Jag tror du kommer att få dispens för att uppföra stugan så som du ritat. Det grundar jag på att man har uppfört ganska många stugor på andra sidan sjön på nya avstyckade tomter.
Du kommer ju heller inte att "låsa" standlinjen för alllmänheten om du placerar stugan där.

Men det här bara vad jag tror och kommunen här är väldigt bra att ha att göra med. Jag har själv sökt strandskyddsdispans ifjol och som sagt, det är ganska många tomter eller stugor som uppförts ikring den här viken på senare tid.

Och om du undrar så bor jag här i trakten och är ofta i den här insjön och fiskar med båten :)
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar!

@holmberg87: Ja, och du verkar vara lokalkänd i området, eftersom du listade ut vart det var:) Bor du där ute till och med kanske? Du behöver inte svara givetvis.. Och ja, kommunen det gäller är grymt bra så långt. Mycket mycket tacksam för all hjälp och stöd vi fått vid vår första stuga.

@alla: Så, vad är då vägen vidare tänker ni? Jag äger som sagt inte tomten än, men dom är villiga att sälja. Vet dock inte till vilken pris än, då dom inte vet exakt vad jag vill köpa. Och jag vet inte exakt vad jag vill köpa innan söknaden är OK.. Dom har sagt att jag får rita och söka så mycket jag vill givetvis innan vi ev har köpt en tomtfläck.

Ska jag dra in en byggherre nu för att hjälpa mig med söknaden? Ska jag tuffa mig upp och skriva söknaden själv? Det verkar som om denna söknaden ska gå till kommunen/bygg och plan etaten från mig och så tar dom det med Länsstyrelsen eller missuppfattar jag? Sista frågan, kommunen skriver ju att dom inte kan se att platsen bakom min stuga på andra sidan vägen inte kan uppfattas som min hemfridzon. Hur kan jag komma runt det?

På förhand, stort tack smarta folk:)
 
Hej igen
Ingen som kan vägleda mig lite nu hur jag går vidare?

Mycket tacksam för hjälp:)
 
Använd en byggherre om du ändå ska ha någon som bygger men det är ingen större svårighet med själva ansökan. Den ska kommunen ha.
Jag hade skrivit något med säljarna ang marken att ni gör upp om ett pris men att du bara köper om du får igenom bygglovet.
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Så kommunen drar in Länsstyrelsen sen? Jag behöver inte förhålla mig till dom?

Kan jag söka om den optimala plasseringen, eventuellt få nej, och så justera till en mindre optimal lösning för oss i samma process eller måste jag börja om då?
 
Jag kan ha fel men när jag ansökte för många år sedan vill jag minnas att sökte enbart till kommunen vilka i sin tur meddelade länsstyrelsen. Men de va flera år sedan..

Du kanske får nej till en placering med dom kan säkert föreslå en alternativ placering. Om det är någon ändring som i sin tur kan bevilja allt.
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Glöm länsstyrelsen. Det berör inte din typ av ärende. Mitt fel.

Ring kommunen och berätta att du vill söka för den platsen så kan de berätta vika krav de har på ansökan och vad som ska med. T.ex .hur detaljerad karta.
Tänker det borde gå att klara själv, ska väl inte alls vara så detaljerat som bygglovet sedan.

Att söka förhandsbesked kan vara ett alternativ också för att få klart att platsen är byggbar innan ni söker om att få stycka tomten hos lantmäteriet. Fråga om det samtidigt när du ringer...
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Just strandskyddsdispansen jag fick ifjol var genom kommunen
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Har bett om ett kvadratmeterpris på tomtägaren nu, kontaktat en byggherre och bett om att kommunen vägleder mig lite vidare på hur jag går vidare.

Väntar i spänning på hur detta går vidare:)

Tusen tack så lång gott folk!
 
Mikael_L
Jag måste bara inflika här att "byggherre", det är du själv.

Den du anlitar för att bygga kan kanske kallas byggare eller snickare eller hantverkare möjligen. Om det nu inte är ett husbyggarföretag då.
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.