har lite skador på hålbetongväggar (efter golvet)kan sticka en tumstock ca 5 cm in i stenen.
(har dragit och varit ganska mycket kallare )

förra ägaren hade satt panel och då borrat för skruvreglarna så väggarna är "perforerade"

Min tanke är att laga detta med gipsbruk. samt montera dit 6mm renoveringsgips på väggarna sedan.
För att avsluta med silikonmassa mot tak och golv.

Låter detta som en bra id'e?
 
Ja, lite bilder hade nog medfört fler svar.....
 
Då lägger vi till lite bilder

Borrade hål i betongvägg där träreglarna tidigare varit fästa, föreslagen lösning med båtskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betonvägg med synliga märken och borrade hål efter borttagna träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har fått ett tips att fylla upp borr hålen efter träreglarna med någon form av båk skum

skulle vara en ganska enkel lösning
 
Du kan fylla med nästan vilket bruk som helst. Alltifrån betong-murbruk-gipsbruk.
Personligen skulle jag ha valt vanligt C-bruk.
 
Vilket våningsplan är denna vägg? I källaren är nog inte gipsbruk och gips några bra val.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Är det källare är hela din ide förkastlig, är det övre plan är den fortfarande dålig men inte katastrof.
Putsa väggarna med C-bruk och sen en öppen färg typ silikat.
 
Det är övre plan det gäller, så någon markfukt är ingen fara med,
Vart lite fundersam varför det skulle vara dåligt med gipsbruk.
Innebära det även att det är en dålig ide med 6mm renoveringsgips skivor mot väggen efter att hålen är lagade.

Väggarna sitter i ett rum som håller på att bli helrenoverat, dvs allt är bortmonterat, golv med dess isolering, ...
så innanför dessa väggar monteras det upp en ny regelstomme med ny isolering.
så väggarna kommer att se ut enligt följande sedan är det tänkt.
Från utsidan: plåtfasad-hålstenblock-renoveringsgips-2cm mellanrum-stenulls isolering-plywood-13mm gipsskiva

Men jag kanske tänker fel här...
Att jag är inne på gipsbruk är endast för att det omtalas vara mycket lättarbetat
 
Jag har fått lära mig att lagning av puts eller nytt lager av puts ska vara samma typ eller "svagare".
Cementbaserad puts/eller cementbaserat spackel ovanpå kalkputs kan gör att det lossnar som exempel.

Jag är lekman men utifrån din beskrivning av väggen skulle jag använda samma typ som använts tidigare. Då det är ovan mark har du inte markfukt men blir det fel material i fel skikt i väggen så kan väggens "kondenspunkt" hamna fel.

Jag skulle inte använda gipsbruk. Det blir onödigt tätt. Bättre att använda samma typ som använts tidigare.Det kommer dessutom inte synas.


Det framgår inte vilket material du tänkt skapa 2 cm mellan rum med?

Jag är inte byggare men i vanliga väggar väljer man att ha tätt inifrån för att inte fukt från bostaden ska gå ut i vägg och orsaka skador. Om inte byggstandarden ändrats sätter man i en trävägg plast före invändig gips som fuktspärr. Dvs man klär isolering och reglar med byggplast och gipsar sedan. Men !! en sådan vägg kräver att allt utanför är mer öppna material ur fuktperspektiv. Experterna kallar det diffusion=vatten i ångfas.

Vart fukten stoppas eller ackumuleras i din konstruktion kan jag inte avgöra men mitt tips är att du tar fram fakta om det. Varm inne luft bär fukt som kommer leta sig in väggen och blir det fel får du en kondenspunkt och kan det bli fuktproblem. Renoveringsgips med vanlig papp tror jag tål ca RH75% innan det kan bli mögel.

Jag har tittat på en del olika lösningar för hålstens murar där del är under mark och en del är ovan mark. Jag konstaterade att det inte för min del fick bli något organiskt material i väggen oavsett om det var ovan eller under mark. Betonghålsten som har ute temperatur på utsidan blir alltid kallare än rumsluften i bostad.

Som sagt jag är lekman men jag får osäkerhets vibrationer kring hur du beskriver att du ska göra väggen dvs är detta en problemfri säker konstruktion??

Det som ser tätast ut i din konstruktion är isoleringen. Då har du gipskartong i renoveringsgipsen och trä i plywoodskivan. Min känsla är att du på en av sidorna av isoleringen kan för förhöjd fukt. Om den når problemnivå kan jag inte avgöra men ta lite råd om detta innan du börjar bygga. Det finns många på forumet som kan detta bättre än mig. Jag ser risk i detta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.