Johannes Carlsson skrev:
Jag är inne på LVVP + FTX, tror dock jag klarar bbr med direktverkande el + FTX ;)
...
Här hos mig, också i Halland håller vi huset beboeligt med
Luft/luftvärmepump
FTX-ventilation
Varmvattenberedare 100 liter
Braskamin.

Men det beror naturligtvis på hur stort man bor, och hur öppen planlösningen är.

Vi har för övrigt inte värmepumpen igång än.
Den har bara gått enstaka timmar under oktober.
Och igår var första morgonen i höst med rimfrost i gräset.
Men utan uppvärmning hade vi ändå 21°C inne, 25 efter en kvällsbrasa (y)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag har räknat lite, verkar det rimligt att räkna med att en FLVP ger huset högre värmebehov än om man kör med FTX, eftersom den suger ut uppvärmd luft som måste värmas upp. Detta sparar vi med FTX.

Enligt beräkningarna jag gjort behöver hus+garage värmebehov:
FTX 90%: 3080kWh/år
0% återvinning (FLVP): 8850kWh/år

Är det rimligt med 2520kWh/år för varmvatten?
 
Johannes Carlsson skrev:
Jag har räknat lite, verkar det rimligt att räkna med att en FLVP ger huset högre värmebehov än om man kör med FTX, eftersom den suger ut uppvärmd luft som måste värmas upp. Detta sparar vi med FTX.

Enligt beräkningarna jag gjort behöver hus+garage värmebehov:
FTX 90%: 3080kWh/år
0% återvinning (FLVP): 8850kWh/år

Är det rimligt med 2520kWh/år för varmvatten?
Nu jämför du FTX med F-vent dvs utan återvinning. En FLVP återför värmen från frånluften till ett vattenburet värmesystem.

Sen tror jag inte FTX ger 90% i verkligheten.
 
Johannes Carlsson skrev:
Är det rimligt med 2520kWh/år för varmvatten?
Behovet av varmvatten brukar man räkna till ca 4500 kWh/år för en familj på 4 pers, men det kan finnas stora variationer med tonårs-barn, badkars-fantaster eller stort bubbel-badkar etc.
 
Johannes Carlsson skrev:
Jag har räknat lite, verkar det rimligt att räkna med att en FLVP ger huset högre värmebehov än om man kör med FTX, eftersom den suger ut uppvärmd luft som måste värmas upp. Detta sparar vi med FTX.

Enligt beräkningarna jag gjort behöver hus+garage värmebehov:
FTX 90%: 3080kWh/år
0% återvinning (FLVP): 8850kWh/år

Är det rimligt med 2520kWh/år för varmvatten?
Det beror ju på hur många man är, och vad man har för livsstil.
Bad plus två duschar om dagen, eller ett bad till jul och midsommar,
vare sig det behövs eller inte :)

Vi, som bara är två i detta huset, gör av med ca 140 kWh på varmvatten per månad.

Totalt, med uppvärmning, belysning, hushållsel och varmvatten ligger vi på 5.000 kWh per år.
Och vi är bara två personer alltså, och bor på 108 kvm.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Stringfellow Hawke: FLVP återvinningen är ju bara en bluff för BBR, luften som blåses ut och "återvinns" måste ju ersättas med ny luft och den nya luften behöver värmas upp till motsvarande temperatur för frånluften innan man kan räkna med att tillföra extravärme. Därför tänkte jag att man räknar COP för frånluftens temperatur och utan återvinning för att få rätt effektbehov som behöver tillföras på tilluften och golvvärmen.
 
Kollade lite extra i dokumentet för vattentäkt:
"Primär skyddszon
Nyetablering av anläggning för lagring och utvinning av
värmeenergi från berg, mark och vatten är förbjuden."


Så även fast bergvärme hade gett lägst förbrukning och kanske inte är fullt så dyrt som jag var rädd för verkar det inte vara ett möjligt alternativ. Underlättar valet om inte annat :p lite synd då det är den snyggaste lösningen.

Så vad har vi då kvar för alternativ?

1. LVVP+FTX
2. FLVP+Tilluftsmodul
3. LLVP+FTX+Direktel VV
4. Direktel+FTX
5. Direktel utan återvinning

Solvärme kanske är onödigt krångligt? Planerar el-solceller på taket och tänkte att man kanske under dessa kunde ha någon värmekollektor? Vi har också pratat om att ha en badtunna av något slag utomhus (inget badkar i huset) vore smidigt att värma denna med värmepump/solvärme?
 
Halland är väl ett perfekt ställe för en luft/vattenvärmepump? Om du sätter den på garagets bortresida och kör med en kulvert till huset så slipper du lyssna på buller i onödan och kan köra golvvärme och FTX på värmen från luftvärmepumpen. Det blir en lite dyrare installation än de övriga alternativen men du får bäst komfort och behöver inte spara på varmvattnet.
 
Jag blev uppringd av kommunens klimatrådgivare igår eftermiddag, trevligt trevligt samtal och fick svaret "Definitivt FTX" så det blir med största sannolikhet FTX + luft-vatten, ännu en fördel är möjlighet till kyla.

Skulle ändå vilja veta hur mycket det skiljer mellan en FLVP och LVVP+FTX. Mina beräkningar säger att det skiljer ca 1500kWh/år men kanske skiljer ännu mindre i verkligheten?

Nu återstår det bara att välja vilket system. Bäst verkningsgrad vs pris vs smidigt system/funktion.

- Golvvärme
- Ventilationsvärme
- Ventilationskyla
- Varmvatten
Finns det något system som kan styra allt förutom Nilan?
 
Johannes Carlsson skrev:
Stringfellow Hawke: FLVP återvinningen är ju bara en bluff för BBR, luften som blåses ut och "återvinns" måste ju ersättas med ny luft och den nya luften behöver värmas upp till motsvarande temperatur för frånluften innan man kan räkna med att tillföra extravärme. Därför tänkte jag att man räknar COP för frånluftens temperatur och utan återvinning för att få rätt effektbehov som behöver tillföras på tilluften och golvvärmen.
Ehh, ja? Det är det som kallas ventilation, och är ett krav. Hur tror du FTX fungerar?

FTX tar in luft utifrån och värmer den mha frånluften. Efter det skickar den ut kall sk avluft.

FLVP tar energin från frånluften och genom att använda en kompressor utnyttjar den energin till att värma ett vattenburet system.

För att kunna få kyld tilluft behöver du isolera kanalerna, eftersom du annars får kondens.

För att kunna få reda på hur mycket energiförbrukning du har i dina två alternativ så får du göra en energiberäkning.
 
Jag hade också övervägt att sätta FTX-aggregatet i garaget för att slippa buller. Om man bygger en kulvert eller två av grovt avloppsrör mellan husen så borde man kunna dra ner en flexibel ventilationsslang i röret utan problem.
 
Hmm dra FTX till garaget hade jag inte tänkt på, frågan är bara om det är värt besväret. Att det brummar lite i tvättstugan gör inte så mycket.

Stringfellow: jag vet mycket väl hur både FTX och FLVP fungerar. Ventilation utan återvinning kyler med ca 6500kwh/år jämfört med ingen ventilation alls. FTX sparar ca 80-90% av detta. Temperaturen och flödet på luften som lämnar huset är bara intressant för verkningsgrad av FLVP och FTX.
 
K
Sitter med samma fundering, har du bestämt dig? Läste ett examensarbete där författaren kom fram till att frånluft (Nibe F370) var mer energieffektivt än FTX (HERU 100S), det var dock väldigt jämt framförallt i norrland då desto kallare årsmedel desto större fördel för FTX. Tror dock att FLVP var effektivare i alla lägen.

Skulle du verkligen klara din energikalkyl med endast F470?
 
Ja, det skulle jag göra. Fungerar med FTX och direktverkande el också.
Att säga att F370 är mer effektivt än en FTX blir ju felaktigt då FTX bara är ett ventilationssystem så man måste lägga till ett värmesystem.

Jag planerar ett FTX i huset och golvvärme i hus och garage genom Luft-vatten värmepump. Får inte ha bergvärme på grund av närliggande vattentäkt.
 
K
Jag antar att de menar att energi förlusten blir mindre med frånluftvärmepump vid samma ventilationsflöde och att uppvärmningen sker via elpatron till vatten vid FTX

Vad får du för energiförbrukning med LVVP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.