kulle
raindance skrev:
Väljer mellan tegelröd och svart fotplåt (tegeltak).
Samma färg som takrännan brukar bli bra :)
 
raindance skrev:
Jag har även börjat fundera på en annan variant. Jag låter underlagspappen gå några cm utanför råspånten som i originalutförande. Sedan monterar jag istället fotplåten ovanpå nedersta bärläkten så att den går ner i hängrännan. Skulle det kunna vara en bra variant? Det kanske dessutom blir snyggare eftersom fotplåten döljer läkten?
Så brukar man inte göra. plåten gör inte stor nytta då. Kil under råsponten sista 3 brädor så takfotsbrädan lyfter lite. Sen krok i råsponten plåt, papp. Ingen läkt längst ned pannorna får vila på plåten. Så skulle jag ha gjort i alla fall.
 
En del sätter dubbelplåt. Dvs en under duken sen en över nedersta läkten för att dölja. Jag målade min sista läkt svart så den syns inte alls nu :)
 
Snailman
raindance skrev:
Jag har även börjat fundera på en annan variant. Jag låter underlagspappen gå några cm utanför råspånten som i originalutförande. Sedan monterar jag istället fotplåten ovanpå nedersta bärläkten så att den går ner i hängrännan. Skulle det kunna vara en bra variant? Det kanske dessutom blir snyggare eftersom fotplåten döljer läkten?
Jag har tom sett där de haft dubbla fotplåtar en under pappen och en ovanpå läkten.

missade med en minut tydligen, och då hade jag bara läst sidan ett innan jag skrev:)
 
Snailman skrev:
Jag har tom sett där de haft dubbla fotplåtar en under pappen och en ovanpå läkten.

missade med en minut tydligen, och då hade jag bara läst sidan ett innan jag skrev:)
fast då är ju den övre mest "dekoration" vilket man iof kan vilja ha ibland. Den kommer att synas väldigt mycket jämfört med att höja de sista brädorna och låta pannorna vila på plåten...
 
K
leby skrev:
fast då är ju den övre mest "dekoration" vilket man iof kan vilja ha ibland. Den kommer att synas väldigt mycket jämfört med att höja de sista brädorna och låta pannorna vila på plåten...
Jag har gjort så. Tänker att den övre plåten även skyddar läkten från för mycket vattenstänk.

Alternativt hade man kunnat måla den övre läkten. Men en plpt kändes som ett snyggare alternativ
 
I vilket falls om helst så bör man nog sätta den undre plåten, om man sen vill ha en över också så skadar det ju inte men inte istället för...
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
leby skrev:
Så brukar man inte göra. plåten gör inte stor nytta då.
Varför skulle den inte göra stor nytta? 99% av regn och snösmältning rinner på pannorna. Det är endast lite kondens och lite yrsnö som når underlagspappen. Plåten på bärläkt skyddar dessutom pappen från UV-ljus.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
raindance skrev:
Varför skulle den inte göra stor nytta? 99% av regn och snösmältning rinner på pannorna. Det är endast lite kondens och lite yrsnö som når underlagspappen. Plåten på bärläkt skyddar dessutom pappen från UV-ljus.
För att den undre plåten räcker, den övre tillför inget, gör du kilar som jag skrev så kommer inget ljus på pappen alls och inte yr det upp lika mycket heller
 
Jag har monterat fotplåt på sista bärläkten och är även väldigt nöjd med denna lösning samt snyggt. Den förhindrar ju som sagt att det skvätter på sista bärläkten samt döljer denna så att det inte blåser in något regn i denna glipa heller.

Som sista bärläkt har jag använt en liggande 45x95 som jag fräst ner takkrokarna i och sedan fotplåten på denna. Med en 45x95 så hamnar sista pannraden i rätt höjd och den håller i en evighet! Samt att takkrokarna sitter superstabilt.
 
leby skrev:
För att den undre plåten räcker, den övre tillför inget, gör du kilar som jag skrev så kommer inget ljus på pappen alls och inte yr det upp lika mycket heller
Har du fotplåt montera på bärläkten så ska krokar sittar på bärläkten oxå, annars blir avstånd mellan rännan och pannorna för stor. Normal när man inte montera fotplåt på råspont montera man krokarna på sista bärläkt som är 45x90mm, därefter fotplåt. Då är det helt tätt mellan pannorna och rännan.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
bYkICr skrev:
Har du fotplåt montera på bärläkten så ska krokar sittar på bärläkten oxå, annars blir avstånd mellan rännan och pannorna för stor. Normal när man inte montera fotplåt på råspont montera man krokarna på sista bärläkt som är 45x90mm, därefter fotplåt. Då är det helt tätt mellan pannorna och rännan.
? min poäng var nog att inte montera fotplåt på läkten alls, vi antar här tegel. Men visst, sätter man fotplåt på råsponten och inte har kilar så blir avståndet stort till rännan. plåten är väl till för att dels skydda nedersta råsponten men också se till att vattnet droppar i rännan...
 
leby skrev:
? min poäng var nog att inte montera fotplåt på läkten alls, vi antar här tegel. Men visst, sätter man fotplåt på råsponten och inte har kilar så blir avståndet stort till rännan. plåten är väl till för att dels skydda nedersta råsponten men också se till att vattnet droppar i rännan...
Jo, jag förstår vad du menar, men jag ref till ditt tidigare inlägg där du skrev att montera fotplåt på bärläkt gör ingen nyttan. Det gör visst nyttan om man gör det rätt. Men självklart så ska man montera fotplåt på råspont om det går.
 
Snailman
Mikael_L skrev:
Idag när jag har byggt ett hus och lärt mig lite så vet jag att jag skulle gjort taket med takfotskil idag.

Eller som i inlägg #4 här:
[länk]
Jag vet ett företag som bygger alla sina villor med takfotskil, men om det nu är takpannetillverkarna eller takpappstillverkarna som varnar för att ha takfotskil, pga att det minskar ventilationen så vitt jag minns.

Jag är inte heller nöjd med hur jag gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.