Hej,
Har byggt om ett träpanel hus, rivit gammla fasaden, köpt material etc..

I offerten stod det ett ungefärligt pris på hur mycket arbetskostnad och material kostnad kommer gå på..
Och därav gav jag ett pris för jobbet.

Kunden accepterade det total pris.

Nu kräver kunden alla kvitton från jobbet, material kostnanden gick på 40,000kr i offerten stod det 50,000..

Kunden har inte betalat, och är sen 8 dagar efter förfallodatumet..
Har kunden rätt att sänka priset med 10,000kr.. eller ska han fortfarande betala total priset oavsett vad det slutgiltiga material kostnaden gick på?
(Han har fått alla kvitton, men han han envisar om att det måste finnas fler kvitton)
Tackar för all hjälp
Andreas
 
Redigerat:
Ett ungefärligt uppgivit pris låter ju inte direkt som ett fast pris.

Så länge det inte handlade om ett fastpris i offerten, så är det väl självklart att kunden endast skall betala de verkliga kostnaderna (som det finns kvitton på) och inget annat!
 
Hade du krävt kunden på 10 000:- till om materialkostnaden hade varit 60 000:-?
 
Alltså, jag är absolut ingen expert på saken.. men min fundering snarare är väl såhär. Det är väl det här som är skillnaden mellan att få och godkänna en offert vs att anlita ett företag löpande?

I en offert lägger de ju alltid på lite extra och därför är nästan alltid offererat pris dyrare för kunden än att ta det löpande ?

Enda gången jag lyckats få "tillbaka" några pengar från offerten sett.. är den gången då vi kommit överens om att de skulle ta dit en container för sophanteringen.. vilket de sedan aldrig gjorde (och den delen stod med i offerten).. i övrigt har jag alltid fått betala det jag godkänt från början- och har aldrig fått några kvitton.. mer en specifikation på saker de använt osv.. (offerterna har alltid varit till deras fördel - vilket gör att idag skippar jag offerter och kör löpande på allt.. med stenkoll på dem ist..)

Obs, det har gällt både små och stora företag samt olika områden..

Så det som gäller för dig, antar jag.. är om ni skrivit papper på det hela (offert/fast pris).. om han godkänt att betala xx summa för att få jobbet utfört.. och om jobbet är utfört som det ska och kunden är nöjd? isf ska denne betala sin räkning, eller så skickas en ny räkning med pålagd påminnelseavgift och ev ränta..

Har kunden bestridit fakturan är det en annan sak, men då får kunden göra det på rätt grunder och så att ni båda är medvetna om att det är ett problem som måste lösas.
 
Har ni avtalat om ett fast eller löpande pris på totalen?
Blev arbetstiden den beräknade, mer eller mindre?

Om arbetstiden blev som beräknat och materialet blev billigare så ska kunden betala den faktiska summan och inte den uppskattade.
 
Tack för alla snabba svar, priset är fast.. dvs.. inget som är löpande.
 
Har du gett kunden ett ungefärligt pris, så måste det vara den faktiska kostnaden han skall betala d.v.s det lägre beloppet. Så tolkar jag inlägget.
 
Men jag förstår inte.

Du skriver:

"I offerten stod det ett ungefärligt pris på hur mycket arbetskostnad och material kostnad kommer gå på.."

Det låter som en uppenbar kostnadsuppskattning för ett löpande pris.

Sedan skriver du:
"Och därav gav jag ett pris för jobbet."

Det skulle kunna innebära att du givit ett fast pris.

Men om du skall hävda att detta är en fastprisoffert så måste det framgå väldigt tydligt att det är en offert om fast pris. OCH att det inte är två olika alternativ, att kunden kan välja om han vill beställa på fast pris eller löpande räkning.

Så som du framför det i inlägget tycker jag det låter som kunden har beställt jobbet på löpande räkning, och skall då givetvis bara betala de faktiska materialkostnaderna, som du måste redovisa. Och bara betala för den faktiskt utförda arbetstiden.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Det är normalt att en firma lägger på en marginal på material de säljer till privatpersoner och till andra firmor. Om ni inte kommit överens om att du bara ska vidarefakturera dina kostnader för materialet kan du lägga på 15 % på detta utan att det kan ifrågasättas. Det ska spegla din administration och risk för att hantera materialinköpen.
 
ecb182 skrev:
Det är normalt att en firma lägger på en marginal på material de säljer till privatpersoner och till andra firmor. Om ni inte kommit överens om att du bara ska vidarefakturera dina kostnader för materialet kan du lägga på 15 % på detta utan att det kan ifrågasättas. Det ska spegla din administration och risk för att hantera materialinköpen.
Hittepå.

Trådskaparen har ju i offerten angivit vad materialet kommer kosta. Då kan man inte på eget bevåg lägga på 15% bara för att det är någon praxis i branschen.

Men, detta är egentligen irrelevant. Det som betyder något här är om det lämnats ett fast pris på arbetet, isåfall ska kunden betala det ursprungliga beloppet.

Har det lämnats ett ungefärligt pris på arbetet så är det det lägre som gäller. Ett fast pris kan inte vara ungefärligt om man inte specifikt detaljerar att en del av arbetet utföres på löpande räkning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.