Badrummet på övervåningen har en ventil i taket som via en trumma genom nockvinden mynnar på taket. Det är ett 1,5-planshus från 1974. Bilden visar den isolerade trumman på nockvinden. Besiktningsmannens utlåtande:
"Kondensisolering runt ventilationen är sämre utförd och svärtning noterades runt takgenomföringen. Ersätt isolering till korrekt isolering"
Då är frågan, vad är korrekt isolering? Kan man bara linda på ett varv till med Gullfiber? (Som jag råkar ha liggande).
Isolering runt ventilationsrör på nockvind med synliga tecken på svärtning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Extra info: Flyttade in förra året och håller på och betar av besiktningspunkter...
 
Vad har du för takmaterial - pannor?

Undertaket (masoniten) är svärtad. Det kan bero antingen på att fuktig inomhusluft tränger upp genom genomföringen, eller att inläckande vatten från yttertaket inte riktigt kommer undan där genomföringen är. Kanske rent av blöter ner isoleringen. Håltagningen i undertaket ser ju inte riktigt tillfredsställande ut.

Isoleringen runt röret är inte direkt fel, bortsett från att vindpappen gått sönder. Däremot är det inte bra om den ligger dikt an mot undertaket och går igenom. Där behövs ett vattentätt skikt. Dock hjälper inte det om vatten från undertaket kan läcka in och rinna längs med isoleringen nedåt.

Om det sett ut så här ända sedan -74 så tycks inte problemet vara jättestort trots allt.
 
Tegelpannor. Håller med om att håltagningen är tveksam, sa bes.mannen också.

I och med att svärtningen är ovanför röret tänkte jag att det borde vara läckvärme från röret som åstadkommer svärtan. Skulle det läcka utifrån borde det väl vara fukt nedanför röret också och det verkar det inte vara?

Har för mig att förra ägaren sa att ventilationsröret är ditsatt i efterhand (oklart när). Tidigare mynnade ventilationsröret direkt på nockvinden(!), var ju ingen höjdare det heller med fuktig luft fr badrum...

Det ser ju onekligen ut som om isoleringen går igenom undertaket, hmm... Kan man känna om isolering är blöt?
 
Om det är en huv där röret är avslutat under huvtaket är det troligen luften som kondenserats mot taket och blött ner isoleringen. Kondenseringen sker när det blir kallare ute och borde inte hinna ske om badrumsfläkten går kontinuerligt som den naturligtvis skall göra.
 
Riv bort för att se vad det är som felar. Sitter det en pax inne som skapar övertryck i röret på väg ut? Då kan det vara ett läckage av fuktig inneluft som fått isoleringen att mögla. Hur som helst skulle jag rivit bort isolering och masoniten för att se vad som felar, därefter återisolera.
 
exerg skrev:
Om det är en huv där röret är avslutat under huvtaket är det troligen luften som kondenserats mot taket och blött ner isoleringen. Kondenseringen sker när det blir kallare ute och borde inte hinna ske om badrumsfläkten går kontinuerligt som den naturligtvis skall göra.
Bild på huven, röda pilen. När vi flyttade in för 1 år sen satt det en paxfläkt i toataket, med kallrasskydd, som bara gick när man slog på lampan. Fullständigt fel enligt all expertis, inkl Ropia :). Jag har i våras satt dit en fuktstyrd Fresh-fläkt som går 24/7 och alltså ökar vid fukt (dusch) Röd pil pekar på en ventilationstrumma på ett rödbrunt tegeltak på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ropia skrev:
Riv bort för att se vad det är som felar. Sitter det en pax inne som skapar övertryck i röret på väg ut? Då kan det vara ett läckage av fuktig inneluft som fått isoleringen att mögla. Hur som helst skulle jag rivit bort isolering och masoniten för att se vad som felar, därefter återisolera.
Känns lite drastiskt att riva bort masoniten, det är ju en del av undertaket? Isoleringen kanske man däremot kan riva för att hitta ev läckage? Eller så är det som Ropia skriver att fukten kommer från huven...
 
Det är inte så att det är oljehärdad masonit som är en del av takkonstruktionen, då kan den där håltagningen vara direkt felaktig och fukt som rinner längs med masoniten rinna ner i hålet.

Bäst hade nog varit att trava upp på taket och kika under takpannorna där.
 
13th Marine skrev:
Det är inte så att det är oljehärdad masonit som är en del av takkonstruktionen, då kan den där håltagningen vara direkt felaktig och fukt som rinner längs med masoniten rinna ner i hålet.
Jag vet inte om masoniten är oljehärdad. Däremot är det bytt nockband förra sommaren. Det gamla nockbandet var riktigt dåligt och det kunde definitivt blåsa in regn under nockpannorna. Min förhoppning är att minimalt med fukt ska rinna på undertaket/masoniten.

13th Marine skrev:
Bäst hade nog varit att trava upp på taket och kika under takpannorna där.
Jo det är bara lite högt, men man får väl hyra in nån orädd takläggare att kontrollera... :)
 
Otvivelaktigt har det kondenserat mot huvtaket.Kommer säkert att klara sig utan att kondensera om bara fläkten går kontinuerligt och de flesta av 70-talshus av den typen har oljehärdad board spänd mellan takstolarna och genomföringar genom taket ser ofta ut sådär och det är snarare regel än undantag att sektioner av masoniten släppt från takstolarna och hasat ner på vindsisoleringen. Dessutom fungerar den övriga ventilationen åxå fel pga att konstruktören haft otur i sitt tänkande och trott att det går att placera takhuvar hur som helst.
 
Spontant så ser taket inte så brant ut, men det kan vara en synvilla, och så ser jag inte heller omgivningen.
Nu ska jag inte få någon att göra något man inte känner sig säker i, men att gå upp på taket borde vara en övning man som husägare ska överväga =)
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Jag tolkar som att det finns (åtminstone) 3 möjliga vägar fukt kan ha kommit in och svärtat masoniten:

a) Rinnande på board uppifrån

b) Fuktat från takhuv

c) Läckage i rör, övertryck fr fläkt pressar ut varm fuktig luft

Mina åtgärder: bytt nockband samt installerat takfläkt som går kontinuerligt borde förhoppningsvis lindra effekter från a) och b).

Vad gäller c) (läckage i rör) så skulle min installerade fläkt snarare förvärra situationen. Men så verkar inte ha skett, fläkten har snurrat se'n i februari och svärtningen har inte ökat.

Jag (dvs huset) kanske klarar sig över vintern? Men man borde absolut upp å lyfta på takhuv och lite pannor för att se hur det ser ut. Taklutning 38 grader, 7-8 m i nocken, kanske man vågar sig upp på... :)
 
Det enklaste borde vara att lyfta på takhuven och kolla. Masoniten brukar "visa" var det har vattnat på den. Dvs t ex kondensfukt som bör ge fuktspår i fyrkant efter huvens plåtväggar gissar jag om det är kondensdropp. Dessutom syns det ju tydligt om isoleringen går upp igenom masoniten, och det går att känna på den om den är blöt.

Om du har läckage av fuktig luft från ventilationsröret eller takgenomföringen (i badrumstaket) så kan du ta dig upp senare i vinter när det är mer konstant rejält kallt så bör du kunna känna dig fram till om det är fuktigt i isoleringen runt röret. Ev kan det sitta vattendroppar på utsidan av isoleringen som kan vara fuktig inomhusluft som kondenserat i den kalla ytterdelen av isoleringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.