Håller på att inreda ovanvåning i hus byggt 1889.

Huset är sju meter brett. Idag ligger det en bjälke ovanför vardagsrummet som håller uppe bjälkarna. Denna vilar i båda ändar på hjärteväggen och håller uppe tre bjälkar så den är ca 4,8m lång.

Denna bygger för mycket på höjden och skall åtgärdas. idag är det endast denna, förutom ytterväggarna som bär bjälklaget.

Hela golvet skall riktas och reglas upp och frågan är hur man gör. Nuvarande tanken är att jag sätter nya reglar alt järnbalkar tätare och att alla fästs i bjälklaget för att bärs upp det. Nuvarande bjälke är 175x175.


Åldrig träbjälke på 4,8 meter avbildad under renovering av ovanvåning, med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då bjälkarna i taket i vardagsrummet är synliga är det lätt att köra genomgående skruvar exempelvis vagnsbult.

Hoppas någon har en fundering. Även om jag har bilden ganska klar hur jag ska göra är det alltid bra med tips. Många gånger konstrar man till det mer än nödvändigt😉
 
Vad menar du att åtgärda? Är de synliga balkarna 7m långa och hänger upp i denna 4,8m långa balk som du vill åtgärda? Spontant känns balken på bilden lite klen isf... Har det varit en inredd övervåning tidigare?
 
Med åtgärda menar jag att jag behöver få ner höjden på det som ska ersätta denna balken med några cm.

Helt rätt de synliga balkarna är 7 meter och hänger i denna. Det har varit delvis inrett men för längre sedan har det lagrats spannmål där uppe. Ja den är för klen men har ju klarat det i snart 130 år.

Min tanke är att kunna gå ner lite i höjd men lägga fler balkar.
 
Håller gör de oftast men jag antar att den ser ut lite som en banan :)
Jag skulle nog lagt in några HEA parallellt med balken och hängt upp de sunkiga med bult precis som du skriver och sen ta bort balken. Sen kan du fälla in de nya golvreglarna och lägga dem på HEA- balkens underfläns. Det skulle nog gå att få till ett nytt bjälklag som inte bygger mer än den befintliga balken, om man kan acceptera ljud och lite svikt pga det tunna och lätta bjälklaget. För att göra detta behöver du troligtvis göra en bygganmälan till kommunen.
 
Hehe, underliggande blev tydligen sunkiga, ibland hänger inte stavningskontrolen med��
 
Jag tackar för tipset. Något sådant jag hade funderat på.

Har någon annan en annan idé så skriv gärna.

Stavningskontroll är fantastiskt ibland😎
 
Nu är det på gång!

Jag har fått hjälp att räkna på en balk. Det blir en HEA 180.

Denna kommer ersätta den tidigare träbjälken och regelverket kommer fällas in i balken.

Det jag nu kliar mig i huvudet över är hur jag fäster de tvärgående underliggande bjälkarna enklast. Ska jag ta hål i balken eller sätta en bult på varje sida om den och göra klämmor av plattjärn?

Dessa bjälkar kommer inte belastas av det nya bjälklaget utan skall ”bara hållas uppe”.

Jag bifogar en bild på hur det ser ut underifrån. På bilden kan man se skallarna på de vagnsbultar som går igenom bjälken som skall ersättas.
Gammal träbjälke i taket av ett vardagsrum med vita takpaneler, omgiven av murade och träklädda väggar, tv och gitarr synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.