Hej alla forumare!
Har en diskmaskin (Whirpool) där pumpen som driver runt vattnet (ej avloppspumpen) läcker lite sakta när maskinen går. Har plockat bort pumpen och den öppnas lätt genom att vrida isär och vattnet kommer från just denna "skarv" på pumpen. Som tätning ligger en större O-ring på 90mm. På de båda pumpdelarna finna inga synliga skador som skulle kunna orsaka läckan, men däremot på O-ringen finns ett litet märke som nu får vara huvudmisstänkt.

Har kikat på Jula och Biltemas hemsidor men hittar inte de här större O-ringarna (om det nu kallas så när de blir så pass stora - rätta mig gärna). Tips på inköpsställe för dessa?
Har även en tanke på om jag kan dra i lite bygg- och våtrumssilikon på pumpens båda delar där O-ringen/packningen sedan hamnar, skulle det vara en vettig lösning för att täta eländet?

Jätte-tack på förhand för svar eller andra idéer.
 
För större o-ringar så finns det "o-rings material" att köpa som "metervara" hos välsorterade o-rings "affärer".
Man kapar till önskad längd med ett rakblad och limmar ihop med loctite.

http://www.mecmove.se/wp-content/uploads/o-ringsnoren.pdf

Men det bästa är ju naturligtvis om du hittar rätt dimension - färdigtillverkad...
 
Kolla på momentum
 
Vad tror ni om att köra i silikon ihop med den O-ring som nu har en liten - väldigt liten - skada på sig?
 
Jimpa2 skrev:
Vad tror ni om att köra i silikon ihop med den O-ring som nu har en liten - väldigt liten - skada på sig?
Jag skulle nog i första hand provat med att smörja in o-ringen med vaselin om skadan är obetydlig.
Använd silikon i sista hand om inget annat står till buds.
 
A
Eller hitta en bätte begagnad på återvinningscentralen
 
finns det inte som reservdel hos whirpool då?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
hsd
Det kan funka att pillra loss oringen och vända den, men byte är bäst
 
Tack för alla svar! :)

Har tidigare pratat med Whirpool innan jag började titta i maskinen men då hänvisades till att den var 1år och 2 månader (12mån garanti). Att beställa bara O-ringen från dem går inte, det är ny pump som gäller då. Men idag fick jag för mig att ringa dem igen eftersom jag nu när pumpen är isär kan se att O-ringen inte är helt rund utan har vid monteringen nog hamnat lite tokigt så den är tillböjd på ett ställe så det skapats två små veck i den annars helt runda O-ringen. Dessa har pressats så hårt att den lite kan böjas tillbaka för den har liksom formats så. I ett av dessa två veck har det skapats en liten fördjupning där vattnet antagligen under lång tid sakta hittat ut. Anledningen till att felsökningen började var pga att maskinen stängde av sig direkt efter start och då misstänker man ju översvämningsskyddet som mycket riktigt börjat lösa ut.
Pratade nu på morgonen med Whirpool igen om att jag tycker felet beror på en felmontering från fabrik och att reklamationsrätten för fabrikationsfel som är mer än 1år bör täcka felet. Därför har de nu lagt ut ett uppdrag till servicetekniker som ska komma och laga det. De sa att teknikern avgör om felet är fabrikationsfel eller ej, men det får man väl ta därifrån om teknikern skulle anse att det inte är fel från fabrik.

Så är läget just nu. Tekniker skulle ringa upp inom två arbetsdagar.
 
Oavsett om du köper en ny eller lagar den gamla med silikon smörj den först med tex vanligt diskmedel på fingret, det gör att den inte korvar sig när man monterar ihop.
 
reservdelar247 har du tittat där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.