Förra ägaren har byggt en vägg för walk-in-closet på den befintliga golvet i hallen. Nu vill jag byta golv men inte ändra på golvet i walk-in-closeten, det verkar som att den förra ägaren antagligen limmat/skruvat reglarna på den befintliga golvet.

Har kollat upp olika sticksåg så att man kan vrida 45 grader och tänkt kapa av golvet intill väggen.
Undrar om det går eller har någon annan tips på hur man kan ta bort laminatgolvet utan att behöva ta ut all garderob ur walk-in-closeten och även där ta bort golvet.

Mvh
 
Multi-cutter typ Bosch GOP, en sticksåg kommer inte bli så lyckat.
 
Tack för infon! Det är första gången som jag lägger golv. Bosch cutter blir det nog eftersom jag kommer lägga golv i hela lägenheten, så det är nog bättre att spendera lite mer pengar på verktyg som man kan använda senare också.

Som sagt, första gången är det. Har köpt golvläggningskit från Rusta och golvet samt underlagsfoam är inköpt. Är det något mer jag bör tänka på, extra kilar kanske? Hur lång tid tar det att lägga ca 20 kvm golv?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Glömde bara fråga om expandering av laminatgolvet, om jag kapar av det befintliga golvet intill väggen. Lägger det nya golvet, hur blir det då med expanderingen? Man måste lämna någon mm mellanrum...

Hur skulle man lösa det?
 
Kan du inte bara lägga det nya golvet på det gamla ?
 
Det hade jag tänkt göra men jag har redan tagit bort den gamla golvet i vardagsrummet som går i anslutning till hallen, det nya golvet är 8mm och det fattas exakt 8 mm för att kunna nå upp till dörrkarmen i vardagsrummet utan att behöva kapa av den befintliga karmen.

Laminatgolvet i hallen är nog 7mm tjockt och lägger man 8 mm på gamla golvet så blir det väl en lutning eller är jag ute och cyklar?
 
Blir lite besviken på er som ännu inte nämnt Festools sänksåg ännu.. ;)

Känns som en perfekt lösning!
 
Kommer ju inte närmare än 12mm från väggen, det räcker inte.
 
Stefan N skrev:
Kommer ju inte närmare än 12mm från väggen, det räcker inte.
Bättre att satsa på multimaskin istället för sänksåg?
 
Du bör nog lägga nya golvet med det expansionsutrymme tillverkaren anger. Kan du inte dölja med en golvlist som brukligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.