Funderar på att ändra lite på min nuvarande planlösning genom att sätta upp en ny vägg och eventuellt riva en annan.

Dock får jag i mitt tycke två lite dåliga alternativ att välja på och undrar vilket som skulle vara bäst.

Jag kan antingen få ett sovrum som är 2.7 x 6.5, vilket ju är otroligt långsmalt, eller två rum där de är 2.7 x 2.9 resp 2.7 x 3.5. Alltså ett konstigt utformat rum eller två små rum.

Gör man det större alternativet blir det "master bedroom" annars är det ett rum om 3.4 x 4 som blir det men det saknar dock fönster.

Hur hade ni tänkt här?
 
BirgitS
Sovrum bör ha fönster så att det går att rädda folk den vägen vid en brand.
 
harry73
Ni kan eventuellt använda en del av det långa rummet till klädkammare. Då behöver ni inga garderober i sovrummet och räcker det med ett mindre rum. Barn behöver lekytor i sina rum, vuxna inte
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 skrev:
Ni kan eventuellt använda en del av det långa rummet till klädkammare. Då behöver ni inga garderober i sovrummet och räcker det med ett mindre rum. Barn behöver lekytor i sina rum, vuxna inte
Tyvärr sitter det fönster nära båda kortsidorna så det ryms inte mer än garderob där. Hade själv samma tanke. Bygger man klädkammeren förbi fönstret är man i nästan inne på lösningen med två rum.
 
BirgitS skrev:
Sovrum bör ha fönster så att det går att rädda folk den vägen vid en brand.
Går det inte att ta upp ett nytt fönster?
 
BirgitS
En enkel ritning på hur det ser ut och vilka alternativ du funderar över kan ju vara till nytta för dem som vill komma med förslag.
 
Visst.

Ser ut enligt nedan.
Det existerande sovrummet har måtten 2.7m x 2.9m.
Den nya väggen kommer också vara 2.7m från yttervägg.
Hela längden är 6.5m om man river den existerande väggen.
På bilden ser det ut som att det är ett fönster åt "söder" men det finns bara de två fönstren på gaveln.
Garderoben på bilden finns inte.
Det är ca 90cm från fönstren till väggarna.

Röda linjen är den nya väggen. Med eller utan dörr beroende på om man river den inramade väggen.

Den "avklippta" delen på ritningen kommer se annorlunda ut så har ingen direkt bäring på denna fråga.

Skiss av rum med måttangivelser och planerad vägg markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
toolman77 skrev:
Går det inte att ta upp ett nytt fönster?
Jo det skulle man kunna göra och det finns i huvudet men då blir det i så fall med glasblock (det är i källarplan) och vetter mot gatan.
 
BirgitS
Om du går på det långsmala rummet skulle det väl gå att ha garderober längs båda kortväggarna och en dubbelsäng med gaveln mellan fönstren. Garderober kan förstås vara skjutdörrar som än längre från väggen än 60 cm så att man får plats med större lådor om ni har behov av mer förvaringsutrymme. och om ni har behov av ett skrivbord kan en halv kortvägg användas till det.
 
Tackar.

Av svaren att döma är det i alla fall inte uteslutet med ett sådant rum vilket var huvudsyftet med min fråga. Hur man planerar/möblerar är en sekundär fråga så länge det är lösbart.
 
nikasp
Du bör nog kolla med Boverkets Byggregler så att man uppfyller reglerna för utrymning. Mardröm vid brand om man har glasblocksfönster och inte kan ta sig ut.
 
Nu må jag kanske vara helt förvirrad men jag kör på ändå.

Vad är syftet med att riva väggen?
Vardagsrummet som du planerar att ta yta ifrån, behöver du inte den ytan?
Sovrummet som är där idag, har inte det något fönster?
Sist så vill jag bara påpeka att den väggen du vill riva mycket väl kan vara bärande. Dock inget jag kan skriva i sten men av ritningen att döma så är det stor sannorlikhet :/
 
En enkel lösning är ju att ta upp en dörr i befintlig vägg och göra i ordning ett "Dressing room"? Då är storleken på rummen utmärkt eftersom du inte behöver palts för garderober i det större rummet.

Om man dessutom sätter in en liten, bekväm bäddsoffa kan detta lilla rum tjänstgöra som gästrum vid behov, flexibelt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.