Från den maskin som har tappat kontakten når man inget annat. Via wireshark ser jag att den gör en drös med arp-broadcasts (vem har IP xxxxx) men det kommer aldrig något svar.

Övriga maskiner kan kommunicera med varandra.

Jag ska koppla om lite så att jag enklare kan isolera enskilda switchar och patchpaneluttag och bakomliggande kablar, det måste nästan vara där som problemen ligger.
 
H
MathiasS skrev:
Det har jag redan gjort. Det fanns ingen sådan entry så jag la till den, men det funkade inte ändå.
Oki .kör du både WLAN och LAN på maskinen som inte fungerar ?

Om det är problem med cirka 1 timmes mellanrum så kan det vara DHCP som spökar, vad har du för tid på DHCP?
 
Nej, bara lan på den maskin jag oftast upptäcker problemen på. Men, jag har samma problem med min laptop när den ansluts på samma ställe som PCn....det är en ledtråd.

Sedan jag separerade wlan från lan via de två subnäten så fortsätter wlan att fungera - tidigare tappade APn kontakten med routern när jag hade problem. => nu kan jag iaf fortsätta att jobba och familjen skriker inte när det pajar......

DHCP: Använder DHCP men de flesta noderna (och den jag ser mest problem från) har statiska adresser. Det finns ingen periodicitet på timbasis. Det har funkat i flera veckor för att plötsligt börja igen med tätare intervall. Leasetiden är 24h och det är inte på sådan basis jag får problem.....


I övrigt: Tack för alla tips och råd - även om ingen lösning är på plats så får man lite nya tankebanor att åka på....
 
Du kanske har löst det nu?
Frågar ändå.

När upphör att fungera, lägger lägger den en arp entry om du pingar din default gw?
Tyckte du skrev att du inte får någon adress i arptabellen.

Fungerar det direkt om du lägger en statisk route manuellt till din default gw?
 
Just nu har det funkat, så jag kan inte felsöka.

Nej, inget i arptabellen om man pingar. Den frågar på L2 men får inget svar.

Med statisk route menar du arp-entry? Jag provade att lägga in men det du kade inte ändå.

Jag gissar på kabelfel.....
 
M
Håller med det låter som ett kabelfel i och med att övriga enheter fungerar.

Fungerar även enheter inom samma switch under tiden?
 
allt inom samma switch borde kunna pinga varandra.
 
hsd
Andy78 skrev:
allt inom samma switch borde kunna pinga varandra.
Om det inte sitter en brandvägg emellan
 
M
hsd skrev:
Om det inte sitter en brandvägg emellan

Då sitter dem inte i samma switch.

Allt som sitter i samma subnät i samma vlan i samma switch kan pinga varandra och det går inte att sätta en brandvägg i mellan (undantaget Windows Firewall).
 
Nej, det händer saker med andra enheter också men jag har inte lyckats isolera vad dom har gemensamt ännu - så svaret till dig Marcus är nog att andra enheter på samma switch inte fungerar (vilket är lite märkligt för jag ser inte några konstiga broadcasts med wireshark).

Nu när jag segmenterat nätverket kan jag dock konstatera att felet stannar på ett subnät, resten fungerar.

Några vlan finns inte och switcharna har inte stöd för sådant heller (alla switchar är GS108 Netgear plåt)
 
M
MathiasS skrev:
Nej, det händer saker med andra enheter också men jag har inte lyckats isolera vad dom har gemensamt ännu - så svaret till dig Marcus är nog att andra enheter på samma switch inte fungerar (vilket är lite märkligt för jag ser inte några konstiga broadcasts med wireshark).

Nu när jag segmenterat nätverket kan jag dock konstatera att felet stannar på ett subnät, resten fungerar.

Några vlan finns inte och switcharna har inte stöd för sådant heller (alla switchar är GS108 Netgear plåt)
Vilka subnät använder du dig av? Har du kollat så dem inte överlappar eller nåt annat dumt? Typ att du råkat konfigurera ett nätverks broadcast-adress som IP-adress på en enhet eller liknande.
 
När problemet uppstår prova att koppla en dator på samma switch som den som slutar fungera.
Får den en ip adress automatiskt prova att pinga varandra, samt gå ut på nätet med den du anslöt med.

Intresant att se om de kan pinga varandra på samma switch / subnät.
Oavsett om du får svar, kika sedan i arp tabellen, att hårdvaruadressen stämmer med datorn du pingar eller om det står någon annan eller incomplete arp eller liknande.
 
H
MathiasS skrev:
Nu när jag segmenterat nätverket kan jag dock konstatera att felet stannar på ett subnät, resten fungerar.

Några vlan finns inte och switcharna har inte stöd för sådant heller (alla switchar är GS108 Netgear plåt)
Hur gör du segmentering om switcharna inte har stöd för VLAN?
 
Jag har en router med två portar mellan vilka trafik kan routas.
 
Andy78 skrev:
När problemet uppstår prova att koppla en dator på samma switch som den som slutar fungera.
Får den en ip adress automatiskt prova att pinga varandra, samt gå ut på nätet med den du anslöt med.

Intresant att se om de kan pinga varandra på samma switch / subnät.
Oavsett om du får svar, kika sedan i arp tabellen, att hårdvaruadressen stämmer med datorn du pingar eller om det står någon annan eller incomplete arp eller liknande.
Det där har jag provat redan, när det inte funkar så funkar ingen annan maskin heller, frågan är om problemet uppstår i central switch eller i switchen i rummet här, eller i kablaget däremellan. Eftersom maskinerna inte får någon IP kan dom inte kommunicera heller.

Jag kommer inte längre utan att felsöka kabeldelen av nätverket, så nästa gång jag får problem ska jag snabbt som attan springa runt med en lång nätverkskabel och ansluta den på diverse platser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.