Vad gäller de fiffiga prylarna. Ja det är förstås så att de vill sälja skit till er! Så självklart finns det sjuttielva olika maskiner för allt möjligt.

men man får försöka tänka innan man köper. Kommer jag använda det här mer än 5 ggr/år? Nej? köp inte. Ja! Köp kanske då. Undantaget är väl om du verkligen måste ha maskinen och du inte kan få till samma resultat med enklare metoder och lite mer tid.....

Den maskin vi använder oftast är nog soda stream! Dricker bubbelvatten med citronjuice (dvs riktig citron inte deras äckliga extrakt/fejkcitron) dagligen! Men förstår att det finns folk som köper och dricker tills första patronen tar slut och inte använder mer.. Onödigt! Där gick jag offtopic!

(tycker bara att det är synd att de är så fula allihopa, åtminstone är vår vit och kan gömmas i något hörn)
 
Mina föräldrar har en soda stream från 80 talet, så den kan jag låna om det mot förmodan skulle behövas.
 
Vi har kök helt utan överskåp, jag tycker det är underbart.

Utdragbara jättelådor överallt under bänken och i hela köksön. Dessutom har vi ett högskåp där vi har porslin och glas som används dagligen, det tycker jag fungerar som en bra kompromiss.

Köket är väl ungefär 20 m2 och vi är fem i familjen och äter aldrig ute (småbarn). Vi har iofs ingen matplats i köket utan i vardagsrumsdelen med öppen planlösning.

Däremot öppna hyllor med glas och sånt på, det skulle jag aldrig ha, hur snyggt det än är. Blir bara fettig och dammigt.

Vi har en sån där sned köksfläkt också, det är jätteskönt att slippa knäa/böja sig ned för att kunna se under fläktkåpan när man lagar mat. Sedan vet jag inte om utsugseffekten blir lidande?
 
Hullefar skrev:
Vi har kök helt utan överskåp, jag tycker det är underbart.

Utdragbara jättelådor överallt under bänken och i hela köksön. Dessutom har vi ett högskåp där vi har porslin och glas som används dagligen, det tycker jag fungerar som en bra kompromiss.

Köket är väl ungefär 20 m2 och vi är fem i familjen och äter aldrig ute (småbarn). Vi har iofs ingen matplats i köket utan i vardagsrumsdelen med öppen planlösning.

Däremot öppna hyllor med glas och sånt på, det skulle jag aldrig ha, hur snyggt det än är. Blir bara fettig och dammigt.

Vi har en sån där sned köksfläkt också, det är jätteskönt att slippa knäa/böja sig ned för att kunna se under fläktkåpan när man lagar mat. Sedan vet jag inte om utsugseffekten blir lidande?
Utdragbara lådor har man väl i köket oavsett om man har överskåp eller ej? I alla fall jag. Skulle aldrig sätta in ett kök med luckor och hyllplan på underskåpen.

Visst blir effekten lite lidande, men jag tycker många överproblematiserar köksfläktens uppgift.
 
falkn skrev:
Utdragbara lådor har man väl i köket oavsett om man har överskåp eller ej? I alla fall jag. Skulle aldrig sätta in ett kök med luckor och hyllplan på underskåpen.
Ja, såklart. Jag uttryckte mig fel, jag menar sådana där jättestora "lådor" som många kök har nu, till skillnad från 80-90-talskök där man hade fem lådor på raken med bestick och småsaker i.
 
Hullefar skrev:
Ja, såklart. Jag uttryckte mig fel, jag menar sådana där jättestora "lådor" som många kök har nu, till skillnad från 80-90-talskök där man hade fem lådor på raken med bestick och småsaker i.
Det gjorde jag också :p
 
Vi har inga överskåp och har inte haft det sedan jag byggde köket för ca 10 år sedan. Vi har ett stort vitrinskåp i matrummet där vi förvarar porslinet istället. Vilket funkar klockrent. Förutom att man får gå lite. I nästa kåk som vi skall flytta till blir också utan överskåp men med två diskmaskiner.
 
Jag brukar säga att man ska lyssna på mormor och morfar, farmor och farfar. De har hunnit dra ett par slutsatser av det de har upplevt i livet. Tex att man inte ska ha öppna hyllor i köket därför att det blir en jä.. massa mer städning då, eller att man inte ska ha köksskåp på ben för att det blir så mycket tristare att göra rent efter den tappade grytan med ärtsoppa . Visdom. Men ständigt tittar det fram nya käcka formgivare som inte lyssnat på de äldre och presenterar sina revolutionerande ideer. Har de inte ens tittat i skåpen hos sina föräldrar ? Uppväxta på internat ?
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Nu har hörnet i artikeln till slut fått lite kärlek

Renoverat kökshörn med grå skåp, vita kakelplattor, öppna hyllor med krukväxter och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cnall och 2 till
  • Laddar…
hyggabus skrev:
… ständigt tittar det fram nya käcka formgivare som inte lyssnat på de äldre och presenterar sina revolutionerande ideer. Har de inte ens tittat i skåpen hos sina föräldrar ? Uppväxta på internat ?
De har väl aldrig sett ett riktigt kök — annat än på vykort.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
VI har några överskåp, men de sitter mycket högre än normalt och ända upp till taket. Där förvaras porslinet som används sällan. I huvudsak ovanför kyl och frys, men även ett par extra skåp för finporslinet ovanför en bänk.

Stora lådor i underskåpen är fantastiskt.

Vi byggde ett walk-in-skafferi för att inte bli så beroende av väggskåp. Där har vi öppna hyllor med löstagbara plastskivor på, så att det skall vara lättstädat. Där finns även en extra frys (fullhöjd) för långtidsförvaring och några skåp. Utrymmet var tidigare en korridor, så vi tjänade faktiskt utrymme på alla sätt och vis när vi byggde om, trots att vi inte har nästan några väggskåp i köket och trots att vi fick en extra dörr i köksväggen. Som en onus så blev också kök och tvättstuga ihopkopplade så att man lättare kan gå mellan arbetsuppgifterna.
 
Att det är jättelådor där det aldrig går att fä någon riktig ordning i de billiga ikeaköken är säkert en kostnadsfråga. Folk köper vad som trycks i inredningstidningarna samma hur smaklöst och opraktiskt det är.
Svarta golv och diskbänkar av plast med en liten nedsänkt disklåda är oooo så romaniskt.
Nä de som bestämmer hur köken ska konstrueras har nog aldrig sett ett riktigt praktiskt kök.
 
Vi har nog alla IKEA:s olika lådstorlekar och jag ser verkligen inget problem med att hålla ordning. Vi planerade noga innan vilken låda som skulle vara till vad och det har fungerat jättebra. Sen har vi överskåp också men lådorna är ju underbara för allt man använder när man lagar mat. Det som står i skåp är sådant som används när vi äter mat.

Men jag håller verkligen inte med om att lådorna skulle vara dåliga på något sätt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vad då "de som bestämmer hur köken ska konstrueras har nog aldrig sett ett riktigt praktiskt kök"?

Det är ju du som köper köket som väljer vad du vill ha. Jag har två diskhoar i två olika bänkar, en gigantisk (hela ugnsplåtar går ned i den) och en lite mer normalstor som jag använder till att tvätta av grönsaker mm.

Ang: " jättelådor där det aldrig går att fä någon riktig ordning i de billiga ikeaköken" så är stora lådor är väldigt praktiskt för grytor, stekpannor, durkslag, bunkar tallrikar mm. Små lådor (som jag också har) är praktiskt för andra saker. Även här är det du själv som väljer vad du vill ha.

Nu har jag iofs inte ett kök från IKEA, men väl från KVIK som ligger strax över i pris.
 
R
Alltså, för ni ont i ryggen av att böja ej ner för en tallrik så kanske det är dags att börja träna.
 
  • Gilla
Frallan88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.