Hej!

Jag håller på att renovera mitt kök som har två ytterväggar. Huset är från 1929 och väggarna består av plankvägg, isolering saknas. Jag har varit tvungen att ta bort den masonit som fanns på insidan väggen och skall sätta gips istället. Nu har jag ju chansen att sätta dit en diffspärr innan gipset och undrar om det är något som jag bör göra? Jag kommer inte att isolera på insidan utan det blir gips och sedan väggbeklädnad i form av kakel och pärlspont.

Detta inlägg handlar ju inte om isolering men jag har läst diskusioner angående diffspärr i detta forum och hoppas därför att det är okej.

Tack på föhand!

Jonas
 
Enligt min mening så har du lagt ditt ämmne i rätt Forums del..

Diffspärrens vara eller ickke vara...

hur ska ni göra med övriga huset? tänker ni renovera ett rum efter varandra? eller är det här det sista?

Om ni har långsiktigt (10 år?) tänkt att renovera rum efter rum så kan det vara idé att sätta in Diff spärr..

att bara göra det i ett rum tror jag verken gör till eller från. Så då gäller det att tänka framåt..

Viktigast är att ha diffspärr i taket.. så om ni planerar att byta innertaket.. Så är det en mycket bra idé att sätta diffspärr där. (förutsätter att ni inte har nån där i dag)... Viktigaste stället att ha diffspärr är i taket mot vinden (ingen större idé mao om ni inte har en vind ovan för köket). Framför allt i kök o badrum..

jag hade nog personligen själv valt att köra med diffspärr..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.