Hej! I samband med påfyllning av eldningsolja fick jag utspillt 40-50l på plattan runt oljetanken. Inom en timme var jag där och sög upp oljan med våtdammsugare. Lade på sågspån som låg där i ett dygn som jag sedan sög upp. Har tvättat hela pannrummet med diskmedel och varmt vatten och lagt en fläkt som suger upp och blåser ut luften genom garagedörren som stått uppe i 5 dagar nu. Luktade starkt i hela huset men har avtagit för varje dag. Hur blir jag av med lukten helt och hållet? Hur mycket kan ha runnit ner i plattan och kräver åtgärder? Tips på vad jag kan göra? Hur farlig är lukten? Tacksam för svar!
 
Kontakta genast ditt försäkringsbolag, som kan hjälpa dig att anlita ett riktigt saneringsbolag.
50 lit är ett omfattande utsläpp och du kan förmodligen bli åtalad för miljöbrott om du inte snabbt vidtar saneringsåtgärder.
OCH det räcker inte med att bara "torka upp" oljan.

PS Ser att du bor i västra nyland. Är detta Sverige eller Finland? I Finland finns förmodligen andra lagar och bestämmelser. DS
 
Redigerat:
Troligtvis täcker inte försäkringen.. Rören utifrån går bara in i pannrummet. Oljan måste fyllas på direkt in i tanken inne i pannrummet. Chauffören hade fått en skriftlig order på att han måste in via garaget och fylla på tanken. Vad kan jag göra utan att blanda in myndigheter? Typ ta ut hela plattan, gräva ut jord om oljan kommit ner i marken och sen gjuta en ny? Kan man sanera huset mot lukten på nåt sätt? Jo bor i Finland. Förmodligen gäller liknande bestämmelser här.. Har hört skräcksummor om värre läckage med eldningsolja.
 
hsd
OM Du kan få tag på NAVE42 avfettningsmedel så får Du bort oljan från betongen
Jag tvättade rent ett oljigt garagegolv med detta på 80-talet och det blev rent , lackade sen golvet med flinglack som var fint in på 2000-talet då jag sålde huset
 
Ta hjälp av proffs, jiddra inte själv med detta.
Om du gör otillräcklig sanering så kan oljan gå ner till grundvattnet och /eller ut i kommunens avloppssystem och DÅ kommer dom att hitta dig genom att gå bakåt i ledningarna.
Oavsett om din försäkringen täcker eller ej så ta hjälp från dom. Möjligen har oljebolaget en försäkring och då finns det regressrätt från din försäkring.
 
Kanske kan du testa stänga området med lister och hällom a på vanligt vatten som får "stå" något dygn. Mer olja borde rimligtvis flyta upp då?
 
Janus88 skrev:
Har hört skräcksummor om värre läckage med eldningsolja.
Ja, det brukar bli skitdyrt, men din fastighet kan också sjunka rejält i värde om inte saneringen utförs korrekt. :(
 
Snål-Jocke skrev:
Kanske kan du testa stänga området med lister och hällom a på vanligt vatten som får "stå" något dygn. Mer olja borde rimligtvis flyta upp då?
TS har ju redan fått upp den synliga oljan, det som kan oroa nu är om något har kommit ut i avlopp eller ner genom betongen. Det räcker med mikroskopiska sprickor för att eldningsolja ska tränga igenom.
 
Det är det jag menar, om olja trängt ned i porer så kommer vanligt vatten med största sannolikhet lyfta upp den till ytan. En extra uppsugning så att säga. Men jag kan ha fel, det händer titt som tätt...
 
Snål-Jocke skrev:
Det är det jag menar, om olja trängt ned i porer så kommer vanligt vatten med största sannolikhet lyfta upp den till ytan. En extra uppsugning så att säga. Men jag kan ha fel, det händer titt som tätt...
Och så är det just i detta fallet. Helfel !!!! :wow:
 
Ok. Ja du verkar ju veta...
 
Lite skrämselpropaganda i tråden känns det som. Om lite olja runnit igenom golvet via t.ex. sprickor så lär det inte märkas. Om ni någonsin jobbat med traktorer så skulle ni inte bli så upphetsade för lite olja på marken, skulle man sanera efter varje gång det sprutat/läckt hydraulolja så hade det blivit dyrt.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Lite skrämselpropaganda i tråden känns det som. Om lite olja runnit igenom golvet via t.ex. sprickor så lär det inte märkas. Om ni någonsin jobbat med traktorer så skulle ni inte bli så upphetsade för lite olja på marken, skulle man sanera efter varje gång det sprutat/läckt hydraulolja så hade det blivit dyrt.
Lite skillnad på mängd kanske, varken vi eller TS vet den totala omfattningen av hur mycket som gått genom betongen .

Att du Ibgu skryter lite om att du är eller har varit en miljöbov tycker jag är dåligt. :wow:

Jag vet själv hur det gått till förr, inom sjöfarten och det var svineri, kan jag ärligt säga, men tack och lov har regler och lagar ändrats och även människors attityd har ändrats till det bättre. :surprised:
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Lite skillnad på mängd kanske, varken vi eller TS vet den totala omfattningen av hur mycket som gått genom betongen .

Att du Ibgu skryter lite om att du är eller har varit en miljöbov tycker jag är dåligt. :wow:
Så mycket lär inte gått igenom golvet, men några liter olja i backen är ingen miljökatastrof om det bara händer en enstaka gång. Du kan fundera på vilka mängder det handlar om när de sanerar gamla bensinstationer. Sen om du anser att man är miljöbov bara för att det händer oplanerade oljeläckage från traktorer i arbete ibland får det stå för dig. Det är knappast något man vill ska hända med tanke på att det kostar att fylla på. Ungefär lika dumt som att påstå att någon är miljöbov bara för att den kör bil.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Nä det gäller hydraulolja så finns det oljor som inte är miljöfarliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.