Hej, jag ska byta dörr i fritidshuset. Det är standardmått, dörren är 92x202 cm. Huset är någorlunda isolerat men inte villastandard. Med det tänker jag att det inte är lönt att köpa en superisolerad dörr. Samtidigt vill jag ha en "bra" dörr. Det finns ytterdörr på t ex k rauta som kostar ca 4 000 o är snygg men är kanske väldigt dålig kvalité? Pris är utan lås o trycke. Men Finns ju även de som kostar 20 000 eller mer...tacksam för råd.
 
Hur långt är ett snöre? ;)

För runt 5000:- kan du nog få en bra och gedigen dörr, men många dörrar i den prisklassen känns ganska smäckiga. Jag letade runt en hel del innan jag till sist hittade en dörr hos Beijer som jag var nöjd med, till ett bra pris, ca 5000:-

En tips kan vara att kolla vikten på dörren. Ju fler kg per kr, desto mer prisvärt, lite förenklat ;) men stämde bra på de dörrar jag tittade på.

De flesta andra dörrar som jag bedömde vara i samma klass som den jag köpte, låg runt 9-10 000:-

Det är dörrbladet som är 92x202, antar jag, då är nog karmyttermåttet knappt 100x210cm och du ska ha en 10x21 dörr.
 
Hittade ett gammalt svar från Diplomat om deras billigare dörrar, de kallar dem aktivitetsdörrar, men menar på att det är samma kvalitet som i deras dyrare dörrar, även vikten är densamma, ca 60kg för en normal dörr.

"
Konstruktionsmässigt så är det precis samma uppbyggnad som våra övriga dörrar,
så det är inget annat som skiljer. Det är fortfarande en väldigt bra dörr för pengarna då Diplomat har valt att inte tillverka några billiga ”skitdörrar”,
det är inte ett rykte vi strävar efter. Vi vill gärna ha dessa aktivitetsdörrar som ett alternativ för t.ex. sommarstugor eller andra utrymmen där man inte är intresserad av att lägga en massa pengar på design och säkerhet, men ändå ha en bra dörr. En enkel, bra dörr.

Viktmässigt brukar dörrarna ligga på ca 60kg för en 10x21.

Med vänlig hälsning
Diplomat"

Jag tror det är deras dörr Jenny jag har, kostar 6 papp hos bygghemma såg jag, 9 papp ordinarie.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.