Har slipat upp ett gammalt skrivbord (faner) som jag tänkte ställa in på barnrummet. Jag tänkte nu lacka det - någon som har något tips om en "barnvänlig" produkt för ändamålet? Eller är det lugnt att använda vilket lack som helst bara det har torkat väl? Har en burk båtlack nere i källaren men misstänker att den produkten kanske inte är helt lämplig...
 
hsd
Båtlack är bra och hållbar ;)
Vattenbaserad golvlack är kanske ett hållbart alternativ
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Det finns nog inte så många giftfria tåliga lacker, risken är att färgen kostar mer än en ny skiva.
En ny bordskiva kostar från 70:- på Ikea.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Jag antar att du tänker på gifter och liknande? Jag hade nog inte bekymrat mig så mycket om den saken om jag inte samtidigt hade bekymrat mig om allt annat i huset som är målat och lackat som t.ex. alla möbler, golv, väggar och tak.

När du säger gammalt fanerat skrivbord så tänker jag genast på shellack som dessutom skall vara helt giftfri. (Shellack används ju efter vad jag har förstått även som "lack" till godis, tabletter mm.) Nackdelen är väl att det inte är den mest tåliga ytbehandlingen vilket talar emot användning på barnmöbler.

Osmo hårdvaxolja är också mycket trevlig att jobba med och är lätt att få ett riktigt bra resultat med. Den hade jag nog satsat på. Osmo har ju även några varianter som är livsmedelsgodkända för användning till bänkskivor i kök och liknande.

Men jag tror helt ärligt inte att det är några problem med båtlack heller om den bara får härda ordentligt innan man tar in den i bostaden.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
S
Men om du är orolig och vill ha en "barnvänlig" lack så skulle jag skippat båtlacken direkt.

Hårdvaxolja är bra men då måste du slipat bort all gammal lack.

Schellack är väldigt arbetskrävande ytbehandling och kräver handlag.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Linoljefärg, men då har du lång torktid istället.
Mvh/
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
S
Ska man måla och vill ha det giftfritt skulle jag använda äggoljetempera. Blir en väldigt hård och tålig yta av bara vatten, ägg, linolja och pigment.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Båtlack eller annan lösningsmedelsbaserad lack. Det luktar under torktiden, men sedan är den "giftfri".
Använd absolut inte vattenbaserad lack. Den innehåller allergiframkallande konserveringsmedel och det skall man absolut inte ha där barnen har hudkontakt. Dessa ämnen finns alltså kvar i färgen permanent.
 
  • Gilla
Björkman och 1 till
  • Laddar…
Har du redan båtlack använd den. Är det 2k PU varianten så är det förträffligt slitstarkt :)
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.