"Så som det ser ut nu så är det inifrån:
Plank, gammal vindpapp, torv ell. dyl, vindpapp, plank och sist stående fasad spikad direkt på.
"
Är det plank på två ställen?
Hur tjock är planken?
Vilken är den stående stommen? Eller har jag missuppfattat något?
 
Ska kolla upp tjocklek på planken.
Stående stomme? Vad menar du?

Här är en bild invändigt i alla fall. Väggen till vänster är den gamla ytterväggen från 1925 och den till höger med fönstret är den "nya" väggen från 60-talet.

Interiör av en renovering med gammal trävägg till vänster och en vägg med fönster från 60-talet till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, det är alltså en regelstomme med torvisolering, (klädd med liggande brädor på in- och utsida)?
Hur tjock är reglarna/torven?

(Jag missuppfattade och trodde att det var ett hus byggt med stående plank som stomme eftersom du aldrig nämnde regelstommen, (såvitt jag kommer ihåg). Nu när jag tänker efter så vill jag minnas att jag var lite konfunderad över torven i väggen, men det lyckades jag tydligen förtränga när jag svarade. :surprised:)
 
Menar du inte plankstomme? Eller heter det regelstomme kanske.. Vi har inte rivit så mycket i planken än så det kan ju skilja i konstruktion mellan de ursprungliga delarna och de nyare.

Det är mellan 100 och 120 mm torv. Ska be snickarna att kolla i morgon.
Däremot såg jag idag att den nyare delen av huset innehåller ngt annat på vissa ställen. Var ngt ljusgrått. Nästan som sand fast lättare.

Hehe.. Ju mer man river ju mer kul hittar man. Känns som att det är lika bra att ta tag i den gamla isoleringen direkt och tömma alla väggfack på innehåll och sen fixa till dem lite och spruta i lösull. Ska man försöka att ta bort gammal vindpapp inuti väggen eller kan man låta den vara?

Vågar man riva i en sån här konstruktion eller sitter hela husets styvhet i väggarna?
 
Redigerat:
Trodde också en "solid" pankvägg avsågs... Har hört att dessa gamla regelväggar kan vara bättre än stående plank (eller liggtimmer) OM isoleringsmaterialet fortfarande fyller ut... Vilket väl inte alltid är fallet...

Är verkligen torv så dåligt att ha som isolering? Vi har det i golven. Tycker inte det verkar ha sjunkit speciellt mkt. Dock är väl det inte så bra i brandsynpunkt... Jag skulle bara fyllt på, och låtit gammal vindpapp "inuti" väggen sitta kvar. Det vikiga borde vara att få vindpappen innerst (dvs under gipsen) att sluta tätt... En fördel att låta den gamla vindpappen vara kvar är att det blir lite som det man gör med ett installationsskikt, dvs i den nyuppreglade väggen drar man elen, men den gamla väggen har en extra vindpapp. Detta pga att det är svårt att få det att bli tätt kring eldosor etc. Men då går inte ev fukt vidare in i den gamla väggen och kondenserar där... Men sen vet jag inte om den gamla väggen har för dålig isolering för att detta ska fungera...
 
Är nog inget fel på torv där det fortfarande ligger kvar :) Det är de fack där det har sjunkit ihop eller saknas helt(ytterväggar vid kattvindar t.ex) som man vill komma åt. Så min tanke var att tömma alla fack och spruta i lösull istället. Då skulle vi få minst ca 15 cm (inkl tillägsisolering invändigt) av nylagd cellulosa isolering. om vi dessutom gör det tätt och fint med OSB och gips så lär det iaf bli mycket bättre än vad det är idag.

Den stora frågan är ju om en diffusionsöppen ångbroms bakom osb-skivorna tillför så mycket eller om det blir tillräckligt tätt ändå. Kostnaden för material är ju inte så stor men det blir ju mer arbetstimmar att sätta upp.

Sen kanske det går att få till några cm till på utsidan längre fram.

Sen en annan tanke... Är det helt uppåt väggarna att ens fundera på PU-skum eller vanlig isolering med ångspärr på insidan. Vi ska ju bygga en modern ventilationslösning i vilket fall som helst så luftombyte i huset kommer ju att säkerställas.
 
Redigerat:
Torv är rätt ok om den är torr och fyller ordentligt samt är vindskyddad, men om du ändå behöver fylla en del fack/väggar med lösull så är det inte fel att köra på det överallt. Då vet du vad du har och det är ett bra och välisolerande och fuktrobust material.

I ett gammalt hus bör det vara fukthanterande material, såsom cellulosaisolering. Då har man extra säkerhet/robusthet om rumsluft skulle leta sig ut i väggar och tak, vilket är väldigt svårt att helt förhindra helt i gamla hus.

Ang ångbroms/ångspärr så prata med din isoleringsfirma. Min uppfattning är att väldrevade/tätade väggar, (i kanterna mot golv, tak och väggvinklar), med dubbla skivor, spacklade, målade och/eller tapetserade är tillräckligt fukttäta för en inte allt för extremt tjock välisolerad vägg. Detta förutsätter också ett isoleringsmaterial som kan hantera en mindre mängd fukt.
 
J JohanLun skrev:
Ska följa denna tråd. Jag har ett hus i sthlm från 1909 där jag tänkt isolera där jag kommer åt från insida 45mm isolina lin, i köket har jag gjort så, lin, sen isolinas papp, osb (som jag i efterhand borde valt plywood eller råspont) och sen gips (som även det kan ifrågasättas, men det funkar väl).

Jag har bara 3" stående plank, på insidan av detta är det putsade väggar. Utsidan är nu fett tjock isolering, skitfult. Fönstren är "inbbyggda", takfoten borta, den fina panelen ersatt av grovsågal lockpanel. Vill ta bort denna tilläggsisolering så det blir snyggare.
Gammal tråd, men hoppas på ett svar ändå.

Varför skulle du välja plywood eller råspont istället för OSB? Nyfiken för jag är i samma läge nu.
 
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Gammal tråd, men hoppas på ett svar ändå.

Varför skulle du välja plywood eller råspont istället för OSB? Nyfiken för jag är i samma läge nu.
Hållbarare, mindre lim, trevligare att jobba med, marginellt dyrare tänker jag.
 
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Gammal tråd, men hoppas på ett svar ändå.

Varför skulle du välja plywood eller råspont istället för OSB? Nyfiken för jag är i samma läge nu.
Här en kompis som körde hela våningen med råspont-väggar stabilt som fan men han ångrade sig att han inte körde på osv istället. Mest pga tiden
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.