Har lagt ett furugolv 158x25 i ett rum. La en distans på ca 3mm, ibland lite mer. Läste nu på förpackningen att minst 10mm skall lämnas. Hur fixar jag lättast detta misstag.
Golvet är skruvat direkt på reglar.
 
öringen skrev:
Har lagt ett furugolv 158x25 i ett rum. La en distans på ca 3mm, ibland lite mer. Läste nu på förpackningen att minst 10mm skall lämnas. Hur fixar jag lättast detta misstag.
Golvet är skruvat direkt på reglar.
Är det skruvat tror jag inte du behöver oroa dig, då kan ju bräderna inte påverka varandra lika mkt iaf...
Flytande golv kan dock bågna rätt rejält vid för små avstånd till vägg...

enda sättet att åtgärda är väl att skruva upp den sista,längssåga den och iaf se till att ha tillräcklig distans på den åtminstonde...lägga om hela golvet är du kanske inte så sugen på ?

/K
 
Redigerat:
Nä jag tycker inte det borde kunna röra sig så mycket. Men jag vill göra distansen lite större, vilken såg passar bäst för ändamålet? Antar att det är långsidorna på golvet som sväller mest. Längden på brädorna sväller väl inte nämnvärt va?
 
Nä, vill helst inte lägga om hela golvet. Det är isf bara sista brädan jag kan lossa och klyvsåga . Första brädan går ej att få loss.
 
Multiverktyg/feinsåg kan du använda. Då kommer man åt väldigt smidigt nära väggen :) mitt trägolv sväller ungefär 5 mm, som mest på längden skulle jag tro. Men då är planken 6 meter långa. Syns vid listerna litegrann att det rör sig. Eftersom golvet är skruvat så krymper och sväller varje bräda individuellt. Så på långsidorna rör det sig kanske bara om någon mm, knappt det.

Har du lagt in golvet nu så behöver du nog inte vara orolig, eftersom det nästan är den fuktigaste perioden på året. Golvet kommer troligen bara att krympa :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
öringen skrev:
Nä jag tycker inte det borde kunna röra sig så mycket. Men jag vill göra distansen lite större, vilken såg passar bäst för ändamålet? Antar att det är långsidorna på golvet som sväller mest. Längden på brädorna sväller väl inte nämnvärt va?
Ja ändarna klarar sig nog.
En vanlig cirkelsåg borde klara jobbet galant...

/K
 
Tänkte mest om jag kunde såga utan att lyfta bort brädorna. Kommer väl inte intill tillräckligt med cirkelsåg. Dessutom går ju bara sista brädan att ta loss, inte första.
 
Har du gips som går ner nedanför golvets nivå? Isåfall kan du ta en kniv och karva bort lite gips om du behöver expanstionsutrymme. Det blir inte snyggt men det gör inget för det döljs av listen.

Jag hade avvaktat med att göra något tills man ser att det blir problem. Det är inte alls säkert att du måste göra något.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja det är gips som går ner. Tänkte på det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.