K
Hej

Sitter och funderar på taksäkerhet. I BBR så används termen "fasadhöjd vid uppstigningsstället".

Vi har förhöjt väggliv och rejält takutsprång, så fasadhöjden är ca 4,2 meter, medan avståndet från marken till taket är drygt 3,5 meter.

Det är ju en jäkla skillnad i regler mellan "upp till 4 meter" och "mer än 4 m och mindre än 8 m".

Är det kommunen eller sotaren som kan ha åsikter vid ett nybygge? Hur hade ni resonerat?
 
hos mig så kollade kommunen på sotarens intyg och mitt egenskrivna intyg,
du har inte planerat att göra en altan, då kanske du kommer under 4 meter.
 
Eller så fixar du en taklucka innifrån. Det är rätt trevligt även när du själv skall upp på taket.
 
K
Vi har ju en balkong som ligger i anslutning till taket. Tror ni att det skulle vara möjligt att låta sotaren nå taket via den?

Själv är jag inte så kräsen. Så en uppstigningslucka är inte aktuell.




Det som är märkligt är att grannens nybyggda hus bara har läktsteg och två krokar för livlina trots solklart avstånd till takfot och glidskydd på över fyra meter. Krokarna sitter dessutom så konstigt i förhållande till läktsteg att jag inte kan förstå hur de ska kunna användas.
 
Kallebo skrev:
Vi har ju en balkong som ligger i anslutning till taket. Tror ni att det skulle vara möjligt att låta sotaren nå taket via den?
Vi har så och vår sotare är nöjd. Vi ställer bara en trappstege på balkongen så når han takstegen från den.

Räkna med att en sotare grisar ner lite när den går genom huset för att nå balkongen.
 
Jag hade samma fall (ursäkta ordvitsen) med mitt förra hus, väggliv på 4,25 eller nåt. Sotarn tyckte att "de där fasadstegarna är alltid rankiga ändå" så det blev ett rejält väggfäste för en vanlig stege. Tror det ska vara ryggskydd på fasadstege också, sedan vill åtminstone jag inte ge nyfikna barn möjlighet att ta sig upp på taket.
Upp från balkong går bra.
 
K
Tack det låter bra. Då är nästa fråga om jag kan sätta ett par läktsteg sidledes eller om jag måste ha gångbrygga på 80 cm till skorsten.

Får nog ringa sotaren ändå
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.