Vi bor på ett område med små tomter (400-450 kvm) och en granne vill riva ett gammalt bostadshus och fristående garage och ersätta det med en enda stor huvudbyggnad med integrerat garage och bygga ända till tomtgränsen, d v s vägglivet står på tomtgränsen, på 0 (noll) meters avstånd.

Hela takfot/taksprång är alltså på vår tomt, d v s gör ett "luftintrång". Nybyggnationens bredd (vägg-vägg) är 18 meter, exakt lika bred som tomten. I detaljplanen så finns inget avstånd till tomtgräns angivet. Enligt detaljplan så är marken närmast oss korsprickad, d v s avsedd för uthus.

Får man verkligen bygga ett hus/garage/förråd så att taksprång sticker in över grannens tomt? Länka gärna till information/regler/lagar.
 
Nej.
Jag har tyvärr ingen hänvisning till lagrum nu på sekunden men jag skulle höra av mig till byggnadsnämnden/handläggaren och framföra att utsprånget ska hålla sig på granntomten.
 
BirgitS
Eftersom grannen inte har någon rätt att gå på din tomt för att underhålla fasaden och undersidan av taket ska det väl ett visst avstånd, typ minst ½m från tomtgränsen till fasaden, mer om det behövs en stege.
 
H
Hur blir det om du vill placera t.ex flaggstång vid tomtgräns ?
 
Jag var på ett möte med grannen och hans arkitekt på kommunen och jag ifrågasatte då hur de skulle kunna underhålla vägg, hängrännor mm och då svarade de att "det löser vi."

De förklarade inte närmare hur, men det gör att jag undrar om man det finns något stöd i lagtexter, eller snarare "kryphål", som gör att man KAN bygga taksprång över tomtgräns, om de på något sätt kan visa att de inte behöver tillträde till min tomt för underhåll?
 
Redigerat:
Vet du hur gammal detaljplanen är?
 
Tycker inte du ska finna dig i detta, Ett överklagande borde gå igenom lätt som en plätt. Underligt att kommunens representanter förespråkar en sån lösning så att delar av byggnaden sticker ut utanför tomtgräns och in på annans tomt. I praktiken betyder det att du skulle kunna smälla upp en frigga kloss mot grannens hus då?

Du har väl som granne fått ge dina synpunkter på bygglovsansökan? Vad har du skrivit?
 
haavard skrev:
Vet du hur gammal detaljplanen är?
Detaljplanen är daterad oktober 1992.
 
Taksprång in på din tomt är inte ok, beroende på att det hindrar dig från att själv använda din egen tomt till det du vill. t.ex bygga något där. Som ifall de parkerade sin bil på din gräsmatta. Där gäller ditt nej bara rakt av. Oberoende av om det skulle finnas bygglov för huset eller inte...

Om de kan underhålla sitt hus är en annan fråga. Egentligen undrar jag om det finns något formellt krav på att redovisa hur man ska lösa det. I teorin kan de kanske sätta upp en underhållsfri fasad utan att behöva ha en ställning utanför under byggtiden...och sedan får grannen bara ta sitt underhållsproblem när det dyker upp. Undrar om det finns någon paragraf att uttryckligen neka bygglov för att det är nära gränsen av bara det skälet?
 
K
På vår detaljplan står det att uthus och garage får placeras i tomtgräns. Men när jag frågade på kommunen så sa de att det måste blivit fel. Minst en meter behövdes för underhåll av fasad och tak.

Tittade på ett hus där det var 40 cm mellan det och grannen (byggår "1908"). Den gaveln hade inte blivit målad "på länge" man undrar ju nästan hur de ens kunde bygga så nära... men tydligen går det.
 
BirgitS
Går det verkligen att bygga ett hus utan att gå på utsidan av huset, hur löser man dräneringen etc?

Om du inte redan har ett staket vid tomtgränsen sätt upp ett för att markera att du inte accepterar att någon går in på din tomt.
 
det är klart att grannen har goda vänner på byggnadskontoret. Så brukar det ju vara.
 
Jag har varit med om samma sak i centrala Malmö. Kommunen gjorde syn på plats och min granne fick riva byggnaden; det blev dessutom skadestånd han fick betala. Så ge dig inte!
 
mlkjhr skrev:
Tycker inte du ska finna dig i detta, Ett överklagande borde gå igenom lätt som en plätt. Underligt att kommunens representanter förespråkar en sån lösning så att delar av byggnaden sticker ut utanför tomtgräns och in på annans tomt. I praktiken betyder det att du skulle kunna smälla upp en frigga kloss mot grannens hus då?

Du har väl som granne fått ge dina synpunkter på bygglovsansökan? Vad har du skrivit?
Nej, jag har inte tänkt acceptera detta. Jag har svarat på en första grannhöran och skrev då två A4-sidor med fel och brister vilket gjorde att grannen fick tillbaka ansökan för att "förklara" hur de tänkt.

Granne/arkitekt hittade då ett fel i underlaget till grannhöran. De kallade då mig till ett möte på kommunen, under vilket jag trodde de skulle presentera en ny lösning, men mötet handlade i princip bara om att grannhöran måste göras om p g a "felet".

Jag har idag ett förråd som står ca: 3 dm från tomtgräns vid den plats där grannen vill bygga. Jag frågade hur jag skulle kunna underhålla sidan som vätter mot tomtgräns om utrymmet mellan nybyggnation och förråd enbart är 3 dm. Det finns även sättningar i marken som gör att plintar måste justeras. Grannen svarade "då får du väl riva förrådet"...

Jag har läst lite i Jordabalken och en fastighet är väl tredimensionell? Grenar på träd får ju inte sticka in över grannens tomt, så ett taksprång borde väl inte få byggas över tomtgräns?
 
Redigerat:
BirgitS
Tilt skrev:
Jag har idag ett förråd som står ca: 3 dm från tomtgräns vid den plats där grannen vill bygga. Jag frågade hur jag skulle kunna underhålla sidan som vätter mot tomtgräns om utrymmet mellan nybyggnation och förråd enbart är 3 dm. Det finns även sättningar i marken som gör att plintar måste justeras. Grannen svarade "då får du väl riva förrådet"...
Det är just därför man inte får bygga så nära en tomtgräns att man inte kan underhålla fasaden etc. utan att gå på grannens tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.