Hej,

jag skulle behöva hjälp med att hitta en fördelare för 22mm kopparrör till 3st 22mm Uponor combipex 22x3mm. Ska användas för att distribuera värme till en radiatorfördelare och 2st golvvärmefördelare från en Nibe 1255 bergvärmepump. Radiatorerna värmer upp en yta på 60m2, vardera golvvärmefördelare är till en golvyta på 65m2. Uponor har själva inga fördelare för det här ändamålet verkar det som, jag har ringt och frågat. Hur fixar jag till det här snyggast och regelmässigt korrekt? Ett alternativ skulle vara att använda lösa presskopplingar och själv bygga ihop en fördelare, skulle dock hellre köpa en färdig fördelare med tillhörande konsoll om det är möjligt? Något liknande följande skulle vara trevligt:

http://www.rorprodukter.se/lk_universalsystem/fordelningsror/lk_fordelare_uni-25-c__c_100--1875892

Några ideér?
 
Hej.

Jag rekommenderar dig att gå upp i dimension på matarledningen. Passa på då att gå över till LK så får du ett enormt utbud och så löser du fördelar frågan lätt.

Varför jag tycker det? Utan att veta om hus, dess läge, isolering etc. Räknar på 50w/m2 x 60m2 = 3600 W
3600 W ger ett flödesbehov på ungefär 350 l/h. Köra det flödet genom 22x3.0 PEX ger ett mottryck på ca 370 Pa/m!
Alldeles för mycket.Iofs vet inte hur lång din stam blir. Men vilket fall. Man rekommenderar att ligga max runt 130 Pa/m- Och då stressar man systemet redan då. 100 Pa/m är ett gyllene. Jag tycker du ska köra på PAL 32x3 på matningen eller dela upp i 2 stammar.
 
Redigerat:
Tack för svaret =) Jag kan förtydliga lite mer om förutsättningarna.

Till den ena golvvärmefördelaren är det sedan tidigare draget 22mm PEX av föregående ägare till huset, den kan jag inte byta ut utan att bryta upp bjälklaget. Till den andra golvvärmefördelaren är jag fri att välja matarledning. Avståndet till den fördelaren från bergvärmepumpen är 5m. Avståndet till den andra fördelaren är uppskattningsvis ca 7-8m. Vid vardera golvvärmefördelare sitter en pump- och shuntgrupp, vid den ena en Uponor push 23 och mostvarande på den andra. De båda shuntgrupperna begränsar erforderligt flöde i matarledningen gissar jag? Båda golvvärmeslingorna är 20mm PEX.

Jag ringde Uponor och kontrollerade att 22mm PEX skulle vara OK som matarledning, och det tyckte dom att den var (tyckte det var smidigt då jag även använder 22mm PEX:en som matarledning för tappvatten).

Att byta till LK känns inte som ett alternativ. Har köpt hem det mesta jag behöver utom just fördelarna som behövs vid bergvärmepumpen.
 
Krilleman
Ett enkelt sätt att bygga fördelare är med 22mm delar från Vatette som kombineras med dubbelmutter.

Så en fördelare skulle kunna se ut som följande:

22mm T-rör
22mm Dubbulmutter
22mm T-rör
22mm Dubbelmutter
22mm Vinkel

Glöm inte stödhylsor i PEX-rören.
 
Jag tänkte mest på radiator matningen som skulle mata 60 m2.(ca 350 l/h) För mycket för en 22x3 Pex.
Du har väl 2st matningar på 65m2 golvvärme? Vad tyckte upnor var ok på vad?
 
Aha...OK. Jag tänkte bara på golvvärmematningen av nån anledning ;-)

Avståndet från bergvärmepumpen till radiatorfördelaren är ca 4m. Jag skulle kunna köra dubbla matningar med 22x3 eller använda Uponor EvalPEX 25x2,3 istället? Skulle det vara OK? Eller är en 22x3 matning OK pga det relativt korta avståndet? Fördelarskåpet jag använder till radiatorfördelaren stödjer max 34 mm skyddsrör, så det blir svårt att gå upp på större matarledning utan att byta ut det skåpet.

Uponor tyckte att det var OK att använda ett par (tur o retur) 22x3 som matningsledning till 60m2 golvvärme.
 
krilleman_215 skrev:
Ett enkelt sätt att bygga fördelare är med 22mm delar från Vatette som kombineras med dubbelmutter.

Så en fördelare skulle kunna se ut som följande:

22mm T-rör
22mm Dubbulmutter
22mm T-rör
22mm Dubbelmutter
22mm Vinkel

Glöm inte stödhylsor i PEX-rören.
Det låter som ett bra och enkelt alternativ. Om det inte dyker upp någon "färdig" fördelare så gör jag nog på det viset. Tack!
 
ThomasEcke skrev:
Aha...OK. Jag tänkte bara på golvvärmematningen av nån anledning ;-)

Avståndet från bergvärmepumpen till radiatorfördelaren är ca 4m. Jag skulle kunna köra dubbla matningar med 22x3 eller använda Uponor EvalPEX 25x2,3 istället? Skulle det vara OK? Eller är en 22x3 matning OK pga det relativt korta avståndet? Fördelarskåpet jag använder till radiatorfördelaren stödjer max 34 mm skyddsrör, så det blir svårt att gå upp på större matarledning utan att byta ut det skåpet.

Uponor tyckte att det var OK att använda ett par (tur o retur) 22x3 som matningsledning till 60m2 golvvärme.
25x2.3 skulle ge ett mottryck på runt 80-90 Pa/m. Perfekt! Då vet du att du har marginalen på din sida för framtiden. Det är en skön känsla att veta att det är bra gjort också :)
Dock så har jag bara gett dig tipset utifrån area och schablon 50w/m2. Kan ju vara så att du behöver mer effekt eller mindre beroende på isolering, läge, storlekar på radiatorer, källare eller markplan eller ovanvåning. Allt det spelar roll. Men för att göra det enkelt så kan man försöka hålla sig till 100 Pa/m regeln med schablon så brukar man vara safe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.