lbgu skrev:
Så mycket lär inte gått igenom golvet,
Nu gissar och spekulerar du, det vet varken du, jag eller TS, därför är det bättre att låta proffs avgöra detta. :x

Vi hoppas ju alla för TS skull att det visar sig att inget släpp har gjorts till omgivningen :confused:
 
E
Se till att du får detta sanerat omgående. Vi hade ett minimalt oljeläckage i källaren och denna lukten släppte aldrig helt utan jag fick bila upp berörda delen och gjuta nytt.
 
roland53 skrev:
Nu gissar och spekulerar du, det vet varken du, jag eller TS, därför är det bättre att låta proffs avgöra detta. :x
Med tanke på vad övernitiska miljöinspektörer på kommunen kan hitta på ifall de får reda på det så skulle jag inte ge det rådet. Har man otur så får man kanske ta bort byggnaden och sanera under för några liter olja som eventuellt runnit ut. Korkat att ta den risken.
 
  • Gilla
CandyManX och 3 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Med tanke på vad övernitiska miljöinspektörer på kommunen kan hitta på ifall de får reda på det så skulle jag inte ge det rådet. Har man otur så får man kanske ta bort byggnaden och sanera under för några liter olja som eventuellt runnit ut. Korkat att ta den risken.
När jag skrev proffs så menade jag inte kommunens miljöinspektörer. ... dom lär knappast vara bäst skickade att sanera .... :cool:
 
Staffans2000
"Luktade starkt i hela huset men har avtagit för varje dag"

Det luktar alltså mindre dag för dag?
Om så, hade jag inte gjort något mer än det du redan gjort. Att bila upp plattan/ anlita saneringsföretag är råd som är lätta att ge när man själv inte behöver stå för kostnaden och obehaget.
Ha is i magen och jobba eventuellt vidare med fettupplösande åtgärder.

P.S.
När kommunens avloppsspårare knackar på dörren. Öppna inte!!!

Grupp av utrustade insatsstyrka-medlemmar i full skyddsutrustning och redo att agera.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Att bila upp plattan/ anlita saneringsföretag är råd som är lätta att ge när man själv inte behöver stå för kostnaden och obehaget.

P.S.
När kommunens avloppsspårare knackar på dörren. Öppna inte!!!

[bild]

Staffan


Om inte egen försäkring räcker så har leverantören med största sannolikhet en ansvarsförsäkring, så att betala själv är inte en självklarhet som det ser ut som TS beskrivet det.

Att inte öppna dörren om kommunens tjänstemän knackar på dörren lär väl hjälpa föga. :wow:
 
Hej Janus! Olja kan lukta av tre anledningar. 1. Olja med yta på golvet. Torkas upp. 2. Olja kan rinna ner och spridas i marken och i avlopp. som är väldigt dyrbart att sanera. 3 Dunstande olja med låg flampunkt bildar oljefilm och sätter sig fast på
ytor. Tvättas bort! Mvh, PerOF
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
roland53 skrev:
När jag skrev proffs så menade jag inte kommunens miljöinspektörer. ... dom lär knappast vara bäst skickade att sanera .... :cool:
Men dessa proffs måste antagligen anmäla eventuella 'miljöbrott' de stöter på till berörda myndigheter.
 
hsd
En liten reflexion bara, hur många pannrum och garage lider av oljespill
 
Om större mängd trängt ner i plattan är det svårt att få bort den oavsett vilken metod av sanering som används.
Saneringsvätska kan köpas på många ställen, i kombination med att vätskan gör oljan flyktigare behövs ett sugande material som spån eller ännu bättre kattsand. Den olja som hamnat i marken neutraliseras lättast med hästskit, träcken innehåller det mest effektiva mot oljan, neutraliseras och omvandlas till ofarliga restprodukter, inte helt ofarliga men inte farliga i den omfattningen som diesel i sig är. Mikroorganismerna i "hästskiten" bryter ned oljan med sin metabolism, de äter upp den kortfattat!
Mvh P-A

(har arbetat med oljeskador i projekt med kommun avseende oljeskadad jord)
 
  • Gilla
Mekatronikbruno och 1 till
  • Laddar…
Ja, då kan ju TS lugnt luta sig tillbaks i vilstolen efter att lagt hästskit runt sin oljetank.

Frågan är väl vilket som luktar mest/minst :wow:

Lite svårare dock att få ner hästskiten under betongplattan om oljan läckt ner dit. :eek:
 
Redigerat:
Staffans2000
I mitt föräldrahem hängde vi tvätten på tork i pannrummet. När kläderna torkat hade de en hemtrevlig doft av eldningsolja1. Ingen i min omgivning reagerade på doften av "pannrumstorkad" tvätt, så troligtvis var det så det skułlle lukta, när det "doftade rent". Rent hypotetiskt kan jag undra om inte den yngre generationen inte bara är överkänslig för kränkningar, ett modeord som tidigare hette förnedring utan även för allt som inte luktar "fräscht". Hjälp jag dånar, vad är luktsaltet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Men Janus, varför eldar du med olja?
Har du ingen elpatron, eller har du lyckats få tag i riktigt billig olja?
 
Peter2400 skrev:
Men Janus, varför eldar du med olja?
Har du ingen elpatron, eller har du lyckats få tag i riktigt billig olja?
I Finland eldas det kanske med rysk olja som dessutom inte kanske inte är beskattad som i Sverige? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.