Ska snart isolera en del med cellplast och kommer bli mycket skärande för att det ska passa. Funderar på att fixa ordning någon form av cellplastskärare. Läst lite på forumet osv hur folk har gjort.

Funkar det att köpa någon gammal märklin transformator till modelljärnväg och koppla ihop den med två sladdar till en gitarrsträng, och självklart bygg någon form av ställning i trä. Är det så enkelt?
 
Motståndstråd (kantaltråd) funkar nog bättre. Lättare att få till önskad resistans med. Fanns tidigare att köpa på ELFA Distrelec.
 
Jag körde med min motorsåg.
 
Patrick E skrev:
Motståndstråd (kantaltråd) funkar nog bättre. Lättare att få till önskad resistans med. Fanns tidigare att köpa på ELFA Distrelec.
Tänkte mig en gitarrsträng mest för att den tål mycket stryk och lätt att få tag på. Har till och med hemma i lådan.
 
shomakie skrev:
Jag körde med min motorsåg.
Jo, det går väldigt bra med en teflonbelagd fogsvans också. Dock blir det så skräpigt att såga. Därför vore det nice om man man kunde få till en enkel skärare så blir det lite trevliga och förhoppningsvis enklare att lägga.
 
Jag köpte en värmebaserad kniv på Jula. Det fungerade mer än kass på 100 mm skivor och flög i återvinning. Det blev helt enkelt inget tempo och framförallt ingen noggrannhet. Jag vill att mina skivor sitter kloss mellan reglarna. Jag hade även en gammal machete som gick betydligt bättre men tog på krafterna.
Fogsvans gav överlägsen bäst resultat och mest skräp. Undrar om det går att minska skräpet om man knacka bort skränkningen på en gammal fogsvans.
 
För många år sedan hade jag behov av lite specialförpackningar för små provburkar med dyrbart innehåll. Jag gjorde en träställning typ kontursåg eller bandsåg och använde just gitarrsträng vilket fungerade utmärkt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken sträng som var bäst men jag vill minnas att den tunnaste lätt gick av och det var inte någon av de tjockaste utan en som var slät. (Jag är tyvärr musikalisk analfabet så jag kan inte ge bättre besked än så.)

Har du ändå gitarrsträngar hemma så är det väl bara att testa.
 
jac skrev:
För många år sedan hade jag behov av lite specialförpackningar för små provburkar med dyrbart innehåll. Jag gjorde en träställning typ kontursåg eller bandsåg och använde just gitarrsträng vilket fungerade utmärkt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken sträng som var bäst men jag vill minnas att den tunnaste lätt gick av och det var inte någon av de tjockaste utan en som var slät. (Jag är tyvärr musikalisk analfabet så jag kan inte ge bättre besked än så.)

Har du ändå gitarrsträngar hemma så är det väl bara att testa.
Låter bra det. Då är bara nästa fråga om det kommer funka med en transformator till modelljärnväg?
 
Skulle det gå att använda den pinnsvets tro? Om man ställer den på lägsta effekt? Eller blir det på tok för varmt iaf?
 
Octavianus skrev:
Låter bra det. Då är bara nästa fråga om det kommer funka med en transformator till modelljärnväg?
Det kan jag tyvärr inte svara på men det är väl inte orimligt. Själv hade jag tillgång till ett lab-aggregat med reglerbar spänning (typ 0-24 V) och strömbegränsning så det var ganska lätt att reglera temperaturen. En sak som kanske är värt att nämna är att metoden är inte är tillnärmelsevis så snabb som en såg, vilken som helst.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
jac skrev:
Det kan jag tyvärr inte svara på men det är väl inte orimligt. Själv hade jag tillgång till ett lab-aggregat med reglerbar spänning (typ 0-24 V) och strömbegränsning så det var ganska lätt att reglera temperaturen. En sak som kanske är värt att nämna är att metoden är inte är tillnärmelsevis så snabb som en såg, vilken som helst.
Kanske inte själva sågandet är lika snabbt, men städandet är ju det som blir riktigt segt med en såg.

När jag sågade cellplast för första gången så gjorde jag det utomhus, med fogsvans, utan en tanke på att småfåglar och annat kan gnaga i sig de små kulorna.

Efter ett påpekande från min kära fru så blev det till att hemmasnickra istället.
En transformator och glödtråd från en Shannon HRT som spändes fast i en enkel ställning av trä. Ungefär som en bågsåg som sedan gick att trixa med.
 
Att såga med en cellplastskärare tar en enormt längre tid än med såg, och är det väldigt mycket så kommer du lessna snabbt.
En bra fogsvans och en medhjälpare som står brevid med en dammsugare, så får du upp 90% av alla friggokulor.
OM du väljer cellplastskärare så finns det i modellflygvärlden flera olika metoder.
Googla på svenskt modellflyg forum eller ACES Sveriges forum, där finns mycket kunskap om cellplastskärare.
 
När jag byggde en vindsurfingbräda med cellpast som kärna för många år sedan skar vi till den med en vanlig ståltråd kopplad till en gammal 12V batteriladdare. Som någon nämnde går det inte jättesnabbt att skära. Tråden kallnar om man försöker dra för fort och gör man den varmare smälter den bort ganska mycket på samma ställe om man råkar stanna till.
 
Redigerat:
hade en tanke man skulle fixa något underlag 2x2m som man satte in ett 9V batteri så det blev statiskladdad och "sög fast" spillet så man fick använda vilket verktyg man ville.. för i slutändan är det alltid det samma.
 
Labbaggregat, motståndstråd monterat med fjäder i ett stort U sågat av plywood har jag använt. Om man lägger något skivmaterial i rätt form under och över cellplasten blir det lätt att skära till perfekt resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.