuset på förskolan och visar om barnen är ute eller inne, med en intelligent variant som postar infomationen till Twitter. Då kan man som förälder klä på barnen enligt den informationen. Jag skulle säga 85% av projektet är för att det är kul, 15% nytta.

Jag funderar på om jag inte borde ha två arduinos, en i knappsatsen och en inne på förskolan där det finns bra med ström och wifi. Den i knappsatsen kan man ju väcka med interrupts verkar det som. Får läsa mer. Trådlös comm mellan två arduinos känns tämligen enkelt att få till.
 
jonmo skrev:
Use case är att jag vill ersätta den tavla som sitter i trapphuset på förskolan och visar om barnen är ute eller inne, med en intelligent variant som postar infomationen till Twitter. Då kan man som förälder klä på barnen enligt den informationen. Jag skulle säga 85% av projektet är för att det är kul, 15% nytta.

Jag funderar på om jag inte borde ha två arduinos, en i knappsatsen och en inne på förskolan där det finns bra med ström och wifi. Den i knappsatsen kan man ju väcka med interrupts verkar det som. Får läsa mer. Trådlös comm mellan två arduinos känns tämligen enkelt att få till.
Nackdelen med två st Wifi är ju hur mkt ström dom drar (om dom är på jämt) alt hur lång tid ett koppel tar att sätta upp...men det kanske inte är så farligt i praktiken.
Som du säger det finns ju gott om exempel och andra projekt att titta på då iaf...

7K
 
tommib
Så länge själva Arduinon startar i knappsatsen vid tryck så spelar det ju ingen roll om det tar fem sekunder innan den skickar meddelandet till den andra. Det lär ju inte spela någon roll med den lilla fördröjningen innan det kommer ut på Twitter....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib skrev:
Så länge själva Arduinon startar i knappsatsen vid tryck så spelar det ju ingen roll om det tar fem sekunder innan den skickar meddelandet till den andra. Det lär ju inte spela någon roll med den lilla fördröjningen innan det kommer ut på Twitter....
Problemet är väl att man registrera knapptrycken.
Kan vara ett litet problem, om arduinon startar "direkt" - då man kan buffra det i en variabel enkelt. Eller lite meckigare om man måste buffra det elektroniskt tills den har startat, men är det bara en knapp (på eller av) så är det ju enklare än om man måste "spela in ett meddelande" :)

/K
 
Jo, det kan vara ett problem. Jag tänker dock att enhet A får hantera knapptryck och kommunikation till enhet B, som kommunicerar med nätet och gör felkoll (t.ex. inte skickar tweet förrän 3 minuter efter senaste trycket).

Det är bara A som behöver vara strömsnål. Det viktiga är egentligen inte heller att man är strömsnål jämt, utan att man är det under de långa perioder som den kommer stå oanvänd. Om det tar lite tid med handshake för kommunikation A <-> B är det ok, det kräver ju bara att man har A påslagen lite längre. Den kommunikationen behöver ju heller inte vara wifi, utan kan vara Bluetooth, kanske t.o.m. BLE.

Ytterligare en ide är att man gör något smart med några fysiska reläer.

Det här kan bli en projekttråd. Återkommer!
 
Hej!

Kolla in mysensors.org där det finns beskrivningar på arduino baserade sensorer. Håller själv på och bygger ett hemautomations system baserat på detta där jag kört temp-givare på två AA batterier över ett års tid och dom snurrar fortfarande. Då mäter den temperatur flera gånger per timma. Men en interupt på en knapptryckning skulle du säkert kunna få denna att klara många år på ett litet batteri.

//Henrik
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tack, ska kolla där. Jag blir mer och mer exalterad kring detta projekt. Nu ska jag bara ha tid att göra det också.
 
henrikpalm skrev:
Hej!

Kolla in mysensors.org där det finns beskrivningar på arduino baserade sensorer. Håller själv på och bygger ett hemautomations system baserat på detta där jag kört temp-givare på två AA batterier över ett års tid och dom snurrar fortfarande. Då mäter den temperatur flera gånger per timma. Men en interupt på en knapptryckning skulle du säkert kunna få denna att klara många år på ett litet batteri.

//Henrik
Intressant - är det en arduino som ligger och snurrar hela tiden där också då ?
I så fall känns det ju som att man kan köra en rätt rak approach, kanske bara slå på den trådlösa kommunikationen när det behövs, men låta huvudkortat köra alltid ?


/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.