Logisk slutsats skulle jag säga. Lär inte behöva vara smart som en atomforskare för att lista ut att det ska kunna gå.
 
Jonatan79 skrev:
Logisk slutsats skulle jag säga. Lär inte behöva vara smart som en atomforskare för att lista ut att det ska kunna gå.
Självklart är allt möjligt men nej det är ej något bra val att ha en papperstapet i ett badrum med dusch.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns många val som är mindre bra men kan fungera ändå. Vore kul att höra om någon här i forumet har detta och hur dom gjort.
 
Matzeball
Enligt Länsförsäkringar så är det våtzon 1 en meter utanför väggar som man duschar mot.
Alternativet enligt dem är att man har duschkabin, då är enbart golvet våtzon 1.
Skador som förorsakats av brister ersätter de inte och heller inte återställande av de ytorna.
Jag kan rekommendera att gå på något av Länsförsäkringars kostnadsfria våtrumsseminarier om det är något sådant i din närhet. Man behövde inte vara kund för att anmäla sig (om de nu har fler såna planerade).
Du kan också ställa samma frågor genom att ringa deras experter. De är kunniga.
Kolla också deras sida om våtrum där de hänvisar till branscorgan bl.a. måleribranschens våtrumskontroll, och kolla på våtzon 1. De länkar också till ett bra dokument från den sidan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Varför envisas med att ha tapet av organiskt material i ett våtrum med hög fuktighet? För att kolla om det verkligen blir mögel som fysikens lagar ger?.
 
Det är nog så att vi inspireras av inredningsbilder från England, Frankrike och USA, där det verkar vara ganska vanligt med tapet i alla fall på den lilla gästtoan, men även i badrummet. Men de har ju heltäckningsmatta i badrummet också för den delen. :)

Snyggt är det i alla fall med tapet i badrummet. Jag tycker att förslaget med att måla med vattenavstötande klarlack låter som en hit. Vi funderar på att ha det på vår gästtoa som vi renoverar nu.

Lite bilder så att ni förstår vad jag menar:

Gästtoalett med vit handfat, retro kran, och svartvit tapet med elefantmönster, träpanel nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspiration för gästtoalett med mönstrad tapet, marmorgolv, guldspegel och blomsterarrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum med fiskmönstrad tapet, vit kakelvägg och guldaccentarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum med mönstrad tapet ovanför vit kakelvägg, vit handfat med kromad kran, och en vitramad spegel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Använd en tapet av nonwowen-material, håller de i trädgård och i babywipes, så lär de hålla i ett badrum. Använd bara rätt typ av lim.
 
Det går alldeles utmärkt!
Jag har kakel 2/3 upp på väggen och sen vanlig tapet i 5m2 badrum.
Badrummet är fuktspärrat golv och vägg upp till tak enligt konstens alla regler. Väggpartiet ovanför kakel till tak bredspacklades med våtrumsspackel sen målade jag det faktiskt i väntan på att hitta rätt tapet. Målade med våtrumsfärg ovanpå den bredspacklade ytan.
Nu är det tapetserat med en Morris tapet och tapeten har fått 3 lager matt vattenbaserad lack för att kunna stå emot vätan, jag drog ut lacken ett par mm på kaklet i nederkant för att hindra vätan från att tränga in i tapeten.
Vi har badkar i detta badrum, ska det duschas i större mängder så får man ta det andra badrummet men tapeten står emot ett par snabba duschar efter bad i veckan och har stått pall i tre år hittills.
Viktigt är att testa att lacka på provbit innan man investerar i rullar.

Lycka till! Del av badrum med kakel upp till två tredjedelar av väggen och ovanför en Morris-mönstrad tapet, lackad för fuktbeständighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Byggevis och 9 till
  • Laddar…
Fler bilder! (y)
 
Schnyggt jobbat! Borde förbjudas med bara vitt tråkkakel -Stilpolisen
 
  • Gilla
  • Haha
FrauleinT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.