Jag har idag en 18V Makita slagskruvdragare(DTD146 tror jag den heter?) med 2st 2Ah batterier.
I vår kommer jag att försöka bygga en större uteplats och skruva en hel del trallskruvar.
Det blir vanliga rostfria 55mm skruvar ner i 28mm tryckt trall och tryckta reglar.
Jag har använt den till lite olika sysslor och laddat batterierna ett par gånger men jag får ingen känsla av hur länge batteriet egentligen räcker.

Jag såg ett test där de använde 4Ah batterier och fick ut ca 800 skruvar med den maskinen. Det var dock andra skruvar och material såklart.
https://www.protoolreviews.com/tools/18v-cordless-lithium-ion-impact-driver-round-up/5108/

Hur många skruvar kan jag förvänta mig att få ner under en laddning med ett 2Ah batteri egentligen? Ett par hundra skruvar iaf?

Mvh
Niclas
 
Jag skulle inte oroa mig, du hinner ladda det andra under tiden. Du kommer inte hinna dra mer än kanske 100 skruv så är nästa laddat. Det är rätt mycket mer än att bara mata skruv att göra när du skall bygga altan.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo jag antar att jag inte behöver vara orolig. Jag funderade på om jag skulle slå till på erbjudandet med 3st 4Ah batterier med en skruvdragare för 2600kr nämligen. Men jag tror väl att batterierna jag har borde räcka :)

Tack för svar!
 
2ah skulle jag bli galen på, kör 5ah och då kan jag skruva hela dagen utan att ladda.
 
Så du skulle bli galen av att byta batteri en eller två gånger per dag?

Jag byggde ungefär 75 m2 altan i somras, och hade inga som helst problem med 2 stycken 2Ah..
 
Ser faktiskt en fördel med 2Ah batterier, de är lättare. Inte mycket men håller du i dragaren länge så märker du skillnad. På jobbet fick montörerna välja maskin rätt fritt. Slutade med Milwaukees M12 slagskruvdragare och då skruvar de upp till M10 betongskruv. Så störst och kraftigast är inte alltid bäst.

Måste du göra av med 2500kr skulle jag kolla på ett LXT paket med slagskruvdragare. Du borde kunna hitta ett sådant med två batterier, laddare och maskin för rimliga pengar.
 
Ja har 3 och 4 ah på mina dewalt dragare, visst är de lite tyngre, men man vänjer sig fort, dessutom om man börjar dra lite större skruv eller franska så blir småbatterierna lite för klena. Ja hade satsat på minst 3 ah och uppåt.
 
Allt beror ju på behov. Svänger man runt på servicejobb osv eller inte har tillgång till laddning så har man ju ett behov. Lallar man runt på tomten och i huset och och ständigt har ett batteri i laddaren så har man kanske inte det behovet.
Jag har själv 5Ah på min dragare vilket är rätt tungt, men då är jag ganska ofta nere ett par hundra meter inne i tunnelbanan och härjar och ogillar att springa till bilen :p
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Jag har redan ett lxt paket. Det var mest för att det här paketet var med tre batterier(på 4Ah). Skruvdragaren, laddaren och låda blir överflödigt. Kan iof sälja iväg men det kanske inte är värt mödan. Jag köper nog ett extra batteri(eller paket) om jag känner behov av det framåt sommaren.

Iof skulle det varit trevligt med nya modellen som är snabbare och med olika hastigheter... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.