Hej!
Ska fastgöra vindskiveplåt över betongpannor på mitt garage. Plåten kommer från Plannja. De vindskiveplåtar jag sett är bockade nedåt så de kommer i kontakt med taket, dessa är dock rätvinkliga. Då kommer ju plåten sväva fritt ovanför pannorna, så ska det väl inte vara? Hur gör man?

Hand pekar på rätvinklig vindskiveplåt ovanför betongpannor vid garagekant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklast är att kolla om din lokala plåtslagare kan göra en extra bock på dina plåtar, eller låta han tillverka plåtar som passar. Kanske kan du i så fall lämna tillbaka plannja plåtarna.

Sist jag köpte måtbeställda vindskiveplåtar och fönsterbleck hos plåtslagaren så var dessa även billigare än de färdiga som finns på våra byggvaruhus.

Ett lite meckigt alternativ är ju annars att sänka den översta vindskivan eller kapa av den 2cm om du vill ha den befintliga plåten längre ner.
 
Redigerat:
Jag kan inte sänka vindskivan för då sticker nockpannan upp...
 
Har du någon fotplåt? Har du inget uppvik på underlagspappen mot vindskivans insida kan vatten stanna där och äta träet :(
 
Om nockpannan hamnar för högt och glipan mellan plåt och tegel blir för stor längst upp så kan man ju ibland lösa det genom att fräsa av lite undertill på nockpannan och låta nockpannan ligga ovanpå vindskiveplåten istället för under plåten.

Nockpanna på tegeltak som vilar på vindskiveplåt med synlig glipa och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fotplåt är inte heller fel att montera för att se till att det inte skvätter upp en massa vatten på "takavslutet"
Är extra viktigt då din ränna sitter ganska långt ner pga montaget av rännan på vattbrädan (hamnar längre upp med vanliga takmonterade rännkrokar)

Närbild av nockpanna som ligger ovanpå vindskiveplåt vid takavslut, med synlig ränna och vattbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Ser ingen fotplåt, överhäng med underlagspapp eller trekantslist?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
K
Jag köpte en likadan plåt och upptäckte samma sak. Löste det genom att skruva fast en läkt på en regel och sedan vindskiveplåten på läkten. Sen kunde jag göra en snygg bockning med foten precis på rätt ställe.

Gick fortare än att köra och byta den.
 
  • Gilla
Anders214
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Jag köpte en likadan plåt och upptäckte samma sak. Löste det genom att skruva fast en läkt på en regel och sedan vindskiveplåten på läkten. Sen kunde jag göra en snygg bockning med foten precis på rätt ställe.

Gick fortare än att köra och byta den.
De är väl enklare att han lämnar tillbaka dem o köper dem som är bockade på bauhaus för 99kr för 2metare.
 
Jag skulle gärna ha bauhausvarianten, den finns dock ej som röd. :(

Har ingen takfotsplåt då det är sk lätt undertak, finns inget att fästa den i, dvs ingen råspont. Innanför den sista läkten är det bara luft, där tar undertaket slut så att ev kondens/fukt kan droppa fritt ner.
 
Kan inte lämna tillbaka dom, dom följde med byggsatsen till garaget, får prova att bocka om jag inte hittar någon plåtslagare i närheten som kan göra det
 
Aha då förstår jag. Men försök bocka som han skrev.
 
Fotplåt torde gå bra att montera uppe på sista läkten iställtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.